SME
Nedeľa, 28. november, 2021 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Vizuálny smog je problém. S billboardami končí prvá veľká spoločnosť

Ako bojovať s billboardami? Neinzerovať na nich.

Tak ako bežný smog, aj ten vizuálny zhoršuje naše životné podmienky. Tvoria ho billboardy, reklamy, pútače a množstvo zbytočností, ktoré by sme vidieť nepotrebovali. Výsledkom je, že všade vnímame rovnaké farby a tvary, pričom nám uniká bežný kolorit okolia.

Vizuálny smog nás reálne ohrozuje

„Vo verejnom priestore našich miest, ako aj vo voľnej krajine, vnímam príliš veľa rušivých vizuálnych prvkov. Množstvo nezmyselných dopravných značení, krikľavé fasády novozateplených budov alebo trakčné vedenia trolejbusov v mestách, až po všakovaké reklamné pútače, končiac množstvom billboardov popri cestách. Tieto prvky svojím množstvom a prevedením pútajú na seba pozornosť a zakrývajú skutočný obraz mestského interiéru alebo krajiny,“ hovorí architektka Lucia Streďanská.

Skryť Vypnúť reklamu

„Kritická situácia je najmä v najväčších slovenských mestách ako Bratislava či Košice, kde sa od deväťdesiatych rokov rozšírila hustá koncentrácia billbordov, megabordov, citylightov, trojnožiek a ďalších foriem reklamy. Paradoxne, vonkajšia reklama aj dnes ešte stále pribúda,“ hovorí o súčasnom stave Ondrej Čupka, spoluzakladateľ združenia Zelená hliadka.

Nad reklamou začína víťaziť zdravý rozum

Bojovať s vizuálnym smogom v mestách sa dá jeho reguláciou.

„Podarilo sa vytvoriť Manuál reklamy Mestskej pamiatkovej rezervácii Žilina, ktorá sa v krátkej budúcnosti stane záväznou. Mestu sa podarilo vo veľkej miere "vyčistiť" cestu pod Strečnom od billboardov, taktiež zaniklo pár billboardov aj v širšom centre mesta, postupne by mali nasledovať ďalšie,“ hovorí o úspechoch v boji s vizuálnym smogom Streďanská.

Skryť Vypnúť reklamu

„Pozitívnou zmenou je tiež novela stavebného zákona, ktorá umožnila samosprávam rýchlejšie získať rozhodnutie o odstránení reklamnej stavby,“ dodáva Čupka, ktorý sa so združením napríklad pričinil aj o riešenie problematiky reklamných plachtičiek, ktoré si rôzne viac či menej známe spoločnosti umiestňovali po zábradliach. Vďaka snahe samospráv i aktívnych obyvateľov táto nelegálna forma reklamy takmer zmizla.

Na druhej strane však stojí záujem o reklamu a príjmy z nej, ktorých sa prenajímatelia plôch nechcú vzdať.

Riešením na presycovanie priestoru je tak znižovanie outdoorovej reklamy a záujmu o ňu zo strany samotných zadávateľov. Tam, kde nebude dopyt, prirodzene vymizne aj ponuka.

Príkladom je Slovenská sporiteľňa, ktorá ako jeden z top piatich zadávateľov vonkajšej reklamy vo verejnom priestranstve už od 1. augusta 2018 neobsadí žiadnu reklamnú plochu. Banka verí, že týmto krokom inšpiruje ďalších zadávateľov na Slovensku.

Skryť Vypnúť reklamu

"Naša banka je silná vo využívaní digitálnej komunikácie a v práci s dátami, preto vo vonkajšej reklame pokračujeme len s označením vlastných pobočiek. Zároveň budeme využívať indoorové plochy, napr. v nákupných centrách, kinách, fitnescentrách a na ďalších miestach, v ktorých sú reklamné plochy už funkčnou a estetickou súčasťou priestoru. Veríme, že inšpirujeme aj ďalších zadávateľov na Slovensku,“ vysvetľuje Dáša Juríková, riaditeľka stratégie a rozvoja značky Slovenskej sporiteľne.

Billboardy sú najzábavnejšie, keď nevisia

„V 90. rokoch nám vonkajšia reklama obsadila mestá práve vďaka našej ľahostajnosti či pocitu, že billboard znamená bohatý západ a blahobyt. Dnes je na čase vytvoriť občiansky tlak, aby sa vonkajšia reklama rázne regulovala bez ohľadu na to, či ide o nelegálnu, alebo o legálnu reklamu,“ hovorí Ondrej Čupka.

Skryť Vypnúť reklamu

Lucia Streďanská je presvedčená, že aj dnes však máme problém s vizuálnym analfabetizmom. „Domnievam sa, že vhodnou formou edukácie o vizuálnej kultúre už na základných školách by naša krajina mohla v budúcnosti predísť stavu, aký je tu dnes. Je na mieste zamyslieť sa, či je využitie reklamy na billboardoch stále účinné, najmä v dnešnej dobe internetu,“ hovorí.

Práve znižovanie účinnosti klasických billboardov inšpirovalo aj Slovenskú sporiteľňu k využitiu ich posledného billboardu inak, ako na reklamné účely. Premenil sa na šmykľavku do Kuchajdy, čo si môžete pozrieť na zábavnom videu. To plne potvrdzuje, že billboardy, ktoré nevisia, sú tie najlepšie.

Načítavam video...

Tento článok vám prináša Slovenská sporiteľňa.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na Fičí.sk

          Inzercia - Tlačové správy

          1. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
          2. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
          3. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
          4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
          5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
          6. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
          7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
          8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
          9. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
          10. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
          1. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
          2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
          3. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
          4. Tatranský buk je Stromom roka 2021
          5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
          6. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
          7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
          8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
          9. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
          10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
          1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 28 203
          2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 10 326
          3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 366
          4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 5 301
          5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 057
          6. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 496
          7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 377
          8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 226
          9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 873
          10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 782
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Očkovanie detí proti covidu.

          Stačí súhlas zákonného zástupcu.


          26. nov
          V piatok prvý prípad nákazy omikronom ohlásilo Belgicko.

          Variant omikron má celkovo 50 mutácií.


          7 h
          Aj obdarovávanie blízkych má svoju skrytú psychológiu.

          Obdarovávanie je zvyk, ktorý buduje vzájomné vzťahy.


          25. nov
          Napätá situácia na poľskej hranici.

          Naozaj sa musíme prisťahovalectvu brániť vodnými delami a žiletkovým plotom?


          23. nov

          Neprehliadnite tiež

          Konkurencia je veľká!


          a 3 ďalší 24. nov
          Skryť Zatvoriť reklamu