Cítite sa v obchodných centrách unavení? Slovenskí vedci vysvetľujú, čo má na tom veľký podiel

Zájsť do kaviarne však nemusí byť úľava.

(Zdroj: images.pexels.com)

Vyhýbate sa veľkým obchodným centrám, lebo vás pobyt v nich unavuje? Nemusíte pritom ani podávať atletické výkony v behaní po obchodoch.

Možno by ste nečakali, že v tom má prsty akustika. Výskumom hluku v nákupných centrách, reštauráciách a ďalších priestoroch sa zaoberajú odborníci zo Stavebnej fakulty STU.

V nákupných centrách sa mieša hudba, vrava množstva ľudí a ďalšie zvuky, napríklad z reklám. Väčšina obchoďákov je pritom postavená z tvrdých odrazivých materiálov - sklenené výklady, stropy či schodiská, keramické a betónové dlažby.

Nákupné centrá nás akustikov zaujímajú, pretože ide o nové typy priestorov s veľkými zasklenými átriami. Pri navrhovaní priestorov, v ktorých sa ľudia majú cítiť z hľadiska akustiky komfortne, nie je sklo dobrým kamarátom,“ vysvetľuje Magdaléna Kaššáková, doktorandka na Stavebnej fakulte Slovenskej technickej univerzity v Bratislave (SvF STU).

Materiálov, ktoré pohlcujú zvuk a sú mäkké či pórovité, je v nich z hygienických dôvodov málo, a ak sa také nájdu, tak sú vnútri obchodov - napríklad koberce či vystavené oblečenie.

Zaujímavým faktom je, že aj samotní návštevníci môžu byť dôležití pri „pohlcovaní“ hluku – ak si neodložia kabáty, ale nakupujú v nich.

Ak si chcete v obchodnom dome oddýchnuť v reštaurácii či kaviarni, nemusíte tam nájsť úľavu.

Návštevníci sú v nich často nútení prekrikovať hlasnú hudbu. „Hluk rastie so zvyšujúcim sa počtom ľudí. A tí sa v reštauráciách koncentrujú na poludnie či večer. Ak k tomu hrá hlasná hudba, núti nás to zvyšovať hlas do maxima, to je asi 70-75 decibelov. Potom už radšej prestávame rozprávať. Ak ste sa teda chceli pri obede porozprávať so známymi, už sa to nepodarí. Riešením ale nie je hudbu vypnúť, pretože tá je v reštaurácií dôležitá z pohľadu súkromia reči, aby susedný stôl nepočul váš rozhovor,“ vysvetľuje doktorand Lukáš Zelem zo SvF STU a dodáva, že akustické podmienky sa dajú ovplyvniť aj takými faktormi, ako je tvar a rozmer reštaurácie, materiály či rozmiestnenie a veľkosť stolov.

Na návštevníkov má veľký vplyv aj hudba.

Výskum preukázal, že ak je reprodukovaná hudba v obchodoch hlasná, návštevník nakupuje rýchlejšie a minie menej peňazí. Do príliš tichého priestoru však vôbec nemusí vojsť,“ vysvetľuje Daniel Urbán zo SvF STU.

Tím vedcov z oblasti akustiky vedie na fakulte profesorka Monika Rychtáriková, ktorá získala minulý rok ocenenie Vedkyňa roka SR. “Žiaľ, investovanie do takzvanej zvukovej pohody sa pri projektoch verejných priestorov často podceňuje. Služby odborníkov na akustiku sa u nás využívajú najmä pri priestoroch, kde hrá zvuk kľúčovú úlohu, ako sú koncertné či prednáškové sály. Architekt pritom môže vhodným materiálovým riešením interiéru zlepšiť napríklad zrozumiteľnosť reči v školských triedach, znížiť únavu žiakov, ale aj zmierniť poruchy čítania u detí či pomôcť učiteľom šetriť si hlasivky. Vhodné akustické podmienky v reštaurácii alebo v nákupnom centre môžu zase znížiť únavu návštevníkov a v konečnom dôsledku aj zvýšiť príjmy obchodníkov,“ uzatvára vedkyňa.

Prečítajte si tiež: Zdá sa vám, že máte na fotkách príliš veľký nos? Prestaňte si robiť selfies

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Fičí.sk

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  4. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 263
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 11 562
  3. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 8 532
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 352
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 6 327
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 897
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 499
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 175
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 035
  10. Sedem mýtov o stavebnom sporení 3 797

Téma: Obchod a nakupovanie


Neprehliadnite tiež

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček Petra Schutza

Pellegrini plakal nad rozliatym mliekom

Zdá sa, že v jazde za funkciou sudcu má Fico širokú základňu, o ktorú sa podopiera.