Mladí na darčekoch pre blízkych nešetria. Koľko na ne míňajú a čím ich najviac potešíte?

Skúste si to porovnať so svojou situáciou.

Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave uskutočnila prieskum zameraný na vianočné nákupné návyky tzv. mileniálov, čiže generácie mladých ľudí narodených medzi rokmi 1985 - 2000. Prieskumu sa zúčastnilo vyše 300 respondentov, väčšinou vo veku 20 až 24 rokov. Išlo o študentov, z ktorých väčšina býva u rodičov a pracuje popri štúdiu. Väčšia časť účastníkov (68 percent) boli ženy a 32 percent muži.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zistili, že väčšina mladých plánuje minúť na vianočné darčeky 90 až 200 eur.

Do 90 eur sa chce zmestiť 40 % mladých a 14 % ľudí plánuje minúť viac ako 200 eur. Väčšina (až 65 percent) z nich pritom za darčeky platí kartou, 34 % hotovosťou a len jedno percento si na ne požičiava alebo si ich berie na splátky. Peniaze na darčeky si pritom zarábajú na dlhodobých alebo krátkodobých brigádach alebo ich financujú z našetrených peňazí.

SkryťVypnúť reklamu

Väčšina mladých kupuje darčeky najmä pre svojich rodičov, súrodencov a partnerov, menej z nich aj pre svojich priateľov a zvyšok rodiny. Spolu až 61 % darčekov, ktoré kupujú, putuje rodine. Polovica opýtaných chce kúpiť 3 - 6 darčekov.

Aké darčeky môžete od nich očakávať?

Medzi najčastejšie kupované darčeky patria lístky, vstupenky, dovolenky, darčekové poukážky, knihy, elektronika, kozmetika, oblečenie a smartfóny. Takými istými darčekmi (alebo peniazmi) ich zároveň najviac potešíte.

Len málo mladých nakupuje v predstihu a viac ako polovica si nerobí na nákup darčekov rozpočet. Nakupujú na internete, ale aj v kamenných obchodoch a 9 % z nich využíva aj zľavové portály. Najviac sa pri nakupovaní nechávajú ovplyvniť odporúčaniami od známych a reklamou na internete či sociálnych sieťach.

SkryťVypnúť reklamu

V kamenných obchodoch mladí ocenia hlavne príjemný a priateľský personál, bezproblémové vybavovanie reklamácií či rýchlosť. Cez internet zase nakupujú hlavne preto, aby sa vyhli preplneným obchodom, aby ušetrili, a tiež kvôli donáške a širokému výberu.

Tým, ktorí sa internetovým nákupom vyhýbajú, chýba najmä zážitok z nakupovania, obávajú sa problémov s reklamáciami či podvodov. Prekáža im tiež abstraktnosť.

Prečítajte si tiež: Nepoznajú právomoci prezidenta, veria alternatíve a konšpiráciám. Čo ukázal prieskum o mladých? Čítajte 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu