Týchto 11 pesničiek bojuje proti predsudkom. Vy by ste zmenili názor?

Každú spoločenskú zmenu sprevádza „hymna“, ktorá zjednocuje aj burcuje.

Hudba má schopnosť pôsobiť na priamo na city človeka, bez nutnosti premýšľať o jej význame. Zároveň slúži ako prostriedok na vyjadrenie pozitívnych aj negatívnych emócií. Ak však umelec dokáže na poslucháča okrem rytmu zapôsobiť aj zmysluplným odkazom, získava silnú zbraň. Nie náhodou sprevádza každú spoločenskú zmenu alebo hnutie „hymna“, ktorá zjednocuje aj burcuje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Billie Holiday: Strange Fruit (1939)

Načítavam video...

Proti-rasistická klasika, ktorú preslávila speváčka Billie Holiday, vznikla ako báseň od učiteľa a spisovateľa Abela Meeropola. Text vyjadruje hrôzu z lynčovania Afroameričanov, častého na prelome 19. a 20. storočia najmä na americkom Juhu. Billie Holiday začala skladbu spievať v Café Society, prvom integrovanom nočnom klube v Greenwich Village v New Yorku.

SkryťVypnúť reklamu

Kvôli silnému posolstvu sa pri jej interpretácii muselo dodržiavať niekoľko pravidiel: Strange Fruit bola vždy poslednou piesňou večera, čašníci počas nej už nepodávali nápoje a v tmavej miestnosti bola osvetlená iba speváčkina tvár.

„Stromy na juhu nesú zvláštne ovocie, majú krvavé listy a krvavé korene. V južnom vánku sa hojdajú čierne telá, zvláštne ovocie rastie na topoľoch,“ spievala Billie Holiday so zatvorenými očami, akoby sa modlila.

Nina Simone: Four Women (1966)

Načítavam video...

Pieseň legendárnej džezovej hudobníčky je príbehom štyroch Afroameričaniek. Každá z nich predstavuje jeden z archetypov, v súlade s ktorými sú v spoločnosti vnímané ženy čiernej pleti. Podľa týždenníka The Village Voice je to „jednoducho pochopiteľná analýza prekliateho dedičstva otroctva...“. Teta Sarah je zosobnením zotročenia Afroameričanov, pričom zdôrazňuje, že čierna rasa je silná a nezlomná, a upozorňuje na opakovaný útlak, ktorý Afroameričania znášajú už veľmi dlho.

SkryťVypnúť reklamu

Saffronia, žena zmiešaného pôvodu, je nútená žiť „medzi dvoma svetmi“. Znázorňuje utrpenie Afroameričanov spôsobené nadvládou belochov. Prostitútka menom Sweet Thing je akceptovaná v čiernom aj bielom svete, pretože patrí komukoľvek, kto má peniaze na to, aby si ju kúpil. Posledná žena, Peaches, je silná a odolná, zatrpknutá dedičstvom utláčaných generácií pred ňou.

Bob Marley and the Wailers: Redemption Song (1980)

Skladbu, považovanú za jeden z vrcholov jeho tvorby, napísal Bob Marley v roku 1979. Bolo to v čase, keď mu diagnostikovali rakovinu, ktorej neskôr aj podľahol. Na rozdiel od väčšiny Marleyho skladieb je čisto akustická. Priekopník reggae v skladbe naliehavo vyzýva poslucháčov, aby sa „oslobodili od duševného otroctva“, pretože „našu myseľ nedokáže oslobodiť nikto iný, než my sami.“ Táto čast textu vychádza z prejavu Marcusa Garveyho, černošského nacionalistu jamajského pôvodu, ktorý predniesol v Kanade v roku 1937.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2004 sa Redemption Song umiestnil na 66. priečke rebríčka „500 najlepších piesní všetkých čias“ vplyvného hudobného magazínu Rolling Stone.

Načítavam video...

Paul McCartney a Stevie Wonder: Ebony and Ivory (1982)

V najjednoduchšej rovine je skladba o ebenových (čiernych) a slonovinových (bielych) klávesoch na klavíri, ale hovorí vlastne o integrácii a rasovej harmónii na hlbšej, ľudskej úrovni.

Paula McCartneyho inšpiroval výrok britského komika Spika Milligana: „Existujú čierne a biele klávesy, no na dosiahnutie harmónie je potrebné hrať na oboje." Toto tvrdenie má pôvod v polovici 19. storočia pri formovaní základov panafrikanizmu. Hoci skladba vystrelila v americkom aj britskom rebríčku, mnohí ju vnímali ako „príliš sladkú“ a napríklad v roku 2007 ju poslucháči britskej rozhlasovej stanice BBC 6 zvolili za najhorší duet všetkých čias.

SkryťVypnúť reklamu

Počas apartheidu bola Ebony and Ivory zakázaná v Juhoafrickej republike. Vládnucej triede v JAR sa nepáčilo, že Stevie Wonder v roku 1984 venoval svojho Oscara za najlepšiu pôvodnú filmovú skladbu (za pieseň I Just Called to Say I Love You) Nelsonovi Mandelovi.

Načítavam video...

En Vogue: Free Your Mind (1992)

Poprocková, hip-hopom šmrncnutá skladba amerického dievčenského zoskupenia je výzvou na odhodenie všetkých predsudkov. „Osloboď svoje myslenie, všetko ostatné bude nasledovať. Prestaň rozlišovať podľa farby, nebuď taký povrchný,“ apeluje štvorica „funky dív“.

