Ľubica pretvára staré kusy oblečenia na nové modely. Vie to naučiť aj vás

Ľubica Skalská je mladá žena, ktorá miluje módu.

(Zdroj: archív Ľubice Skalskej)

Na tom nie je nič nezvyčajné, tým je spôsob, akým s ňou pracuje – nielenže tú módu sama tvorí, ale zachraňuje tak aj našu planétu a pomáha s tým ostatným.

Chcete vedieť, ako dokáže košeľa zlepšiť životné prostredie? Ľubica o tom rozprávala na TedX Trenčín a nám to prezradila v rozhovore.

Všade ťa spájajú s pojmom slow fashion. Čo to je?

Slow fashion je hnutie za etický prístup k odievaniu a k celému životnému cyklu oblečenia - od pestovania plodín až po jeho ukončenie životnosti.

Slow fashion by som preložila ako “uvedomelé odievanie”. Znamená to, že človek vie, čo kupuje, vie, koho podporuje, vie, prečo daný produkt kupuje, pretože pozná sám seba, vie, v čom sa cíti dobre a v čom dobre vyzerá, vyzná sa vo svojom šatníku a vie presne, čo mu chýba a čo potrebuje prípadne doplniť.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vieš, kde tento štýl obliekania a navrhovania vznikol?

Upcyklácia či downcyklácia sa zaoberá predlžovaním životnosti produktu, a preto je neodmysliteľnou súčasťou udržateľnej módy. Okrem iného to rozhodne nie je žiadna novinka. Ide o recykláciu už nepoužiteľných materiálov a ich premenu na nový produkt rovnakej či nižšej kvality ako bol ten pôvodný.

Týmto spôsobom sa materiály recyklovali v minulosti úplne prirodzene. Dobrým príkladom je moja prababka, ktorá tkala koberce zo starého, už nepoužiteľného oblečenia. Prečo by vyhadzovala taký vzácny materiál, ktorý môže ešte poslúžiť, hoci v inej forme?

Kto je v zahraničí a u nás známy takouto tvorbou?

Tvorcov, ktorí nejakým spôsobom aplikujú princípy udržateľného designu do svojej tvorby či činnosti, je mnoho. Sú to značky, ktoré sa snažia o kvalitu a ktorým záleží na ekologickej a etickej stránke ich produktu, a teda od vzniku samotného materiálu až po ukončenie jeho životnosti.

Napríklad čo sa týka topánok, nesmiem opomenúť českú značku Bohempia, ktorá vyrába tenisky z konopného materiálu. Zo zahraničných značiek napríklad značku Veja, Wills Vegan Shoes alebo značku TRINA PIÑATEX, ktorá vyrába topánky z ananásových vláken.

Odporúčam si nájsť špecializované obchody, ktoré sa zaoberajú predajom etického oblečenia a doplnkov, kde sa môžete inšpirovať. V Prahe to je napríklad Etik butik, Nilla store alebo taktiež môžete navštíviť predajnú akciu Slou Fashion Days, ktorá je dvakrát do roka v Prahe a vytvára krásny predajný priestor pre lokálnu scénu značiek s týmto zameraním.

Ako konkrétne sa v tejto sfére angažuješ?

Vo svojej tvorbe sa snažím danou témou zaoberať naozaj do hĺbky. V súčasnosti ponúkam dámske upcyclingové, alebo inak povedané redizajnované kolekcie. Ďalej učím šitie a redizajn oblečenia na kurzoch vo svojom ateliéri v Prahe.

Kurzy fungujú tak, že ľudia si prinesú oblečenie, ktoré už nenosia, a potom si osvoja základy šitia, ale aj nový spôsob uvažovania o svete okolo seba. Tam, kde predtým videli odpad, teraz uvidia potenciál a nádej.

Kedy sa už teba začali prejavovať zručnosti v šití a móde?

Už v detstve. Veľmi ma bavila kresba, výroba šperkov a rôzne ručné textilné techniky. Preto som sa rozhodla študovať módne návrhárstvo na strednej a následne aj na vysokej škole.

Pridala sa k samotnej tvorbe tá „ekologická" časť prirodzene?

Po škole som mala dlhšie obdobie, v ktorom som premýšľala nad svojím budúcim smerovaním. Móde v konvenčnom slova zmysle som sa už nechcela venovať. Nevidela som zmyslel v tom, produkovať stále nové a nové modely či kolekcie, ktoré sú také originálne, že ich zákazníčka po troch - štyroch noseniach už ani nechce nosiť.

