Výrobcovia ich nechápu, u zákazníkov majú úspech. Soňa a Katka sú pri bielizni Créeme nekompromisné

Dizajnérky Soňa Vidiečanová a Katarína Kobušová spoločne tvoria značku Créeme.

Navrhujú naturálnu spodnú bielizeň zo 100 % bavlny, ktorú nijako neprifarbujú. Ich podprsenky, nohavičky či pánske tričká pod košeľu si tak zachovávajú prírodný béžový, alebo ak chcete - krémový odtieň bavlny.

Rozhovor s dvoma dizajnérkami sa odohrával v trojici. V kočíku totiž spala Katkina mesačná dcérka. Aj keď sa Katkin život teraz točí hlavne okolo nej, stále sa venuje aj svojmu druhému "dieťaťu". Značka Créeme ešte len vyrazila spoza štartovacej čiary, na ktorej ju nakopla úspešná crowdfunfingová kampaň.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako vznikla idea, že chcete vyrábať organickú spodnú bielizeň?

Soňa: S Katkou sme sa stretli na VŠVU. Ja som predtým študovala v Plzni, tam som robila so syntetikou a mala som počas bakalárskeho štúdia a tvorby bakalárky veľké zdravotné problémy. Keď som šla na VŠVU, tak som sa rozhodla, že idem robiť niečo iné, niečo organické. Prvé nakopnutie bolo to, že sme zistili, že bavlna vyrastá v béžovej farebnosti. Potom sme rozmýšľali, čo sa v tejto farbe hodí a čo je najzdravšie, čo ženy potrebujú, čo je v najbližšom kontakte s pokožkou. Bielizeň bola jasná voľba.

Máte rozdelené úlohy v rámci značky?

Soňa: Obe sme dizajnérky, obe robíme PR, ale ja som viac na obchod a marketing, Katka je viac na výrobu, produkt, dodávateľov.

Ako sa zmenila tá dynamika, keď prišlo do firmy dieťa?

Katka: Potrebovali sme určite pomoc, hľadali sme stážistky, ktoré pomáhajú Soni s marketingom a podobne. Soňa zas prebrala veľkú časť mojej práce, musí obchádzať výrobu a riešiť to namiesto mňa.

SkryťVypnúť reklamu

Soňa: Katka zavolá a ja tam idem osobne, ale keď majú problém, už sa stalo, že tam musela utekať aj Katka. Niektoré veci a postupy je veľmi ťažké vysvetliť.

Katka: My sme si robili prototypy samy. Vytvárali sme ich spolu, vytvárali sme konštrukcie, šili sme. Ja mám k šitiu bližšie, tak niečo mi bolo jednoduchšie a skôr som si to pamätala. (Vo výrobe) sme to museli vysvetliť a poriadne podať, ako sa to šije. Oni mali svoje rituály a staré techniky, o ktorých boli presvedčení. No my sme to robili a chceli mať inak. Bolo to zložitejšie vysvetliť aj iné techniky a strihy.

Soňa: Nebojíme sa o zákazníčky, že by nás nepochopili, prečo to robíme, ale presvedčiť výrobcov, že je to to správne, to je oveľa zložitejšie.

Kto sú vaši výrobcovia? Kde svoje veci vyrábate?

Soňa: V Česko – Slovensku. V Česku vyrábame materiál. Tam nebol problém, lebo oni ho vyrábajú už veľmi dlho. Materiály, ktoré používame, sa obyčajne vyrábajú s lycrou, ktorej sa zvyčajne dáva 5 %. Podľa GOTS certifikátu v ňom musí byť 95 % organickej bavlny, a tých 5 % si človek doplní napríklad lycrou alebo elastanom, aby sa to naťahovalo. Prišla som za výrobcom a povedala, že to chceme mať 100 %. Neprehovárali ma, ale musela som im tak trikrát povedať, že áno, takto to chceme. Pri výrobcovi na šitie je to oveľa ťažšie.

SkryťVypnúť reklamu

Katka: Pri nich som si občas pripadala, že sa ku mne správali, akoby som vôbec nevedela šiť a niečo som si vymyslela. Bolo ťažké ukázať to a presvedčiť ich, že to funguje.

Vyrába sa každý typ bielizne niekde inde?

Katka: Už to potrebujeme rozdeliť na viaceré výroby, lebo je to efektívnejšie. Teraz sme dávali tričká vyrábať do Čiech, ostatné je zatiaľ v jednej výrobe.

Viete, odkiaľ pochádza vaša bavlna?

Soňa: Áno. Na každom jej certifikáte je napísané, že bavlna je z Indie a aj presné mesto. Tam, kde sa pestuje bavlna, sa spracuje aj niť, a tá sa pošle do Česka, kde z toho oni upletú materiál. Vtedy si môžeme povedať, aký typ materiálu chceme. Niektorí sa rozhodujú bavlnu zmiešavať s lycrou, ale my sme šli proti tomu. Chceli sme, aby to bolo stopercentné.

SkryťVypnúť reklamu

To, že v tom nie je elastické vlákno, nerobí žiadne problémy, napríklad pri obliekaní?

Katka: Väzbou pleteniny to pruží. Nie je to pevné ako napríklad na sakách a košeliach. Lycra je na to, aby sa vrátil tvar späť. My používame gumičky na nohavičkách a podprsenkách, a vypraním sa to vráti do pôvodného tvaru. Tým, že je to bielizeň, tak sa nenosí ako tričko tri dni, tak sa nestihne vyťahať.

Kto sa u vás zaoberá strihmi?

Soňa: Robíme to spolu, ale možno viac Katka. No aj ja mám na produkty názor a napríklad sa dohadujeme, ako by to tá žena mohla recyklovať.

Katka: Soňa je dosť konfekčná, tak to skúša a nosí.

Ako vám pomohla crowdfoundingová kampaň na HitHit?

Soňa: Bol to úplne najlepší štart. Každý, kto chce začať podnikať, založiť si niečo vlastné, si musí od niekoho požičať, alebo čakať na poistky, rodičov... Mali sme nejaké peniaze a stále do toho investujeme svoje peniaze, neberieme si od značky, aby sme prežili, ale kampaň bolo naozaj to najlepšie. Zasiahlo to veľa rôznych ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Katka: Veľa nás to naučilo a teraz, keď už o nás ľudia vedia, ide to ako keby samo. Ľudia sú zvedaví, ako teraz fungujeme, či sa to podarilo, na čom teraz pracujeme. Bol to najlepší krok.

Akú máte škálu veľkostí podprseniek?

Soňa: Potrebovali sme začať, takže máme veľkosti od 34 po 40, čo sú základné veľkosti. Plánujeme to zväčšovať, ale nevieme, či niekedy budeme mať podprsenky veľkosti aspoň 44, pretože ich chceme robiť bezkosticové.

Katka: Skôr cielime na menšie prsia, košíčky A, B, lebo tie D, E sú zložité, potrebujú kostice a výstuž.

Soňa: Hlavne na začiatku sa to nedá všetko pokryť. Na nohavičkách vieme pridať, ale pri podprsenke je konštrukcia zložitejšia.

Pre pánov vyrábate iba tričká?

Soňa: Zatiaľ je to len jedno tričko.

Katka: Sme inšpirované aj biznis dress-codom, takže aj podprsenky sú navrhované pod košeľu, aby tam nebola čipka, ktorá presvitá, či viditeľné obrysy. Preto sme sa rozhodli aj pre tričká pod košeľu pre pánov.

SkryťVypnúť reklamu

Nosíte svoju bielizeň aj samy? Nosíte ešte vôbec aj inú bielizeň?

Katka: Ja sa teším na ten moment, keď budem mať už len béžovú zásuvku. (úsmev) Od začiatku sme na sebe skúšali prototypy.

Soňa: Tie zlé prototypy máme v šatníkoch a tie nosíme. (smiech) Dobré produkty máme na sklade na predaj.

Katka: Ale už vyčleňujem a prekážajú mi veci, ktoré som mala predtým, triedim to a zameriavam sa na tie naše.

Máte v pláne rozširovať aktuálny sortiment?

Soňa: Určite, chceme pridať práve tie veľkosti. Čo sa týka podprseniek, chceli by sme aj kombináciu väčšieho obvodu a menších košíkov, alebo naopak, menší obvod a väčšie košíky. Ale určite chceme prísť aj s novými druhmi. Na Urban Markete by sme už chceli pridať nový typ nohavičiek. A máme pripravené aj dámske tielka.

SkryťVypnúť reklamu

Značku Créeme a mnohé ďalšie nájdete od 8. do 10. decembra na Urban Markete v Bratislave, ktorý bude prebiehať v priestore Mlynica v Novom Meste.

Prečítajte si tiež: Šimon a Lukáš zmontovali stroje, na ktorých recyklujú plasty. Vyrábajú z nich pekné Umelohmotné veci Čítajte 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu