Fičí logo Fičí
Streda, 13. november, 2019 | Meniny má Stanislav

Je elektrická kolobežka zázrak transportu alebo zábavka pre decká?

Kolobežky sú dnes veľkým hitom.

(Zdroj: David Slovák)

- "Ty sa vozíš na kolobežke? Preboha, koľko máš rokov?"

- "Čo blázniš, elektrická kolobežka je top, daj sa mi previezť!"

Presne toto sú dve protipolné, ale najčastie reakcie, s ktorými sa stretne človek jazdiaci na elektrickej kolobežke. Na vlastnej koži som to zistil len prednedávnom, keď som na jednej takej mohol týždeň brázdiť cesty-necesty.

Hlavne v mestách môžete stretnúť na týchto kolobežkách dennodenne čoraz viac ľudí - od detí, ktoré si kolobežku vyprosili u rodičov, až po manažérov, čo na nej ráno fičia do officu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Je však tento spôsob dopravy naozaj taký super, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať?

1. Zoznámenie sa s kolobežkou

Kolobežka, ktorú som mal možnosť otestovať, bola kolobežka NEO od výrobcu SXT, ktorý má v ponuke celý rad vozidiel.

Elektrické kolobežky sú, samozrejme, ťažšie a väčšie ako nejaká detská hliníková. Preto treba dávať pozor – 10-kilovú kolobežku síce zložíte, ale verte mi, na prenášanie v rukách už potrebujete trochu sily. Zabudnite teda na to, že si ju schováte do ruksaku (pokiaľ so sebou práve nenosíte tašku na hokej).

Na druhej strane vám však nebude zavadzať v byte, v električke, v reštaurácii pod nohami, alebo ak ju budete chcieť preniesť v aute.

Obrovskou výhodou je nabíjanie, to zväčša trvá tak 2 - 5 hodín, čo znamená, že sa v pohode nabije počas párty alebo pracovnej doby. Nabitá kolobežka potom podľa vašich váhových proporcií vydrží zhruba na 15 - 25 kilometrov, takže to v pohode dáte aj z Petržalky do Dúbravky.

Určite zo začiatku na kolobežke netreba machrovať a jazdiť naplno. Jej rýchlosť môže byť až okolo 25 km/h (osobný rekord som mal 34 km/h), ale na kolobežke je to pri tejto rýchlosti už doslova adrenalín.

Ak máte v okolí dobré chodníky a cesty, veľa z kolobežiek vám ponúkne aj akýsi "tempomat“, pri ktorom kolobežka sama drží rýchlosť. Určite to však nepoužívajte na chodníkoch, kde je veľa chodcov a výmoľov, ktorým sa musíte vyhýbať.

2. Jazda po meste

Na kolobežke som si vyskúšal jazdu počas týždňa v rôznych mestách, ako napríklad v Bratislave, v Piešťanoch, v Senci či v Spišskej Novej Vsi.

Jediné problémy vám budú robiť už spomínané rozbité chodníky. Aj keď sa môžu zdať rovné, rýchlo som pochopil, že akákoľvek jama hlbšia ako tri centimetre predstavuje problém, a človek potom občas vyzerá, že na chodník prišiel len kľučkovať.

Inak bolo využitie v meste výborné, vďaka dojazdu som sa naozaj dostal kamkoľvek a v rannej alebo poobedňajšej špičke sa človek najmä v Bratislave dostane naozaj na veľa miesť rýchlejšie. Za všetko spomeniem cestu do Vrakune, ktorá poobede trvá na kolobežke takmer o 20 minút menej ako autom - a o rannej Rači ani nehovorím. Na nejaké krátke prechody po centre je to bezkonkurenčne najlepší spôsob prepravy.

Neskutočnou výhodou je, samozrejme, parkovanie. Kolobežku jednoducho len tak necháte niekde, kde vám ju neukradnú. No na druhej strane je trochu blbé povedať večer frajerke – utekaj ty električkou, ja do reštiky prídem na kolobežke. Dvaja sa neodveziete a aj vedľa kamošov, ktorí idú pešo, budete vyzerať ako tí, čo sa vyťahujú.

Nadobudol som dojem, že lepšie využitie ako jazda v meste sa pre kolobežku ani nedá nájsť.

