Cítite sa v obchodných centrách unavení? Slovenskí vedci vysvetľujú, čo má na tom veľký podiel

Zájsť do kaviarne však nemusí byť úľava.

(Zdroj: images.pexels.com)

Vyhýbate sa veľkým obchodným centrám, lebo vás pobyt v nich unavuje? Nemusíte pritom ani podávať atletické výkony v behaní po obchodoch.

Možno by ste nečakali, že v tom má prsty akustika. Výskumom hluku v nákupných centrách, reštauráciách a ďalších priestoroch sa zaoberajú odborníci zo Stavebnej fakulty STU.

V nákupných centrách sa mieša hudba, vrava množstva ľudí a ďalšie zvuky, napríklad z reklám. Väčšina obchoďákov je pritom postavená z tvrdých odrazivých materiálov - sklenené výklady, stropy či schodiská, keramické a betónové dlažby.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nákupné centrá nás akustikov zaujímajú, pretože ide o nové typy priestorov s veľkými zasklenými átriami. Pri navrhovaní priestorov, v ktorých sa ľudia majú cítiť z hľadiska akustiky komfortne, nie je sklo dobrým kamarátom,“ vysvetľuje Magdaléna Kaššáková, doktorandka na Stavebnej fakulte Slovenskej technickej univerzity v Bratislave (SvF STU).

Materiálov, ktoré pohlcujú zvuk a sú mäkké či pórovité, je v nich z hygienických dôvodov málo, a ak sa také nájdu, tak sú vnútri obchodov - napríklad koberce či vystavené oblečenie.

Zaujímavým faktom je, že aj samotní návštevníci môžu byť dôležití pri „pohlcovaní“ hluku – ak si neodložia kabáty, ale nakupujú v nich.

Ak si chcete v obchodnom dome oddýchnuť v reštaurácii či kaviarni, nemusíte tam nájsť úľavu.

Návštevníci sú v nich často nútení prekrikovať hlasnú hudbu. „Hluk rastie so zvyšujúcim sa počtom ľudí. A tí sa v reštauráciách koncentrujú na poludnie či večer. Ak k tomu hrá hlasná hudba, núti nás to zvyšovať hlas do maxima, to je asi 70-75 decibelov. Potom už radšej prestávame rozprávať. Ak ste sa teda chceli pri obede porozprávať so známymi, už sa to nepodarí. Riešením ale nie je hudbu vypnúť, pretože tá je v reštaurácií dôležitá z pohľadu súkromia reči, aby susedný stôl nepočul váš rozhovor,“ vysvetľuje doktorand Lukáš Zelem zo SvF STU a dodáva, že akustické podmienky sa dajú ovplyvniť aj takými faktormi, ako je tvar a rozmer reštaurácie, materiály či rozmiestnenie a veľkosť stolov.

Na návštevníkov má veľký vplyv aj hudba.

Výskum preukázal, že ak je reprodukovaná hudba v obchodoch hlasná, návštevník nakupuje rýchlejšie a minie menej peňazí. Do príliš tichého priestoru však vôbec nemusí vojsť,“ vysvetľuje Daniel Urbán zo SvF STU.

Tím vedcov z oblasti akustiky vedie na fakulte profesorka Monika Rychtáriková, ktorá získala minulý rok ocenenie Vedkyňa roka SR. “Žiaľ, investovanie do takzvanej zvukovej pohody sa pri projektoch verejných priestorov často podceňuje. Služby odborníkov na akustiku sa u nás využívajú najmä pri priestoroch, kde hrá zvuk kľúčovú úlohu, ako sú koncertné či prednáškové sály. Architekt pritom môže vhodným materiálovým riešením interiéru zlepšiť napríklad zrozumiteľnosť reči v školských triedach, znížiť únavu žiakov, ale aj zmierniť poruchy čítania u detí či pomôcť učiteľom šetriť si hlasivky. Vhodné akustické podmienky v reštaurácii alebo v nákupnom centre môžu zase znížiť únavu návštevníkov a v konečnom dôsledku aj zvýšiť príjmy obchodníkov,“ uzatvára vedkyňa.

Prečítajte si tiež: Zdá sa vám, že máte na fotkách príliš veľký nos? Prestaňte si robiť selfies

Najčítanejšie na Fičí.sk

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  2. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  3. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  4. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  5. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  9. Rozprávkové tankovanie
  10. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 14 944
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 940
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 451
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 375
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 645
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 581
  7. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 605
  8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 919
  9. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 6 728
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 751

Téma: Obchod a nakupovanie


Neprehliadnite tiež

Slovenské knihy s výnimočným dizajnom

Knihy môžu potešiť aj na prvý pohľad.

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Zuzany Kepplovej

Jeden chodí v noci len, druhý na svitaní

Tandem Pellegrini - Fico nešliape jedným smerom.

ŠPORT

Kozák hovoril o tlaku manažérov zo Žiliny. Bol som nepohodlný, tvrdí

Bolo to nedôstojné, reagoval šéf Žiliny.