Fičí logo Fičí
Utorok, 20. august, 2019 | Meniny má Anabela

Legendárny Pigi čaj: Prečo sa tak volá a ako sa za 50 rokov zmenil?

Ako sa (ne)zmenili legendárne slovenské potraviny?

Police s čajmi nás v obchode vedia zamestnať na dlhé minúty, kým si vyberieme, na ktorý z nich máme vlastne chuť. Naši starí rodičia tento problém nemali. Chceli čaj? Siahli po zelenej krabičke, s ktorou sa za posledné polstoročie stretol hádam každý Slovák.

Pigi čaj nepochybne patrí medzi ikonické potraviny slovenských kuchýň. Dokonca sa stal aj ústredným motívom pesničky:

Načítavám video...

Bol prvým porciovaným čajom na našom trhu, keď sa v 60. rokoch minulého storočia začali vo veľkom rojiť samoobslužné obchody. Dovtedy na váhu predávané potraviny, medzi nimi aj čaj, museli dostať hygienické obaly. Balenie 20 vrecúšok vtedy stálo 8,50 Kčs, dnes sa predáva za 79 centov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo Pigi?

Prežili ste niekoľko bezsenných nocí, zamýšľajúc sa nad podivným názvom tohto čaju? Odteraz budete môcť pokojne spávať. Slovo "Pigi" vychádza z anglickej skratky "P. G." (čítaj pídží), ktorú súdruhovia poslovenčili.

Iniciály znamenajú slová "Pekoe Golden", čo je odborné označenie veľkosti a vzhľadu čajových lístkov, z ktorých sa tento silný čierny čaj vyrába. Od jeho vzniku až doteraz ide o zmes lístkov z Indonézie, hlavne z ostrova Jáva.

Za 50 rokov sa zmenil len minimálne

Chuť aj vzhľad Pigi čaju sa za pol storočia veľmi nezmenili. "Receptúra prešla len drobnými obmenami. Museli sme prihliadať na dostupnosť surovín. Predsa len, čaj je na trhu desiatky rokov a menia sa aj producenti a pestovatelia," hovorí Viliam Matušek, marketingový riaditeľ Baliarní obchodu, a. s. Poprad (BOP), výrobcu tohto čaju.

Autor jeho pôvodného obalu už dnes nie je známy, ale kombinácia netradičného odtieňa zelenej s čiernou, bielou a oranžovou sa ukázala ako nadčasová. Rovnakú kombináciu zachovali pri verzii z prelomu 80. a 90. rokov.

Aj pri poslednom redizajne z roku 2011 pod taktovkou agentúry Komplot sa prihlásili k odkazu pôvodného obalu: "Rozhodli sme sa nadviazať na jeho výtvarný jazyk a v novom riešení obalu zachovať určitú dobovosť či retro nádych, pravdivo odkazujúci na dobu vzniku tohoto produktu a na jeho tradičnosť," opísal postup zástupca agentúry Adam Znášik.

Nejaké zmeny predsa len nastali. "Zmenili sme hlavne kaligrafiu v samotnom názve čaju tak, aby bola moderná a čo najlepšie čitateľná. Samozrejme, zmenili sme množstvo detailov, upravili rozloženie farieb tak, aby zodpovedali pôvodnému výtvarnému zámeru spred 50 rokov," vysvetlil Znášik. Okrem toho si na novom obale môžete všimnúť aj gramatický "update" slova "porcovaný", ktoré nahradila spisovaná verzia "porciovaný".

Za úspech však možno považovať to, že mnoho zákazníkov modernizáciu obalu vlastne ani nepostrehlo. Práve jeho nemennosť je pravdepodobne aj tajomstvom jeho pretrvávajúcej obľúbenosti. "K Pigi čaju sa správame veľmi konzervatívne. Nemeníme na ňom takmer nič. Nie je na to dôvod," vysvetľuje Viliam Matušek z BOP.

Firma si zakladá na tom, aby Pigi čaj nestratil svoju tradičnú tvár. "Stačí sa pozrieť na konkurenciu v Čechách, kde s Pigi čajom naložili po svojom a vôbec sa nepodobá na svojho predchodcu. A to sme so susedným Českom tento výrobok vyrábali spolu a rovnako," hovorí Matušek.

V slovenských regáloch však tento obal neuvidíte, rovnako ako ten "náš" u susedov. Popradský podnik vlastní ochrannú známku na tento výrobok na Slovensku, ale naopak, svoj čaj nemôžu vyvážať do Česka.

Pigi čaj je len jednou z mnohých obľúbených potravín, ktoré prežili desaťročia a v regáloch obchodov ich nájdete dodnes. Ak vás zaujíma, ako sa zmenili, tešte sa na ďalšie časti seriálu.

Prečítajte si tiež: Toto boli naše obľúbené jedlá, keď sme boli malí. Jedávate ich aj teraz? Čítajte 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Fičí.sk

Inzercia - Tlačové správy

  1. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  2. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  3. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  4. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  5. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  7. V bankovom svete prežijú len tí, ktorí inovujú
  8. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  9. Kaufland potvrdil pozíciu lídra v ponuke slovenských výrobkov
  10. Parkovací asistent VW vám pomôže, keď už stratíte nervy
  1. Otvoria prvú časť zrekonštruovaného Polusu
  2. Dobrá správa z Domaše: Hotel Zátoka na Eve opäť funguje
  3. Prečo si investori zadávajú do vyhľadávača ružové diamanty?
  4. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  5. The High Tatras – a destination of unforgettable moments
  6. Leto pomaly končí: Výlety, ktoré ešte stihnete a takmer zadarmo
  7. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  8. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  9. FOKUS očnú optiku a FOKUS optik kúpil MiddleCap Group S.A.
  10. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu
  1. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 13 649
  2. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 11 054
  3. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 10 347
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 7 089
  5. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu 6 648
  6. Last minute tipy: All inclusive dovolenka na Severnom Cypre 5 076
  7. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 715
  8. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 591
  9. Dovolenka na Malorke: Tipy na hotely pre rodiny s deťmi 4 352
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 3 682