INZERCIA

Vizuálny smog je problém. S billboardami končí prvá veľká spoločnosť

Ako bojovať s billboardami? Neinzerovať na nich.

Tak ako bežný smog, aj ten vizuálny zhoršuje naše životné podmienky. Tvoria ho billboardy, reklamy, pútače a množstvo zbytočností, ktoré by sme vidieť nepotrebovali. Výsledkom je, že všade vnímame rovnaké farby a tvary, pričom nám uniká bežný kolorit okolia.

Vizuálny smog nás reálne ohrozuje

„Vo verejnom priestore našich miest, ako aj vo voľnej krajine, vnímam príliš veľa rušivých vizuálnych prvkov. Množstvo nezmyselných dopravných značení, krikľavé fasády novozateplených budov alebo trakčné vedenia trolejbusov v mestách, až po všakovaké reklamné pútače, končiac množstvom billboardov popri cestách. Tieto prvky svojím množstvom a prevedením pútajú na seba pozornosť a zakrývajú skutočný obraz mestského interiéru alebo krajiny,“ hovorí architektka Lucia Streďanská.

„Kritická situácia je najmä v najväčších slovenských mestách ako Bratislava či Košice, kde sa od deväťdesiatych rokov rozšírila hustá koncentrácia billbordov, megabordov, citylightov, trojnožiek a ďalších foriem reklamy. Paradoxne, vonkajšia reklama aj dnes ešte stále pribúda,“ hovorí o súčasnom stave Ondrej Čupka, spoluzakladateľ združenia Zelená hliadka.

Nad reklamou začína víťaziť zdravý rozum

Bojovať s vizuálnym smogom v mestách sa dá jeho reguláciou.

„Podarilo sa vytvoriť Manuál reklamy Mestskej pamiatkovej rezervácii Žilina, ktorá sa v krátkej budúcnosti stane záväznou. Mestu sa podarilo vo veľkej miere "vyčistiť" cestu pod Strečnom od billboardov, taktiež zaniklo pár billboardov aj v širšom centre mesta, postupne by mali nasledovať ďalšie,“ hovorí o úspechoch v boji s vizuálnym smogom Streďanská.

„Pozitívnou zmenou je tiež novela stavebného zákona, ktorá umožnila samosprávam rýchlejšie získať rozhodnutie o odstránení reklamnej stavby,“ dodáva Čupka, ktorý sa so združením napríklad pričinil aj o riešenie problematiky reklamných plachtičiek, ktoré si rôzne viac či menej známe spoločnosti umiestňovali po zábradliach. Vďaka snahe samospráv i aktívnych obyvateľov táto nelegálna forma reklamy takmer zmizla.

Na druhej strane však stojí záujem o reklamu a príjmy z nej, ktorých sa prenajímatelia plôch nechcú vzdať.

Riešením na presycovanie priestoru je tak znižovanie outdoorovej reklamy a záujmu o ňu zo strany samotných zadávateľov. Tam, kde nebude dopyt, prirodzene vymizne aj ponuka.

Príkladom je Slovenská sporiteľňa, ktorá ako jeden z top piatich zadávateľov vonkajšej reklamy vo verejnom priestranstve už od 1. augusta 2018 neobsadí žiadnu reklamnú plochu. Banka verí, že týmto krokom inšpiruje ďalších zadávateľov na Slovensku.

"Naša banka je silná vo využívaní digitálnej komunikácie a v práci s dátami, preto vo vonkajšej reklame pokračujeme len s označením vlastných pobočiek. Zároveň budeme využívať indoorové plochy, napr. v nákupných centrách, kinách, fitnescentrách a na ďalších miestach, v ktorých sú reklamné plochy už funkčnou a estetickou súčasťou priestoru. Veríme, že inšpirujeme aj ďalších zadávateľov na Slovensku,“ vysvetľuje Dáša Juríková, riaditeľka stratégie a rozvoja značky Slovenskej sporiteľne.

Billboardy sú najzábavnejšie, keď nevisia

„V 90. rokoch nám vonkajšia reklama obsadila mestá práve vďaka našej ľahostajnosti či pocitu, že billboard znamená bohatý západ a blahobyt. Dnes je na čase vytvoriť občiansky tlak, aby sa vonkajšia reklama rázne regulovala bez ohľadu na to, či ide o nelegálnu, alebo o legálnu reklamu,“ hovorí Ondrej Čupka.

Lucia Streďanská je presvedčená, že aj dnes však máme problém s vizuálnym analfabetizmom. „Domnievam sa, že vhodnou formou edukácie o vizuálnej kultúre už na základných školách by naša krajina mohla v budúcnosti predísť stavu, aký je tu dnes. Je na mieste zamyslieť sa, či je využitie reklamy na billboardoch stále účinné, najmä v dnešnej dobe internetu,“ hovorí.

Práve znižovanie účinnosti klasických billboardov inšpirovalo aj Slovenskú sporiteľňu k využitiu ich posledného billboardu inak, ako na reklamné účely. Premenil sa na šmykľavku do Kuchajdy, čo si môžete pozrieť na zábavnom videu. To plne potvrdzuje, že billboardy, ktoré nevisia, sú tie najlepšie.

Načítavám video...

Tento článok vám prináša Slovenská sporiteľňa.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Fičí.sk

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  3. Nestíhate nakupovať darčeky?
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  6. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  7. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  8. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  9. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  10. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  1. ZSSK posilňuje pred sviatkami vlaky InterCity
  2. Zamestnanci Tesco venovali pomoci komunitám 1000 hodín
  3. 4 body úspechu realizácie stavby
  4. BIT arbitration within the context of recent CJEU decision
  5. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  6. Nestíhate nakupovať darčeky?
  7. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  9. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na vianočné darčeky!
  10. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 71 241
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 746
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 11 118
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 6 284
  5. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach 4 096
  6. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 930
  7. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 3 895
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 3 632
  9. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 3 074
  10. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 2 838

Neprehliadnite tiež

11 noviniek zo slovenskej hudobnej scény

Slovenskí hudobníci od leta nezaháľali.

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Matúša Krčmárika

Už je čas nechať Britov ísť

Zmeniť môžeme len to, ako sa budeme k sebe správať. A to sa buduje práve teraz, keď sa hovorí o rozchode.

DOMOV

Mimovládky sa ozývajú, že Bránik ich obral o peniaze

Známy bloger tvrdí, že ide o pomstu ľudí, ktorých si znepriatelil.

BLOG TRANSPARENCY

Otec zablúdil v sieti konšpirácií, čo s tým?

Seniorov ohrozujú aj mediálni a korupční šmejdi.