Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave uskutočnila prieskum zameraný na vianočné nákupné návyky tzv. mileniálov, čiže generácie mladých ľudí narodených medzi rokmi 1985 - 2000. Prieskumu sa zúčastnilo vyše 300 respondentov, väčšinou vo veku 20 až 24 rokov. Išlo o študentov, z ktorých väčšina býva u rodičov a pracuje popri štúdiu. Väčšia časť účastníkov (68 percent) boli ženy a 32 percent muži.
Zistili, že väčšina mladých plánuje minúť na vianočné darčeky 90 až 200 eur.
Do 90 eur sa chce zmestiť 40 % mladých a 14 % ľudí plánuje minúť viac ako 200 eur. Väčšina (až 65 percent) z nich pritom za darčeky platí kartou, 34 % hotovosťou a len jedno percento si na ne požičiava alebo si ich berie na splátky. Peniaze na darčeky si pritom zarábajú na dlhodobých alebo krátkodobých brigádach alebo ich financujú z našetrených peňazí.
Väčšina mladých kupuje darčeky najmä pre svojich rodičov, súrodencov a partnerov, menej z nich aj pre svojich priateľov a zvyšok rodiny. Spolu až 61 % darčekov, ktoré kupujú, putuje rodine. Polovica opýtaných chce kúpiť 3 - 6 darčekov.
Aké darčeky môžete od nich očakávať?
Medzi najčastejšie kupované darčeky patria lístky, vstupenky, dovolenky, darčekové poukážky, knihy, elektronika, kozmetika, oblečenie a smartfóny. Takými istými darčekmi (alebo peniazmi) ich zároveň najviac potešíte.
Len málo mladých nakupuje v predstihu a viac ako polovica si nerobí na nákup darčekov rozpočet. Nakupujú na internete, ale aj v kamenných obchodoch a 9 % z nich využíva aj zľavové portály. Najviac sa pri nakupovaní nechávajú ovplyvniť odporúčaniami od známych a reklamou na internete či sociálnych sieťach.
V kamenných obchodoch mladí ocenia hlavne príjemný a priateľský personál, bezproblémové vybavovanie reklamácií či rýchlosť. Cez internet zase nakupujú hlavne preto, aby sa vyhli preplneným obchodom, aby ušetrili, a tiež kvôli donáške a širokému výberu.
Tým, ktorí sa internetovým nákupom vyhýbajú, chýba najmä zážitok z nakupovania, obávajú sa problémov s reklamáciami či podvodov. Prekáža im tiež abstraktnosť.
Nepoznajú právomoci prezidenta, veria alternatíve a konšpiráciám. Čo ukázal prieskum o mladých? Čítajte