Fičí logo Fičí
Piatok, 18. október, 2019 | Meniny má Lukáš

Legendárny Pigi čaj: Prečo sa tak volá a ako sa za 50 rokov zmenil?

Ako sa (ne)zmenili legendárne slovenské potraviny?

Police s čajmi nás v obchode vedia zamestnať na dlhé minúty, kým si vyberieme, na ktorý z nich máme vlastne chuť. Naši starí rodičia tento problém nemali. Chceli čaj? Siahli po zelenej krabičke, s ktorou sa za posledné polstoročie stretol hádam každý Slovák.

Pigi čaj nepochybne patrí medzi ikonické potraviny slovenských kuchýň. Dokonca sa stal aj ústredným motívom pesničky:

Načítavám video...

Bol prvým porciovaným čajom na našom trhu, keď sa v 60. rokoch minulého storočia začali vo veľkom rojiť samoobslužné obchody. Dovtedy na váhu predávané potraviny, medzi nimi aj čaj, museli dostať hygienické obaly. Balenie 20 vrecúšok vtedy stálo 8,50 Kčs, dnes sa predáva za 79 centov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo Pigi?

Prežili ste niekoľko bezsenných nocí, zamýšľajúc sa nad podivným názvom tohto čaju? Odteraz budete môcť pokojne spávať. Slovo "Pigi" vychádza z anglickej skratky "P. G." (čítaj pídží), ktorú súdruhovia poslovenčili.

Iniciály znamenajú slová "Pekoe Golden", čo je odborné označenie veľkosti a vzhľadu čajových lístkov, z ktorých sa tento silný čierny čaj vyrába. Od jeho vzniku až doteraz ide o zmes lístkov z Indonézie, hlavne z ostrova Jáva.

Za 50 rokov sa zmenil len minimálne

Chuť aj vzhľad Pigi čaju sa za pol storočia veľmi nezmenili. "Receptúra prešla len drobnými obmenami. Museli sme prihliadať na dostupnosť surovín. Predsa len, čaj je na trhu desiatky rokov a menia sa aj producenti a pestovatelia," hovorí Viliam Matušek, marketingový riaditeľ Baliarní obchodu, a. s. Poprad (BOP), výrobcu tohto čaju.

Autor jeho pôvodného obalu už dnes nie je známy, ale kombinácia netradičného odtieňa zelenej s čiernou, bielou a oranžovou sa ukázala ako nadčasová. Rovnakú kombináciu zachovali pri verzii z prelomu 80. a 90. rokov.

Aj pri poslednom redizajne z roku 2011 pod taktovkou agentúry Komplot sa prihlásili k odkazu pôvodného obalu: "Rozhodli sme sa nadviazať na jeho výtvarný jazyk a v novom riešení obalu zachovať určitú dobovosť či retro nádych, pravdivo odkazujúci na dobu vzniku tohoto produktu a na jeho tradičnosť," opísal postup zástupca agentúry Adam Znášik.

Nejaké zmeny predsa len nastali. "Zmenili sme hlavne kaligrafiu v samotnom názve čaju tak, aby bola moderná a čo najlepšie čitateľná. Samozrejme, zmenili sme množstvo detailov, upravili rozloženie farieb tak, aby zodpovedali pôvodnému výtvarnému zámeru spred 50 rokov," vysvetlil Znášik. Okrem toho si na novom obale môžete všimnúť aj gramatický "update" slova "porcovaný", ktoré nahradila spisovaná verzia "porciovaný".

Za úspech však možno považovať to, že mnoho zákazníkov modernizáciu obalu vlastne ani nepostrehlo. Práve jeho nemennosť je pravdepodobne aj tajomstvom jeho pretrvávajúcej obľúbenosti. "K Pigi čaju sa správame veľmi konzervatívne. Nemeníme na ňom takmer nič. Nie je na to dôvod," vysvetľuje Viliam Matušek z BOP.

Firma si zakladá na tom, aby Pigi čaj nestratil svoju tradičnú tvár. "Stačí sa pozrieť na konkurenciu v Čechách, kde s Pigi čajom naložili po svojom a vôbec sa nepodobá na svojho predchodcu. A to sme so susedným Českom tento výrobok vyrábali spolu a rovnako," hovorí Matušek.

V slovenských regáloch však tento obal neuvidíte, rovnako ako ten "náš" u susedov. Popradský podnik vlastní ochrannú známku na tento výrobok na Slovensku, ale naopak, svoj čaj nemôžu vyvážať do Česka.

Pigi čaj je len jednou z mnohých obľúbených potravín, ktoré prežili desaťročia a v regáloch obchodov ich nájdete dodnes. Ak vás zaujíma, ako sa zmenili, tešte sa na ďalšie časti seriálu.

Prečítajte si tiež: Toto boli naše obľúbené jedlá, keď sme boli malí. Jedávate ich aj teraz? Čítajte 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Fičí.sk

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  2. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  3. 30 rokov slobody
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. 30 rokov slobody
  4. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  5. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  6. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  7. Slováci sú chlebovým národom
  8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  9. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  10. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 009
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 12 185
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 11 388
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 137
  5. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 9 969
  6. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 9 288
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 266
  8. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 7 773
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 248
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 6 469