Fičí logo Fičí
Sobota, 26. september, 2020 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Vizuálny smog je problém. S billboardami končí prvá veľká spoločnosť

Ako bojovať s billboardami? Neinzerovať na nich.

Tak ako bežný smog, aj ten vizuálny zhoršuje naše životné podmienky. Tvoria ho billboardy, reklamy, pútače a množstvo zbytočností, ktoré by sme vidieť nepotrebovali. Výsledkom je, že všade vnímame rovnaké farby a tvary, pričom nám uniká bežný kolorit okolia.

Vizuálny smog nás reálne ohrozuje

„Vo verejnom priestore našich miest, ako aj vo voľnej krajine, vnímam príliš veľa rušivých vizuálnych prvkov. Množstvo nezmyselných dopravných značení, krikľavé fasády novozateplených budov alebo trakčné vedenia trolejbusov v mestách, až po všakovaké reklamné pútače, končiac množstvom billboardov popri cestách. Tieto prvky svojím množstvom a prevedením pútajú na seba pozornosť a zakrývajú skutočný obraz mestského interiéru alebo krajiny,“ hovorí architektka Lucia Streďanská.

Skryť Vypnúť reklamu

„Kritická situácia je najmä v najväčších slovenských mestách ako Bratislava či Košice, kde sa od deväťdesiatych rokov rozšírila hustá koncentrácia billbordov, megabordov, citylightov, trojnožiek a ďalších foriem reklamy. Paradoxne, vonkajšia reklama aj dnes ešte stále pribúda,“ hovorí o súčasnom stave Ondrej Čupka, spoluzakladateľ združenia Zelená hliadka.

Nad reklamou začína víťaziť zdravý rozum

Bojovať s vizuálnym smogom v mestách sa dá jeho reguláciou.

„Podarilo sa vytvoriť Manuál reklamy Mestskej pamiatkovej rezervácii Žilina, ktorá sa v krátkej budúcnosti stane záväznou. Mestu sa podarilo vo veľkej miere "vyčistiť" cestu pod Strečnom od billboardov, taktiež zaniklo pár billboardov aj v širšom centre mesta, postupne by mali nasledovať ďalšie,“ hovorí o úspechoch v boji s vizuálnym smogom Streďanská.

Skryť Vypnúť reklamu

„Pozitívnou zmenou je tiež novela stavebného zákona, ktorá umožnila samosprávam rýchlejšie získať rozhodnutie o odstránení reklamnej stavby,“ dodáva Čupka, ktorý sa so združením napríklad pričinil aj o riešenie problematiky reklamných plachtičiek, ktoré si rôzne viac či menej známe spoločnosti umiestňovali po zábradliach. Vďaka snahe samospráv i aktívnych obyvateľov táto nelegálna forma reklamy takmer zmizla.

Na druhej strane však stojí záujem o reklamu a príjmy z nej, ktorých sa prenajímatelia plôch nechcú vzdať.

Riešením na presycovanie priestoru je tak znižovanie outdoorovej reklamy a záujmu o ňu zo strany samotných zadávateľov. Tam, kde nebude dopyt, prirodzene vymizne aj ponuka.

Príkladom je Slovenská sporiteľňa, ktorá ako jeden z top piatich zadávateľov vonkajšej reklamy vo verejnom priestranstve už od 1. augusta 2018 neobsadí žiadnu reklamnú plochu. Banka verí, že týmto krokom inšpiruje ďalších zadávateľov na Slovensku.

Skryť Vypnúť reklamu

"Naša banka je silná vo využívaní digitálnej komunikácie a v práci s dátami, preto vo vonkajšej reklame pokračujeme len s označením vlastných pobočiek. Zároveň budeme využívať indoorové plochy, napr. v nákupných centrách, kinách, fitnescentrách a na ďalších miestach, v ktorých sú reklamné plochy už funkčnou a estetickou súčasťou priestoru. Veríme, že inšpirujeme aj ďalších zadávateľov na Slovensku,“ vysvetľuje Dáša Juríková, riaditeľka stratégie a rozvoja značky Slovenskej sporiteľne.

Billboardy sú najzábavnejšie, keď nevisia

„V 90. rokoch nám vonkajšia reklama obsadila mestá práve vďaka našej ľahostajnosti či pocitu, že billboard znamená bohatý západ a blahobyt. Dnes je na čase vytvoriť občiansky tlak, aby sa vonkajšia reklama rázne regulovala bez ohľadu na to, či ide o nelegálnu, alebo o legálnu reklamu,“ hovorí Ondrej Čupka.

Skryť Vypnúť reklamu

Lucia Streďanská je presvedčená, že aj dnes však máme problém s vizuálnym analfabetizmom. „Domnievam sa, že vhodnou formou edukácie o vizuálnej kultúre už na základných školách by naša krajina mohla v budúcnosti predísť stavu, aký je tu dnes. Je na mieste zamyslieť sa, či je využitie reklamy na billboardoch stále účinné, najmä v dnešnej dobe internetu,“ hovorí.

Práve znižovanie účinnosti klasických billboardov inšpirovalo aj Slovenskú sporiteľňu k využitiu ich posledného billboardu inak, ako na reklamné účely. Premenil sa na šmykľavku do Kuchajdy, čo si môžete pozrieť na zábavnom videu. To plne potvrdzuje, že billboardy, ktoré nevisia, sú tie najlepšie.

Načítavam video...

Tento článok vám prináša Slovenská sporiteľňa.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na Fičí.sk

Inzercia - Tlačové správy

  1. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  5. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  6. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  7. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  8. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  9. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Mobilný zdvihák pre pacienta
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  6. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  7. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  8. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  9. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  10. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 27 362
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 16 849
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 584
  4. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 571
  5. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 10 154
  6. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 10 064
  7. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 456
  8. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 274
  9. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 8 816
  10. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 8 573
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Z hry o post generálneho prokurátora nevypadol len Lipšic. Kandidátka sa už črtá

Uchádzači sa môžu do výberu prihlásiť do 9. októbra.

Odborníci porazili Matoviča. Na svadbách bude len 30 ľudí

Nebudem už bojovať za slobodu nezodpovedných ľudí, tvrdí premiér.

Premiér Igor Matovič.
Komentár Petra Schutza

Krok do tej istej rieky

Matovič sa musí naučiť diskutovať aj s opozíciou.

Peter Schutz.