Vďaka seriálu Akty X je vo vede viac žien. Podľa výskumu Scullyovej efekt naozaj existuje

Aj pre vás bola agentka Scullyová vzorom?

(Zdroj: scontent.fbts2-1.fna.fbcdn.net)

Pamätáte si ešte kultový seriál 90. rokov, Akty X?

Agenti FBI Fox Mulder (David Duchovny) a Dana Scullyová (Gillian Anderson) v ňom vyšetrovali prípady, ktoré sa FBI nepodarilo vyšetriť klasickými vyšetrovacími postupmi. Väčšinou v nich išlo o paranormálne javy, sprisahania či veci súvisiace s mimozemským životom.

Kým Mulder veril v to, že mimozemšťania existujú, Scullyová bola v tíme skeptičkou, ktorá sa vždy snažila nájsť vedecké vysvetlenia. A dokázala tým ovplyvniť viac, než ste si zrejme v 90. rokoch mysleli.

Dokázalo sa totiž, že u žien, ktoré pozerali Akty X, je väčšia šanca, že sa stanú vedkyňami.

Inštitút Geena Davis Institute on Gender in Media na vzorke 2021 žien skúmal, či má pozeranie seriálu nejaký vplyv na to, že sa ženy rozhodnú pre prácu v oblasti vedy, technológií, inžinierstva a matematiky, a aký majú k týmto odvetviam postoj.

Vzorku rozdelil do dvoch skupín - v prvej boli ženy, ktoré videli 8 a menej častí seriálu (teda tie, ktoré seriál nepozerali) a v druhej boli ženy, ktoré videli 8 a viac častí seriálu (teda tie, ktoré seriál pozerali).

A pri porovnaní skupín prišiel k zaujímavým výsledkom:

  • Dve tretiny diváčok seriálu priznali, že postava Scullyovej zvýšila ich vieru v dôležitosť vedy, technológií, inžinierstva a matematiky.
  • Až 53 percent žien, ktoré seriál pozerali, súhlasilo s tvrdením, že by svojim dcéram odporučilo študovať uvedené odbory. Zo žien, ktoré seriál nepozerali, sa s tvrdením stotožnilo len 41 percent.
  • 27 percent diváčok seriálu súhlasilo s tvrdením, že keby si mohli znova vybrať oblasť svojej kariéry, zvolili by si vedu, technológie, inžinierstvo a matematiku. U žien, ktoré seriál nepozerali, to bolo len 17 percent.

Z prieskumu taktiež vyplynulo, že až polovicu diváčok seriálu Scullyová inšpirovala k tomu, aby sa viac zaujímali o uvedené odbory.

U žien, ktoré pozerali Akty X, je o 50 percent väčšia šanca, že budú pracovať v týchto odboroch.

Konečne sa tak dátami potvrdilo to, o čom akademici a vedci len teoreticky špekulovali a označovali to pojmom Scullyovej efekt (Scully effect) - možnosť, že postava agentky inšpirovala dievčatá a mladé ženy v 90. rokoch k tomu, aby sa zaujímali o vedu a šli ju študovať.

To, že Scullyovej efekt je reálny, naznačila aj profesorka biológie Anne Simon, ktorá s tvorcami seriálu spolupracovala ako konzultantka pri tvorbe všetkých deviatich sérií: "V roku 1999 som sa na prednáške opýtala, koľkí študenti sú tu kvôli seriálu Akty X. Dve tretiny rúk vystrelili hore." Dodala, že ešte aj dnes jej ľudia posielajú emaily s tým, že si prečítali jej odborné knihy preto, lebo sa im páčili Akty X.

Načítavám video...

Ako sú na tom ženy a veda na Slovensku?

Prečítajte si tiež: Mladé dievčatá nebaví veda, podporiť ich má aj Slovenka vyškolená v NASA

V roku 2017 urobila spoločnosť Microsoft rozsiahly európsky prieskum, do ktorého sa zapojilo 11 500 dievčat z jedenástich krajín.

Cieľom bolo zistiť, prečo a kedy sa dievčatá začínajú a kedy prestávajú zaujímať o prírodné vedy, matematiku, technológie a inžinierstvo. Prírodné vedy pritom zahŕňali aj biológiu a medicínu.

Z prieskumu vyplynulo, že kým desať a jedenásťročné Slovensky majú o podobné typy predmetov rovnaký záujem ako vo všetkých krajinách Európy, vo veku dvanásť rokov ich záujem v porovnaní s európskym priemerom rapídne klesá.

Prečítajte si tiež: Chcete niečo dokázať? Nehovorte ľuďom o svojich plánoch hneď na začiatku

Najčítanejšie na Fičí.sk

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  3. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  4. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  5. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  7. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  8. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  9. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  10. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  1. Vyberáme správny názov firmy
  2. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  3. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  4. Manažment a svet v pohybe, výzvy, príležitosti a hrozby
  5. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  6. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  7. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  8. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  9. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  10. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 730
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 600
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 21 349
  4. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 12 678
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 10 160
  6. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 4 500
  7. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 4 495
  8. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 737
  9. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 3 579
  10. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 2 980