Fičí logo Fičí
Pondelok, 14. október, 2019 | Meniny má Boris

Cítite sa v obchodných centrách unavení? Slovenskí vedci vysvetľujú, čo má na tom veľký podiel

Zájsť do kaviarne však nemusí byť úľava.

(Zdroj: images.pexels.com)

Vyhýbate sa veľkým obchodným centrám, lebo vás pobyt v nich unavuje? Nemusíte pritom ani podávať atletické výkony v behaní po obchodoch.

Možno by ste nečakali, že v tom má prsty akustika. Výskumom hluku v nákupných centrách, reštauráciách a ďalších priestoroch sa zaoberajú odborníci zo Stavebnej fakulty STU.

V nákupných centrách sa mieša hudba, vrava množstva ľudí a ďalšie zvuky, napríklad z reklám. Väčšina obchoďákov je pritom postavená z tvrdých odrazivých materiálov - sklenené výklady, stropy či schodiská, keramické a betónové dlažby.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nákupné centrá nás akustikov zaujímajú, pretože ide o nové typy priestorov s veľkými zasklenými átriami. Pri navrhovaní priestorov, v ktorých sa ľudia majú cítiť z hľadiska akustiky komfortne, nie je sklo dobrým kamarátom,“ vysvetľuje Magdaléna Kaššáková, doktorandka na Stavebnej fakulte Slovenskej technickej univerzity v Bratislave (SvF STU).

Materiálov, ktoré pohlcujú zvuk a sú mäkké či pórovité, je v nich z hygienických dôvodov málo, a ak sa také nájdu, tak sú vnútri obchodov - napríklad koberce či vystavené oblečenie.

Zaujímavým faktom je, že aj samotní návštevníci môžu byť dôležití pri „pohlcovaní“ hluku – ak si neodložia kabáty, ale nakupujú v nich.

Ak si chcete v obchodnom dome oddýchnuť v reštaurácii či kaviarni, nemusíte tam nájsť úľavu.

Návštevníci sú v nich často nútení prekrikovať hlasnú hudbu. „Hluk rastie so zvyšujúcim sa počtom ľudí. A tí sa v reštauráciách koncentrujú na poludnie či večer. Ak k tomu hrá hlasná hudba, núti nás to zvyšovať hlas do maxima, to je asi 70-75 decibelov. Potom už radšej prestávame rozprávať. Ak ste sa teda chceli pri obede porozprávať so známymi, už sa to nepodarí. Riešením ale nie je hudbu vypnúť, pretože tá je v reštaurácií dôležitá z pohľadu súkromia reči, aby susedný stôl nepočul váš rozhovor,“ vysvetľuje doktorand Lukáš Zelem zo SvF STU a dodáva, že akustické podmienky sa dajú ovplyvniť aj takými faktormi, ako je tvar a rozmer reštaurácie, materiály či rozmiestnenie a veľkosť stolov.

Na návštevníkov má veľký vplyv aj hudba.

Výskum preukázal, že ak je reprodukovaná hudba v obchodoch hlasná, návštevník nakupuje rýchlejšie a minie menej peňazí. Do príliš tichého priestoru však vôbec nemusí vojsť,“ vysvetľuje Daniel Urbán zo SvF STU.

Tím vedcov z oblasti akustiky vedie na fakulte profesorka Monika Rychtáriková, ktorá získala minulý rok ocenenie Vedkyňa roka SR. “Žiaľ, investovanie do takzvanej zvukovej pohody sa pri projektoch verejných priestorov často podceňuje. Služby odborníkov na akustiku sa u nás využívajú najmä pri priestoroch, kde hrá zvuk kľúčovú úlohu, ako sú koncertné či prednáškové sály. Architekt pritom môže vhodným materiálovým riešením interiéru zlepšiť napríklad zrozumiteľnosť reči v školských triedach, znížiť únavu žiakov, ale aj zmierniť poruchy čítania u detí či pomôcť učiteľom šetriť si hlasivky. Vhodné akustické podmienky v reštaurácii alebo v nákupnom centre môžu zase znížiť únavu návštevníkov a v konečnom dôsledku aj zvýšiť príjmy obchodníkov,“ uzatvára vedkyňa.

Prečítajte si tiež: Zdá sa vám, že máte na fotkách príliš veľký nos? Prestaňte si robiť selfies Čítajte 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Fičí.sk

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  3. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  4. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  5. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Volkswagen Passat: pár detailov, veľký výsledok
  8. „Vytvoriť miesto, ktoré si ľudia zamilujú, je vždy radosť“
  9. Život je len jeden: Máte ten svoj poistený správne?
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave
  1. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  2. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  3. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  4. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  5. V Žiari nad Hronom a okolí budete môcť využívať rýchly internet
  6. Zvolen a jeho okolie bude mať k dispozícii nový optický internet
  7. V Turčianskej kotline sa zavádza najmodernejšia optická sieť
  8. Preradiť na vyššiu rýchlosť budete môcť už aj v okolí Topoľčian
  9. Na Myjave sa zavádza najrýchlejší internet na trhu
  10. Kotrčiná Lúčka a Rajec sa budú môcť tešiť z nového internetu
  1. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 18 029
  2. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 15 502
  3. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 14 506
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 11 546
  5. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 030
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 077
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 7 870
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 7 246
  9. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 149
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 7 013

Téma: Obchod a nakupovanie


Hlavné správy zo Sme.sk

Čižnár síce zbavil Trnku mlčanlivosti, ale odmieta ho stiahnuť

Kočnerova nahrávka je na expertíze, Trnku zbavili mlčanlivosti.

 Prokurátor Dobroslav Trnka.
Komentár šéfredaktorky

Kočner - Trnka: Ako sa baví šéf gangu s výpalníkom, ktorý začal pracovať na vlastnú päsť

Gorila je podobná trauma ako únos Kováča.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Cynická obluda

Hrdinský prokurátor Trnka

Málokto by sa dokázal Kočnerovi tak vzoprieť, ako hrdinský Dobroslav Trnka.

Nadácia zastavme korupciu

Tie isté osoby, hanba v zahraničí. Okolo sporov o deti sa dejú čudné náhody

Slovensku sa dostalo nezvyčajnej pozornosti viacerých krajín.