Vedela som, že takýto prístup k móde už od úplného základu nie je udržateľný. Začala som premýšľať nad prístupom, ktorému by som bola ochotná venovať svoj čas a v ktorom by som videla hlbší zmysel a svoje budúce smerovanie.

Prečítajte si tiež:Na Námestí SNP vyrástla kopa oblečenia. Upozorňuje na to, ako veľa šiat vyhadzujú Slováci

Takže prvá kolekcia vznikla z akéhosi sebauvedomenia?

Po ukončení štúdia na DAMU som vytvorila moju prvú upcycklovanú kolekciu, bolo to asi pred tromi rokmi. Nazvala som ju New Scheme. Vytvorila som ju zo second-hand oblečenia a metráže. Mohli ste tam nájsť zaujímavosti ako kožený top vytvorený zo sukne alebo šperky vyrobené zo zvyškov plexiskla z výroby, ktoré by inak skončilo na skládke.

Jednou z hlavných inšpirácii pri tvorbe tejto kolekcie bola pre mňa posvätná geometria, ktorú som používala v strihoch a predovšetkým v šperkoch. Postupne som sa tejto téme začala venovať komplexnejšie. Do tvorby som zapojila edukačnú časť v podobe kurzov - v tej som sa rozhodla podeliť sa o svoje skúsenosti nie len so šitím, ale aj s upcykláciou oblečenia.

Ako sa začalo tvoje podnikanie?

Minulé leto som mala to šťastie, že som získala pekné miesto v Prahe. Je to spoločný priestor, kde na prízemí sídli značka prírodnej kozmetiky Liška Mazaná a o poschodie nižšie mám momentálne ja svoju malú dielňu, ateliér, výdajňu eshopu a miesto, kde vediem kurzy.

Ako vyzerá tvoje tvorenie? Čo ťa inšpiruje?

Inšpiruje ma všetko, čo ma obklopuje, a všetko, čo som schopná svojimi zmyslami vnímať. Pracujem rôznymi spôsobmi, tie si volím podľa projektu, na ktorom práve pracujem.

Čo sa týka navrhovania, niekedy pracujem spôsobom nazývaným “draping“. Vezmem kus oblečenia a pracujem s ním priamo na figuríne, až kým vymodelujem nový dizajn. Inokedy začnem skicami na papieri.

Akým spôsobom získavaš kúsky, ktoré neskôr „prerobíš“?

V second handoch, niektoré kúsky mi nosia aj zákazníčky. Inak je to dosť o náhode a šťastí. Toho ja mám, ako sa zdá, dostatok.

Čo je na tvojej práci najťažšie?

To, čo považujem za najťažšie, je predovšetkým strategické myslenie a marketing. Je fakt, že ak chce človek začať pracovať v tejto sfére, musí tomu obetovať všetok svoj čas a pozornosť. A dokonca aj keď to urobí, stále to nie je dosť.

Takže ak sa nájde nejaká dobrá duša, ktorá mi pomôže napríklad s grafikou alebo s textami, tak som v siedmom nebi.

Ako na tvoju tvorbu reagujú ľudia? Nestretávaš sa s problémom, že tvoje kúsky nie sú podľa posledných trendov, prípadne cenovo dostupné?

Ľudia na moju tvorbu reagujú veľmi pozitívne, a to je jeden z dôvodov, ktorý ma motivuje v tom, aby som pokračovala ďalej. Oblečenie, ktoré vyrábam, totiž nie je len o forme, ale aj o obsahu, o filozofii, postojoch a názoroch nositeľa.

Samozrejme sa snažím, aby obsah a forma boli vo vzájomnej rovnováhe. Do modelov sa snažím aplikovať princípy udržateľnosti, a teda aby model bol pohodlný, praktický, kombinovateľný či v univerzálnej veľkosti.

Aké zákazníčky majú o tvoje oblečenie záujem?

Cieľová skupina mojich zákazničiek je naozaj široká a je to aj preto, že modely sú cenovo dostupné. Často si moje modely kupujú zrelé ženy či dievčatá, ktoré nechcú byť stredobodom pozornosti, ale chcú mať oblečenie, ktoré je zosobnením myšlienok udržateľnej módy. Taktiež sú to odvážne ženy či dievčatá, ktoré hľadajú jedinečný, neopakovateľný kúsok do svojho šatníka.

Určite máš nejaké rady, ako ozvlášniť kúsok oblečenia bez toho, aby sa využívalo šitie.

Samozrejme, je veľké množstvo techník, ako si môžete ozvláštniť oblečenie bez použitia ihly a nite, prípadne ho povzniesť opäť do nositeľnej podoby. Napríklad farbenie, potlač, môžete na oblečenie aplikovať rôzne kovové komponenty, nažehľovacie fólie, alebo si naň môžete pokojne aj niečo pekné nakresliť pastelkami, fixkami či pastelom na textil.

Čo sa týka farbenia, môžete sa nechať inšpirovať tradičnými textilnými technikami. Takou je napríklad japonská technika Shibori, ktorá je zábavná a krásna zároveň, prípadne môžete vyskúšať slovenský ekvivalent "modrotlače". Pri farbení sa v oboch prípadoch používa farba indigo a farbia sa biele textílie, takže pokiaľ máte doma fľakaté obliečky, závesy či tričko, vrelo odporúčam.

Ako oblečenie riešiš v súkromnom živote?

Riešim to podľa mojich schopností a možností - šijem si na mieru, upcyklujem a keď to fakt inak nejde, tak idem do obchodu. Týka sa to spodnej bielizne, topánok, legín či ponožiek.

Celkovo som minimalista, nemám a nepotrebujem veľa oblečenia. Sedemdesiatpäť percent môjho šatníka tvorí upcyclovaná móda.

Prečítajte si tiež:Výrobcovia ich nechápu, u zákazníkov majú úspech. Soňa a Katka sú pri bielizni Créeme nekompromisné

Ako vnímaš svetovú módu, fast fashion a všetko to, čo je považované za módnu špičku?

Aj keď sa módne kolekcie a štýly prezentujú stále častejšie a častejšie, až dochádza ku kreatívnemu vyčerpaniu, módny svet sa za poslednú dobu výrazne nezmenil. Cieľom fashion weekov a módnych reťazcov je predovšetkým zisk a tento cieľ sa im darí veľmi úspešne napĺňať na úkor planéty.

Dokážeš si predstaviť, že by si niekedy spolupracovala s veľkým obchodným reťazcom?

Bolo by fajn, keby marketing veľkých korporátnych reťazcov bol na takej vysokej úrovni, že by aspoň pre efekt vytvorili v spolupráci s dizajnérmi limitovanú kolekciu z materiálov, ktoré nedokázali predať. No nie som si istá, či by takáto kampaň bola z hľadiska reťazcov dostatočne finančne atraktívna.

Podobnou problematikou sa zaoberala dizajnérka Reet Ausová v estónskom dokumente Čo sa nenosí. Vytvorila zaujímavý projekt pre nadnárodnu módnu korporáciu, pre ktorú by vytvárala oblečenie zo zvyškových materiálov z ázijských veľkovýrobní. Bohužiaľ ich tento projekt nezaujal, pretože nebol dostatočne ziskový.

Aké sú najzákladnejšie rady pre tých, ktorí chcú urobiť svoj šatník udržateľným?

Prvý krok je poriadne si upratať v šatníku a zamyslieť sa nad tým, aké oblečenie proste stojí za to si v šatníku nechať. Obvykle je to oblečenie, ku ktorému máme srdcový vzťah, pretože ho radi nosíme, dobre sa v ňom cítime, ľahko sa kombinuje a pravdepodobne spĺňa aj určité kvalitatívne hodnoty, čo sa týka strihu a materiálu.

Niekomu pomôže oprieť sa o nejakú pomôcku, akou je napríklad populárna kniha Kúzelné upratovanie od Marie Kondo. Niekomu zasa postačí, ak si sám seba predstaví v situácii, že mu horí dom a musí si unáhlene vybrať kúsky, ktoré by tam proste nemohol nechať a potrebuje ich zachrániť. Takýto silný vzťah by sme mali mať ku každej jednej veci, ktorá tvorí náš efektívny šatník.

Prečítajte si tiež:Zuzana šije eco-friendly svadobné šaty. Jej modely sú presný opak bielych polyesterových toriet

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Fico v dueli so Sulíkom: Váš konkurent nie je Smer

Sulík pripomínal Ficovi minulé výroky.

PLUS

Šéfka Bielej noci: Niečím prebijeme aj New York

Na Slovensku sú ľudia podľa umelcov zvedavejší ako v Paríži.

ŽENA

Dana Košická: Každá herečka rada preskočí hranie naiviek

V seriáli stvárňuje rolu vrchnej sestry.

Neprehliadnite tiež

Egypt je najrýchlejšie rastúcou svetovou destináciou

Najviac ľudí v roku 2017 navštívilo Francúzsko

Tri spoločenské hry, ktoré si užijú najmä nároční hráči

Spríjemnia večer lepšie ako pozeranie seriálu.

16 receptov na jednoduché, efektné i zdravé cookies

Jednoduché recepty na sušienky, ktoré zvládnete aj na poslednú chvíľu.