3. Jazda po dedinách

Tu však prišlo jedno obrovské prekvapenie - a to, že kolobežka mala oveľa praktickejšie využitie na dedine. Napríklad šenk máte na druhej strane dediny, ale večer je ešte akcia na námestí a cez deň bol futbal.

Autom nejdete, MHD na dedinách neexistuje a kolobežka sa tak stáva super presúvadlom. Presuny, ktoré pešo trvajú tak 15 - 20 minút, prejdete na kolobežke za jednu pesničku.

Treba však rátať s tým, že sa na nej bude chcieť takmer každý povoziť, a tak sa vám môže stať, že sa na nej prestrieda 10 ľudí a za pol hodinu vám ju vrátia vybitú (true story).

Našťastie, aj vybitú kolobežku vždy môžete ďalej využívať aj primitívne – domov sa jednoducho poodrážate.

4. Jazda všade inde

Chcete sa ísť voziť na hrádzu alebo cyklochodník? Máte výhodu, s elektrokolobežkou môžete. Za pár hodín jazdy sa naučíte držať v ruke možno aj vôdzku so psom. Ale čokoľvek budete skúšať, dbajte hlavne na to, aby ste nikoho neohrozili.

Mnohé elektrické kolobežky si viete aj spárovať s telefónom, takže vidíte dojazd, rýchlosť a vzdialenosť. Ale selfíčka za jazdy sú už nebezpečný kúsok.

Ak máte na kolobežke aj dobré odpruženie, problém vám nebudú robiť ani pevnejšie lesné cestičky, čo som zopárkrát vyskúšal. Stále však treba brať do úvahy, že na pidikolieskach nebude mať človek práve najlepšiu schopnosť manévrovať.

Motor vám podrží aj v strmších kopcoch, stačí, ak držíte plyn a občas sa odrazíte nohou. Takto som zvládol bez väčšej námahy vyliezť napríklad z Kramárov na Kamzík, čo už je slušný zaberák.

Zhrnutie

  • Ak bývate v meste alebo sa chcete na dedine pohybovať rýchlejšie, tak môže byť elektrokolobežka pre vás to pravé. Ak zainvestujete a nekúpite lacný šmejd z Číny, tak vydrží dážď, mokro, hrbole a aj trochu drsnejšie zaobchádzanie.
  • Ak vám aj kamoši a kolegovia budú hovoriť, že kolobežka je iba hračka, uvidíte, ako sa zrazu každý v okolí bude chcieť povoziť.
  • Vďaka tomu, že je relatívne skladná, si ju môžete zobrať doslova kamkoľvek, a ak sa vám nebude chcieť voziť, len ju vezmete do (silnej) ruky alebo do električky.
  • Treba si však uvedomiť jednu vec. Za kvalitnú elektrickú kolobežku zaplatíte od 350 eur a jej cena sa môže vyšplhať aj k tisícke. Preto si musíte dobre premyslieť, či chcete mať pomocný dopravný prostriedok mimo zimných mesiacov alebo len drahú hračku, ktorú raz za čas prevetráte.

Pozrite si týždeň s kolobežkou vo videu:

Načítavám video...

Ak by ste takú kolobežku chceli na dochádzanie do školy, máte šancu vyhrať ju na Instagrame denníka SME. Pozrite si podmienky a postup, ako sa zapojiť do súťaže.

Za požičanie elektrickej kolobežky SXT Neo ďakujeme e-shopu SXT.sk.

Prečítajte si tiež:Mladý hejter: Sprievodca cestovaním spotenou bratislavskou MHD Čítajte 

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár: Nedá sa pomôcť každému, pri veľkých nehodách musíme stanoviť priority

Záchranár Viliam Dobiáš opisuje, že zranenému najskôr skontrolujú len vedomie, dych a krvný obeh.

Viliam Dobiáš.
Záchranári a hasiči na mieste nehody.

Trojica obvinených z vraždy Kuciaka zostáva vo väzbe

Obvinených pred súd predviedli eskorty kukláčov za sprísnených podmienok.

Alena Zsuzsová (druhá vľavo) odchádza zo Špecializovaného trestného súdu v Pezinku 13. novembra 2019.
Mate Rimac(v ľavo) a chorvátsky premiér Andrej Plenkovič