Cítite sa v obchodných centrách unavení? Slovenskí vedci vysvetľujú, čo má na tom veľký podiel

Zájsť do kaviarne však nemusí byť úľava.

(Zdroj: images.pexels.com)

Vyhýbate sa veľkým obchodným centrám, lebo vás pobyt v nich unavuje? Nemusíte pritom ani podávať atletické výkony v behaní po obchodoch.

Možno by ste nečakali, že v tom má prsty akustika. Výskumom hluku v nákupných centrách, reštauráciách a ďalších priestoroch sa zaoberajú odborníci zo Stavebnej fakulty STU.

V nákupných centrách sa mieša hudba, vrava množstva ľudí a ďalšie zvuky, napríklad z reklám. Väčšina obchoďákov je pritom postavená z tvrdých odrazivých materiálov - sklenené výklady, stropy či schodiská, keramické a betónové dlažby.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nákupné centrá nás akustikov zaujímajú, pretože ide o nové typy priestorov s veľkými zasklenými átriami. Pri navrhovaní priestorov, v ktorých sa ľudia majú cítiť z hľadiska akustiky komfortne, nie je sklo dobrým kamarátom,“ vysvetľuje Magdaléna Kaššáková, doktorandka na Stavebnej fakulte Slovenskej technickej univerzity v Bratislave (SvF STU).

Materiálov, ktoré pohlcujú zvuk a sú mäkké či pórovité, je v nich z hygienických dôvodov málo, a ak sa také nájdu, tak sú vnútri obchodov - napríklad koberce či vystavené oblečenie.

Zaujímavým faktom je, že aj samotní návštevníci môžu byť dôležití pri „pohlcovaní“ hluku – ak si neodložia kabáty, ale nakupujú v nich.

Ak si chcete v obchodnom dome oddýchnuť v reštaurácii či kaviarni, nemusíte tam nájsť úľavu.

Návštevníci sú v nich často nútení prekrikovať hlasnú hudbu. „Hluk rastie so zvyšujúcim sa počtom ľudí. A tí sa v reštauráciách koncentrujú na poludnie či večer. Ak k tomu hrá hlasná hudba, núti nás to zvyšovať hlas do maxima, to je asi 70-75 decibelov. Potom už radšej prestávame rozprávať. Ak ste sa teda chceli pri obede porozprávať so známymi, už sa to nepodarí. Riešením ale nie je hudbu vypnúť, pretože tá je v reštaurácií dôležitá z pohľadu súkromia reči, aby susedný stôl nepočul váš rozhovor,“ vysvetľuje doktorand Lukáš Zelem zo SvF STU a dodáva, že akustické podmienky sa dajú ovplyvniť aj takými faktormi, ako je tvar a rozmer reštaurácie, materiály či rozmiestnenie a veľkosť stolov.

Na návštevníkov má veľký vplyv aj hudba.

Výskum preukázal, že ak je reprodukovaná hudba v obchodoch hlasná, návštevník nakupuje rýchlejšie a minie menej peňazí. Do príliš tichého priestoru však vôbec nemusí vojsť,“ vysvetľuje Daniel Urbán zo SvF STU.

Tím vedcov z oblasti akustiky vedie na fakulte profesorka Monika Rychtáriková, ktorá získala minulý rok ocenenie Vedkyňa roka SR. “Žiaľ, investovanie do takzvanej zvukovej pohody sa pri projektoch verejných priestorov často podceňuje. Služby odborníkov na akustiku sa u nás využívajú najmä pri priestoroch, kde hrá zvuk kľúčovú úlohu, ako sú koncertné či prednáškové sály. Architekt pritom môže vhodným materiálovým riešením interiéru zlepšiť napríklad zrozumiteľnosť reči v školských triedach, znížiť únavu žiakov, ale aj zmierniť poruchy čítania u detí či pomôcť učiteľom šetriť si hlasivky. Vhodné akustické podmienky v reštaurácii alebo v nákupnom centre môžu zase znížiť únavu návštevníkov a v konečnom dôsledku aj zvýšiť príjmy obchodníkov,“ uzatvára vedkyňa.

Prečítajte si tiež: Zdá sa vám, že máte na fotkách príliš veľký nos? Prestaňte si robiť selfies

Najčítanejšie na Fičí.sk

Inzercia - Tlačové správy

  1. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  2. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  6. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  7. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  8. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  9. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  1. Najužitočnejšia appka 17 023
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 16 185
  3. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 981
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 596
  5. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 6 955
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 358
  7. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 6 249
  8. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 5 526
  9. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 3 674
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 2 921

Téma: Obchod a nakupovanie


Neprehliadnite tiež

Egypt je najrýchlejšie rastúcou svetovou destináciou

Najviac ľudí v roku 2017 navštívilo Francúzsko

Tri spoločenské hry, ktoré si užijú najmä nároční hráči

Spríjemnia večer lepšie ako pozeranie seriálu.

16 receptov na jednoduché, efektné i zdravé cookies

Jednoduché recepty na sušienky, ktoré zvládnete aj na poslednú chvíľu.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Firmy, ktoré sú dôležitejšie ako obrovské monopoly

Takéto firmy sú kľúčové v menej rozvinutých regiónoch.