Nie každá žena v tesnom oblečení a na vysokých podpätkoch je prostitútka a nie každý okoloidúci v „hiphopových handrách“ predáva drogy. Černoška môže mať rovné vlasy a to, že randí s belochom, neznamená, že sa vyvyšuje nad svojich súkmeňovcov. Videoklip k Free Your Mind bol v dobe svojho vzniku mimoriadne inovatívny a získal množstvo ocenení.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

David Bowie: Black Tie White Noise (1993)

Titulná pieseň rovnomenného albumu hudobného chameleóna Bowieho bola inšpirovaná rasovým napätím v USA, ktoré bolo reakciou na brutálny útok štyroch bielych policajtov v Los Angeles na černošského taxikára Rodneyho Kinga v roku 1992.

Bowie uviedol, že názov odkazuje na „rasové hranice, ktoré boli vztýčené vo väčšine západného sveta", a dodal, že skladba je odkazom na doslova čierno-biely spôsob myslenia, ktorý stojí v ceste porozumeniu. Black Tie White Noise mala byť podľa neho výzvou, realistickým pohľadom na to, ako vnímame rasu. Súčasťou skladby je duet s černošským R&B umelcom menom Al B. Sure!

Načítavam video...

The Artist (Formerly Known as Prince): We March (1995)

Hoci prevládajúcou témou tvorby legendy R&B, funku a soulu boli telesnosť a sexualita, ani ľudské práva mu neboli vzdialené. V piesni We March Prince upriamuje pozornosť na problémy rasovej a finančnej nerovnosti, sexizmu aj nerovnosti medzi pohlaviami. V duchu kazateľa Martina Luthera Kinga vyzýva k mierovým protestom proti nespravodlivosti.

SkryťVypnúť reklamu

„Nabudúce vyjdeme do ulíc,“ varuje text skladby. Ak sa veci nezlepšia, masy budú protestovať. Dedičstvo minulosti sa dá použiť aj na riešenie aktuálnych otázok. „Už nemáme čas na výhovorky, zasľúbená zem patrí všetkým. Môžeme protestovať pokojne, ale ak padne ďalší líder, radšej si dávajte pozor,“ upozorňuje Prince. Aj tí, ktorí verili ideálom, sa môžu postaviť na odpor inými ako nenásilnými prostriedkami.

Načítavam video...

Tupac Shakur: Changes (1998)

Hoci vyšla až po jeho smrti, notoricky známa hip-hopová skladba hovorí o najväčších problémoch v časoch Tupacovej najväčšej slávy. Tie ovplyvňovali život afroamerickej komunity, predovšetkým o policajnej brutalite voči Afroameričanom, drogách, rasizme, násilí medzi gangmi, pretrvávajúcom cykle chudoby v urbánnej afroamerickej kultúre a ťažkom živote v gete. Tupac bol svojím spôsobom vizionár, keď v skladbe predpovedal nielen možný príchod prvého čierneho prezidenta USA, ale aj vlastný neslávny koniec.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

M.I.A.: Borders (2015)

Britská hudobníčka M.I.A. si vo svojej tvorbe, spájajúcej alternatívu, elektroniku, hip-hop či world music, nekladie servítku pred ústa. V skladbe Borders sa vyjadruje k európskej migračnej kríze, ktorá v roku 2015 prepukla naplno. Problémom migrantov sa však venuje už od svojho debutového albumu Arular. Ako desaťročná utiekla s rodinou z vojnou zmietanej Srí Lanky do Londýna, a tak má skúsenosti z prvej ruky.

Hoci M.I.A. v Borders otvára mimoriadne ťaživú otázku, dokáže téme nenávisti a politickému útlaku čeliť s ľahkosťou a s úsmevom na perách. Podarilo sa jej vytvoriť jednu z najsilnejších politicky nabitých piesní posledných rokov bez toho, aby zaujala explicitné stanovisko. Videoklip, ktorý aj sama režírovala, zožal vlnu kontroverzie – zobrazuje utečencov, snažiacich sa na člnoch preplaviť za lepším životom. Autorka prezradila, že vo videoklipe neúčinkujú herci, ale reálni ľudia, ktorých našla na ulici alebo v indických utečeneckých táboroch, kde žijú srílanskí Tamili.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Macklemore & Ryan Lewis feat. Jamila Woods: White Privilege II (2016)

Americké hip-hopové duo zo Seattlu kritizuje beztrestnosť, s akou bieli policajti v Spojených štátoch zabíjajú Afroameričanov „so štítmi, pištoľami a rukavicami, ktoré im poskytujú alibi.“ Macklemore v skladbe priznáva, že jeho úspech je „produktom toho istého systému, ktorý prepustil Darrena Wilsona," policajta, ktorý v roku 2014 v meste Ferguson zastrelil 18-ročného černocha Michaela Browna. Spomína aj vykrádanie černošskej kultúry a odkazuje na interpretov ako Miley Cyrus, Iggy Azalea či Elvis Presley. „Z čiernej kultúry si berieme všetko, čo sa nám páči, ale zastaneme sa čiernych životov?“ pýta sa sebakriticky v súvislosti s medzinárodným aktivistickým hnutím Black Lives Matter.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Playlist by Absolut - Slovensko hrá všetkými farbami

Proti predsudkom však nebojujú iba známi hudobníci, ale aj značky. Najnovšie to ukázala Absolut vodka. V rámci kampane #Slovenskozijefarbami dali dokopy playlist, ktorého počúvaním prispievate k tomu, aby sa Slovensko stalo tolerantnejšou krajinou. Hlavným posolstvom kampane je: "Poď žiť, nechaj žiť."

Do playlistu prispeli hudobníci ako Separ, Strapo, Jimmy Pé, Majk Spirit, Milian Lieskovský a ďalší. Jeho počúvaním pomáhate vyzbierať peniaze pre Ligu proti rasizmu.

Tento článok vám prináša Absolut.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkazena tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu