INZERCIA

Vizuálny smog je problém. S billboardami končí prvá veľká spoločnosť

Ako bojovať s billboardami? Neinzerovať na nich.

Tak ako bežný smog, aj ten vizuálny zhoršuje naše životné podmienky. Tvoria ho billboardy, reklamy, pútače a množstvo zbytočností, ktoré by sme vidieť nepotrebovali. Výsledkom je, že všade vnímame rovnaké farby a tvary, pričom nám uniká bežný kolorit okolia.

Vizuálny smog nás reálne ohrozuje

„Vo verejnom priestore našich miest, ako aj vo voľnej krajine, vnímam príliš veľa rušivých vizuálnych prvkov. Množstvo nezmyselných dopravných značení, krikľavé fasády novozateplených budov alebo trakčné vedenia trolejbusov v mestách, až po všakovaké reklamné pútače, končiac množstvom billboardov popri cestách. Tieto prvky svojím množstvom a prevedením pútajú na seba pozornosť a zakrývajú skutočný obraz mestského interiéru alebo krajiny,“ hovorí architektka Lucia Streďanská.

„Kritická situácia je najmä v najväčších slovenských mestách ako Bratislava či Košice, kde sa od deväťdesiatych rokov rozšírila hustá koncentrácia billbordov, megabordov, citylightov, trojnožiek a ďalších foriem reklamy. Paradoxne, vonkajšia reklama aj dnes ešte stále pribúda,“ hovorí o súčasnom stave Ondrej Čupka, spoluzakladateľ združenia Zelená hliadka.

Nad reklamou začína víťaziť zdravý rozum

Bojovať s vizuálnym smogom v mestách sa dá jeho reguláciou.

„Podarilo sa vytvoriť Manuál reklamy Mestskej pamiatkovej rezervácii Žilina, ktorá sa v krátkej budúcnosti stane záväznou. Mestu sa podarilo vo veľkej miere "vyčistiť" cestu pod Strečnom od billboardov, taktiež zaniklo pár billboardov aj v širšom centre mesta, postupne by mali nasledovať ďalšie,“ hovorí o úspechoch v boji s vizuálnym smogom Streďanská.

„Pozitívnou zmenou je tiež novela stavebného zákona, ktorá umožnila samosprávam rýchlejšie získať rozhodnutie o odstránení reklamnej stavby,“ dodáva Čupka, ktorý sa so združením napríklad pričinil aj o riešenie problematiky reklamných plachtičiek, ktoré si rôzne viac či menej známe spoločnosti umiestňovali po zábradliach. Vďaka snahe samospráv i aktívnych obyvateľov táto nelegálna forma reklamy takmer zmizla.

Na druhej strane však stojí záujem o reklamu a príjmy z nej, ktorých sa prenajímatelia plôch nechcú vzdať.

Riešením na presycovanie priestoru je tak znižovanie outdoorovej reklamy a záujmu o ňu zo strany samotných zadávateľov. Tam, kde nebude dopyt, prirodzene vymizne aj ponuka.

Príkladom je Slovenská sporiteľňa, ktorá ako jeden z top piatich zadávateľov vonkajšej reklamy vo verejnom priestranstve už od 1. augusta 2018 neobsadí žiadnu reklamnú plochu. Banka verí, že týmto krokom inšpiruje ďalších zadávateľov na Slovensku.

"Naša banka je silná vo využívaní digitálnej komunikácie a v práci s dátami, preto vo vonkajšej reklame pokračujeme len s označením vlastných pobočiek. Zároveň budeme využívať indoorové plochy, napr. v nákupných centrách, kinách, fitnescentrách a na ďalších miestach, v ktorých sú reklamné plochy už funkčnou a estetickou súčasťou priestoru. Veríme, že inšpirujeme aj ďalších zadávateľov na Slovensku,“ vysvetľuje Dáša Juríková, riaditeľka stratégie a rozvoja značky Slovenskej sporiteľne.

Billboardy sú najzábavnejšie, keď nevisia

„V 90. rokoch nám vonkajšia reklama obsadila mestá práve vďaka našej ľahostajnosti či pocitu, že billboard znamená bohatý západ a blahobyt. Dnes je na čase vytvoriť občiansky tlak, aby sa vonkajšia reklama rázne regulovala bez ohľadu na to, či ide o nelegálnu, alebo o legálnu reklamu,“ hovorí Ondrej Čupka.

Lucia Streďanská je presvedčená, že aj dnes však máme problém s vizuálnym analfabetizmom. „Domnievam sa, že vhodnou formou edukácie o vizuálnej kultúre už na základných školách by naša krajina mohla v budúcnosti predísť stavu, aký je tu dnes. Je na mieste zamyslieť sa, či je využitie reklamy na billboardoch stále účinné, najmä v dnešnej dobe internetu,“ hovorí.

Práve znižovanie účinnosti klasických billboardov inšpirovalo aj Slovenskú sporiteľňu k využitiu ich posledného billboardu inak, ako na reklamné účely. Premenil sa na šmykľavku do Kuchajdy, čo si môžete pozrieť na zábavnom videu. To plne potvrdzuje, že billboardy, ktoré nevisia, sú tie najlepšie.

Tento článok vám prináša Slovenská sporiteľňa.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

Najčítanejšie na Fičí.sk

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 17 881
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 7 171
  3. Vizuálny smog je problém 6 478
  4. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 023
  5. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 691
  6. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 2 631
  7. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 567
  8. Najkrajšie americké národné parky 2 494
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 023
  10. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 1 983

Neprehliadnite tiež

Ako by vyzerali úprimné logá našich politických strán?

Zlizla si to koalícia, opozícia aj extrémisti.

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

DOMOV

290 novinárov: Nedovolíme, aby sa zabudlo na Jána a Martinu

Vyhlásenie novinárov po polroku od vraždy Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Zrútená inštitúcia, propaganda Súmračná a miliardári na mizine (týždeň Petra Schutza)

Kto by chcel byť v Zuckerbergovej koži?