Vydať dobrú stolovku? Všetko začína na kartóne, hovorí autor spoločenských hier

Vyspovedali sme Ondreja Sovu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Stolové hry sú čoraz obľúbenejšou alternatívou zábavy pre deti i dospelých - na Fičí vám pravidelne prinášame prehľad herných noviniek aj tematické výbery hier. Už sme pre vás vybrali hry o cestovaní v čase, stolovky inšpirované počítačovými hrami či hry, ktoré fičali počas socializmu.

Ako vlastne stolová hra vzniká a čo všetko človek potrebuje, aby svoj nápad premenil na naozajstnú stolovku?

Na tieto a ďalšie otázky nám odpovedal 28-ročný Ondrej Sova, ktorého hra Kombo Afrika sa práve dostáva na pulty kníhkupectiev.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ondrej vyštudoval počítačové modelovanie na STU v Bratislave, zamestnaný je ako webový vývojár. Popritom sa venuje animátorstvu letných táborov, ilustráciam kníh pre mládež a tvorbe spoločenských hier.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

V rozhovore sa dozviete:

  • Ako dlho trvá, kým sa hra dostane z hlavy autora na pulty kníhkupectiev
  • Čo nasleduje po tom, čo autor nájde vydavateľstvo, ktoré chce jeho hru vydať
  • Aké sú základné kritéria, podľa ktorých by ste si mali vybrať dobrú hru
  • O čom je hra Kombo Afrika, kedy začal s výrobou vlastných hier a ktoré hry hrával ako dieťa
  • Koľko dokáže autor stolovky zarobiť na jej predaji

Vymyslieť originálnu stolovú hru na trhu, ktorý je nimi presýtený, nie je jednoduchá úloha. Ako dlho vám trvalo, kým ste nápad vytvoriť „nejakú stolovku“ premenili na konkrétny návrh hry Kombo Afrika v podobe, v ktorej ju bolo možné ponúknuť vydavateľstvu?

Proces, ktorý vyvrcholil vydaním hry Kombo Afrika, začal niekedy v 2011-tom, ako chuť spraviť niečo nové - v tom čase som, tak ako dodnes, navštevoval festival Comics Salón, kde som predvádzal svoju staršiu kartovú hru a spomedzi prototypov v šuplíku som vytiahol jeden z viac podarených nápadov. Ľuďom sa páčil a tak som pokračoval v jeho zlepšovaní.

V roku 2014 na festivale SlavCon som celkom náhodne stretol dvoch zanietených hráčov, ktorí mi pomohli tento prototyp doladiť ešte viac a priblížili ma k cieľu ho vydať. Dodnes ma podporujú v tvorbe hier a veciach okolo, na ktoré sám nestačím. Po mnohých pokusoch, vylepšeniach, stretnutiach, redizajnoch a mailoch bez odpovede som v lete 2018 stretol Jirku z Loris Games.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ak správne počítam, to je 7 rokov. Predpokladám, že sa to dá rýchlejšie, ale to treba byť šikovnejší.

Najmä deti si v mladom veku vytvárajú vlastné stolovky z papiera či kartónu. Čo všetko je však potrebné na to, aby hru, ktorú vymyslíme a navrhneme, bolo možné reálne vydať?

Nie je to jednoduchá úloha. Presne ako spomínate, začína to stolovkou z kartónu - prototypom, ktorého jedinou úlohou, nech vyzerá ako chce, je fungovať. Nasleduje veľa testovania, skúšania možností, nemožností, dohadovania s kamarátmi, parťákmi, kolegami. Ak bol nápad dobrý, prototyp sa bude zlepšovať a postupne z neho vznikne schopná hra. No často to nestačí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Z viacerých pohovorov s vydavateľmi - a áno, sú veľmi podobné ako tie, keď sa uchádzate o zamestnanie - viem, že vydavatelia hľadajú niečo unikátne. Niečo, čo vykukne ponad všetky ostatné nápady a ľudia si povedia: „Wow!”. Hier v dnešnej dobe vychádza obrovské množstvo a ešte viac vzniká prototypov, ktoré nevyjdú - tvorcovia ich ponúkajú vydavateľstvám stovky, ak nie tisíce ročne, a vydavatelia z nich vyberajú len zopár naozaj výnimočných.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Museli ste osloviť veľa vydavateľstiev, kým ste sa dostali po Loris Games, ktorí sa Vašej hry ujali?

Vydavateľstiev som skutočne oslovil viac, než by som narýchlo spočítal. Je to náročné, veľmi poučné a som rád, že som nakoniec našiel také, ktoré mi dalo dôveru a bolo ochotné spolupracovať na vydaní mojej hry.

Mimochodom, názov Kombo Afrika a dnešná podoba hry prišli až po ďalšom takmer roku dolaďovania, už v spolupráci s vydavateľstvom. Rozhodli sme sa pre toto prezlečenie, aby bola hra priateľskejšia, pestrejšia a otvorená širšiemu publiku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Čo nasleduje po tom, čo autor nájde vydavateľstvo? Má ešte vplyv na spracovanie hry, alebo ju odovzdáva do rúk vydavateľstva a čaká, ako to dopadne?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C682C na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu