SME
Piatok, 3. december, 2021 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Nepoznajú právomoci prezidenta, veria alternatíve a konšpiráciám. Čo ukázal prieskum o mladých?

Takmer polovica mladých Slovákov nevie, kto je ministrom zdravotníctva.

Len pred pár dňami sme vás informovali o tom, kto získal ocenenia MOST 2017. Tie sa udeľujú mladým ľuďom, ktorí svojimi dobrovoľníckymi aktivitami zlepšujú život sebe aj ostatným.

Ocenený bol napríklad Antifašistický festival, organizátori protikorupčných pochodov Dávid Straka a Karolína Farská, Juraj Hipš, OZ Odyseus či iniciatíva #somtu, ktorá priniesla do internetových diskusií slušnosť a empatiu.

Na chvíľu sme mali pocit, že s mladými ľuďmi to na Slovensku nie je také zlé.

Prečítajte si tiež: Mladí nenadávajú len v krčmách, snažia sa veci zmeniť. Tieto projekty vyhrali ocenenie MOST 2017 Čítajte 

A potom urobili výskumníci zo Slovenskej akadémie vied prieskum medzi Slovákmi a všetky naše nádeje razom padli.

Oslovili v ňom 1600 respondentov, ktorých sa pýtali 45 otázok. Zisťovali, aký majú ľudia postoj k politike, tradičným médiám, alternatívnym médiám, konšpiráciám či dôvere v spoločnosť. Otázky sa pýtali rôznych vekových kategórií, boli medzi nimi aj mladí ľudía. Za mladých považoval výskum ľudí vo veku 18 - 24 rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo z prieskumu vyplynulo?

Mladých nezaujíma politika

Až 26 percent mladých uviedlo, že domácu politiku vôbec nesleduje a nečíta o nej žiadne články. Až 41 percent ľudí v rovnakej vekovej kategórii uviedlo, že si články o slovenskej politike v tlači alebo na internete pozrú zriedkavejšie ako raz za týždeň.

A nevedia, aké právomoci má prezident a kde je Severná Kórea

Na otázku, ktorú z daných právomocí nemá náš prezident, odpovedalo nesprávne 25 percent mladých ľudí. Pätina mladých narovinu priznala, že na ňu odpovedať nevie.

Takmer polovica mladých nevie, kto je ministrom zdravotníctva. Ministra práce, sociálnych vecí a rodiny nepozná takmer 40 percent z nich. Rovnako len 40 percent z nich vedelo, koľko eurokomisárov má Európska únia a len 54 percent mladých vedelo na mape ukázať, kde je Severná Kórea.

Skryť Vypnúť reklamu

Mladí veria konšpiráciám a alternatívnym médiám

Takmer 46 percent mladých rozhodne súhlasilo alebo skôr súhlasilo s výrokom "Nedôverujem tradičným médiám". Až 60 percent priznalo, že radi sledujú alternatívne médiá.

Až tretina všetkých ľudí odpovedala, že úplne alebo čiastočne súhlasí s výrokom, že za útokom na Dvojičky v septembri 2001 v New Yorku stála vláda USA.

„Vo verejných diskusiách často počuť o fenoméne falošných správ („fake news“), koniec-koncov, termín postpravdivý vyhlásil Oxfordský slovník anglického jazyka za slovo roku 2016. Tiež sa hovorí o rastúcom nezáujme o všetko, čo súvisí s tradičnou politikou. Nás zaujímalo, do akej miery takéto tvrdenia platia o Slovensku," povedal Juraj Draxler, vedúci Inštitútu strategických analýz SAV, ktorý prieskum realizoval.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Útok, ktorý zhodil americké dvojičky? Ako to bolo s 9/11 naozaj Čítajte 

Mladí trávia veľa času na Facebooku

Prekvapivé nie sú údaje o tom, koľko času trávia mladí na internete a na sociálnych sieťach. Osemdesiat percent z nich používa internet viac ako hodinu denne a až 65 percent respondentov uviedlo, že na Facebooku strávi viac ako hodinu denne. Len 3,5 percenta mladých uviedlo, že Facebook nepoužívajú.

„Samozrejme, to, že mladí sú na internete, vieme, na druhej strane dominancia Facebooku je dramatická, dá sa povedať, že to prekvapilo,“ povedal Draxler.

V roku 2017 tak mohli mladí zdieľať viacero nepravdivých správ, ktoré fičali slovenským internetom.

Spomeňme napríklad správu o tom, že na benzínkach v Bratislave sú ihly infikované HIV, ktorú šíril aj Štefan Harabin. Viacerým hoaxom čelili aj obchodné reťazce Lidl, Tesco či Kaufland a ľudí pobúril aj blog člena ĽSNS, ktorý tvrdil, že Rómovia budú hliadkovať vo svojich osadách a obciach za finančnú odmenu 561 eur mesačne. Pravdivá nie je ani koláž, podľa ktorej Slováci pracujú za 400 eur mesačne, kým migranti dostávajú tisíc.

Skryť Vypnúť reklamu

Pred Vianocami fičali internety na nahrávke, na ktorej muž hovorí príbeh, ktorý údajne počul od kamaráta. Ten videl, že na vianočných trhoch v Bratislave vypadla moslimovi peňaženka. Keď ho dobehol a vrátil mu ju, moslim sa mu odvďačil medovinou a varoval ho, nech nechodí na vianočné trhy. Rovnaký príbeh sa šíril v uplynulých rokoch vo viacerých európskych metropolách.

A pripomeňme aj februárovú tlačovku Mariana Kotlebu, na ktorej sa chválil tým, že jeho vlakové hliadky zabránili hromadnému pokusu o znásilnenie 16-ročného dievčaťa. Aká bola pravda? Žena maďarskej národnosti vo vlaku zaspala, zobudila sa na to, že sa jej niekto dotkol a zľakla sa. Privolanej polícii následne opakovane sama potvrdila, že nedošlo k žiadnym dotykom sexuálneho charakteru.

Skryť Vypnúť reklamu

Kotleba ďalej tvrdil, že boli vo vlaku "cudzí štátni príslušníci okradnutí skupinou asociálov". Cudzincom mala byť ukradnutá batožina, 40 eur a notebook. Polícia podľa Kotlebu na túto udalosť nijak nezareagovala. Aká bola pravda? V skutočnosti si len skupina kórejských turistov zabudla vo vlaku batožinu, ktorú sprievodca našiel a vrátil.

Prečítajte si tiež: Kotlebovské alternatívne fakty: Na údajnom znásilnení a krádeži vo vlaku nesedí takmer nič Čítajte 

Neverte všetkému, čo čítate na internete.

Prečítajte si tiež: Naučte sa odhaliť propagandu, falošné správy a konšpirácie v médiách. Pomôže vám tento manuál Čítajte 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na Fičí.sk

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz
          2. Tento rok turizmu neprial
          3. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
          4. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
          5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
          6. Opäť sme na dobrej vlne
          7. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
          8. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
          9. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
          10. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
          1. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
          2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
          3. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
          4. Opäť sme na dobrej vlne
          5. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
          6. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
          7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
          8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
          9. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
          10. Tento rok turizmu neprial
          1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 16 663
          2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 10 833
          3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 8 563
          4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 783
          5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 6 383
          6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 801
          7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 4 794
          8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 430
          9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 825
          10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 858
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Mliečne produkty by vo vyváženej strave nemali chýbať.

          Sťažujú sa obchodníci, mliekari aj farmári.


          55m
          Ilustračné foto.

          Pozitivita testov stúpla len mierne.


          3 h

          Patrí medzi lídrov B-tímu.


          2. dec

          Neprehliadnite tiež

          Konkurencia je veľká!


          a 3 ďalší 24. nov
          Skryť Zatvoriť reklamu