SME
Piatok, 17. september, 2021 | Meniny má OlympiaKrížovkyKrížovky

H&M obviňujú z rasizmu pre nápis na mikine černošského chlapčeka. Niektorí kritizujú aj kritikov

Pobúrilo to aj speváka Weeknda, ktorý so značkou ukončil spoluprácu.

Švédsky módny reťazec H&M čelí kritike po tom, ako sa na stránke firmy objavila fotka černošského chlapca oblečeného v mikine s nevhodným nápisom "Najviac cool opica v džungli".

Obrázok sa objavil v britskom e-shope značky H&M. Používateľom sociálnych médií fotka neunikla a reklamu označili za neprijateľnú a rasistickú.

Dehumanizujúce prirovnanie k zvieratám totiž nebolo výnimočné v koloniálnych dobách a v časoch otroctva. Ľudia tmavšej pleti dostali v USA plné občianske práva, rovnaké ako belosi, až v 20. storočí.

Skryť Vypnúť reklamu

Mnohí používatelia Twitteru vyjadrili na sieti svoju nespokojnosť a pod ich tweetmi sa strhli búrlivé diskusie.

Bojkotujme H&M! Kto je so mnou? H&M, v akom vesmíre to žijete, že je tam v poriadku sa takto okato chváliť svojimi rasistickými spôsobmi. Žiadam, aby ste tú reklamu odstránili! Toto dieťa je vzácne a tak by sme s ním mali aj zaobchádzať!

Aj keď mnohých situácia pobúrila, ďalší hovoria, že ide len o náhodu či chybu rodičov.

Iní to zase ako rasistické vôbec nevidia a hovoria, že kritici sú prehnane politicky korektní, alebo že oni sú v skutočnosti rasisti.

Ľudia, ktorí toto vidia ako rasistické, nazývajú chlapca opicou. Keď konotáciu s opicou spájate s chlapcom, nazývate ho opicou. Ja vidím len milého čierneho chlapca a zlatú malú opičiu mikinu. Niekto z vás vidí niečo iné?

Ďalší vidia problém aj v porovnaní nápisov, ktoré majú na sebe chlapci tmavej a svetlej pleti. Kým chlapčekovi s čiernou pokožkou sa ušla mikina "Najcool opica v džungli", biely chlapček nosí nápis "Expert na prežitie".

Skryť Vypnúť reklamu

Reťazec po kritike fotku chlapca zo svojej webstránky odstránil, mikinu však naďalej predáva.

Vo vyhlásení, ktoré vydal, sa ospravedlnil za to, ak niekoho urazil.

"Úprimne sa ospravedlňujeme za to, že sme ľudí urazili touto fotkou mikiny s potlačou. Obrázok sme odstránili zo všetkých online kanálov a produkt sa v USA nebude predávať. Veríme v pestrosť a inklúziu vo všetkom, čo robíme, a prehodnotíme svoje interné predpisy, aby sme sa vyhli problémom v budúcnosti," píše sa vo vyhlásení.

Ospravedlnenie však neuspokojilo speváka The Weeknda, ktorý so značkou spolupracoval. Minulý rok pod značkou H&M vydal kolekciu, ktorá pozostávala z 18 kusov a objavil sa aj ako model na ich prehliadkach. Na podľa neho nevhodnú reklamu zareagoval na Twitteri.

Skryť Vypnúť reklamu

Ráno som sa zobudil šokovaný a v rozpakoch z tejto fotky. Veľmi sa ma to dotklo a už s H&M nebudem viac spolupracovať.

Značka H&M v posledných rokoch často spolupracovala s viacerými osobnosťami tmavej pleti, ako sú Naomi Campbell či Kevin Hart, napriek tomu však nejde o prvý takýto prešľap. V roku 2013 vyvolala rozruch s indiánskou čelenkou v kanadských obchodoch, v roku 2015 zase H&M v Juhoafrickej republike nepoužilo na reklamách žiadne čierne modelky, čo obhajovali tým, že biele modelky "vytvárajú pozitívnejší obraz".

Prečítajte si tiež: Dove urobil z černošky belošku. Za reklamu s mydlom sa teraz ospravedlňujú Čítajte 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na Fičí.sk

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
          2. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
          3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
          4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
          5. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
          6. Slovenský orloj – svetová atrakcia
          7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
          8. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
          9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
          10. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
          1. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
          2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
          3. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
          4. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
          5. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
          6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
          7. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
          8. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
          9. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
          10. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
          1. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 6 849
          2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 498
          3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 967
          4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 196
          5. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 2 126
          6. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 2 069
          7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 001
          8. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 813
          9. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 747
          10. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 1 661
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Ilustračná fotografia.

          Rokuješ s Dubajčanmi o investičných príležitostiach, robíš kampane, zadávaš kampane, dávaš rozkopávať cesty.


          15. sep
          Dušan Kováčik prichádza na pojednávanie.

          Dokazovanie v procese s bývalým špeciálnym prokurátorom je ukončené.


          4 h
          Prieskum politických strán september 2021. (AKO)

          Do parlamentu by prešlo osem strán.


          a 1 ďalší 2 h

          Neprehliadnite tiež

          Volali sme Gizke aj Kiskovi.


          a 3 ďalší 10. sep
          Skryť Zatvoriť reklamu