Pozrite sa, ako sa nakrúca krátky slovenský film. Ríbezľák sa chystá zabojovať na festivaloch

(Zdroj: m.smedata.sk)
Pozrite sa, ako sa nakrúca krátky slovenský film. Ríbezľák sa chystá zabojovať na festivaloch

Zaujíma vás, ako vyzerá jeden deň nakrúcania filmu?

Kto všetko sa nachádza na pľaci? Ako sa pripravujú herci na "ostrú"? Pripojte sa s nami k štábu a nahliadnite do zákulisia nakrúcania krátkeho filmu Ríbezľák cez plece jeho režiséra, Mareka Káčera.

O čom je vlastne Ríbezľák?

"Ríbezľák je krátka poetická i hravá komédia, ktorá rozpráva príbeh starého spisovateľa Ondreja a jeho manželky Katky. Je to nežný príbeh o láske, nádeji, ale hlavne o silných putách, ktoré nás spájajú s našimi najdrahšími a robia z nás tých, kým sme dnes," hovorí autorka scenára, Lenka Čepková.

Ako sa to všetko začalo?

Scenár k filmu vznikol na konci júna, počas letných mesiacov prebiehali prípravy a zháňanie financií na produkciu filmu.

September bol v znamení obhliadok lokácií, komponovania hudby, prípravy technického scenára, šitia kostýmov, dolaďovania scénografie, stretnutí s hercami.

V októbri a novembri prebiehalo nakrúcanie a následne postprodukcia, tak, aby bolo všetko pripravené na decembrovú premiéru.

Ríbezľový domov je chalupa na myjavských kopaniciach:

Postavy šité na mieru

Hlavné postavy deda Ondreja a babiny Katky, ktorí sa láskavo navzájom doťahujú, napísala scenáristka Lenka priamo pre hercov Martina Hubu a Emíliu Vášáryovú. Vraj pre ich výborný zmysel pre humor a ľudskú múdrosť. Ich vnučku Violu si zahrala mladá herečka Martinka Kapráliková.

Začíname... zvuk, kamera, klapka a akcia!

Prvá klapka padla presne 1. októbra 2017 o 7.30 ráno.

Návrat do minulosti

Filmový príbeh Ríbezľáku sa rozvíja v troch rovinách - v prítomnosti, nedávnej minulosti a v spomienkach na mladosť. Mladé verzie hlavných postáv Ondreja a Katky si zahrali herci Michaela Piesyk a Ludwig Bagin.

Obaja sa pri študovaní svojich rol zamerali najmä na špecifické detaily v rámci herectva svojich starších kolegov - Miška na charakteristický úsmev a smiech pani Milky a Ludwig na gestá i chôdzu pána Martina.

"Šiba v zábere..."

Natáčanie v exteriéroch dalo celému tímu poriadne zabrať. Herci sa šmýkali na malých bedličkách vyrasajúcich v sade, osvetľovači museli "rozbíjať" ostré tiene, ktoré vrhali okolo rastúce stromy a zvukári sa snažili o čo najčistejší zvuk, i keď ich občas rušili zvuky vidieka, ako pílenie dreva či kosenie krovinorezom.

V pôvodnej verzii scenára sa vrcholná scéna filmu odohrávala v dome - v obývačke Ondreja a Katky, ale keď pri obhliadkach lokácie režisér Marek a scenáristka Lenka objavili túto stodolu, okamžite vedeli, že sa daná scéna musí odohrať v tomto magickom a nesmierne vizuálne príťažlivom priestore.

Ústredná melódia, ktorá sa tiahne celým filmom a vyústi práve do scény v stodole, bola skomponovaná špeciálne pre Ríbezľák.

Pri komponovaní hudby vychádzali hudobní skladatelia Jan Kadanec a Mátyás Csernák z kľúčových slov ako láska, samota, spomienky a dozrievanie ríbezlí. Toto posledné je aj hlavným motívom podmazovej hudby.

KATKA: Chcem mať aspoň tri deti. Dve to je pár, ale tri... to je tím!

ONDREJ: Súhlasím. A ja by som chcel... ja by som chcel... škrečka!

Príprava na natáčanie v interiéroch

Reflektory simulujú denné svetlo, aj keď sa už vonku pomaly začína stmievať. Práca s umelým svetlom je pri filme prakticky nutnosťou, aj v prípade, že je slnečno.

Na pľaci

Každá scéna si vyžaduje detailnú prípravu. Nielen herecké skúšky, keď si herci prejdú svoje repliky a s režisérom hereckú akciu, ale aj technické skúšky. Hlavný kameraman, švenker, ostrič - pozorne zaznamenávajú každý pohyb a vzdialenosť hercov od kamery.

Zvukári striehnu na ruchy a šumy, ktoré by prerušili "ostrú", nehovoriac o kostymérke a scénografke, ktoré musia neustále sledovať, či herci majú všetko tak, ako majú mať, pri každom opakovanom zábere.

KATKA: Ak si to zapáliš, namôjdušu, nedostaneš večeru a budeš spať na gauči.

ONDREJ: Katka...

KATKA: Ja nebudem spať so smradľavým dedkom, ktorý z vlastnej hlúposti jedného dňa umrie na nejakú pľúcnu pliagu. A čo? Necháš ma tu samú? Veď vieš, že v čiernej vyzerám hrozne.

ONDREJ: Podľa mňa v čiernej vyzeráš sexy.

Ríbezľák sa nakrúcal v mesiacoch október - november, celkovo 4 dni, pričom aj keď bola zima, počasie bolo takmer stále pekné. Iba občas sa mladí filmári museli vyhrážať oblakom.

Ríbezle vyzerali ako čerstvo odtrhnuté z kríku, a predsa boli mrazené. Zato víno bolo pravé. Aj keď slúžilo len ako rekvizita...

"Upečiem ti tvoj obľúbený, dobre?"

Keďže sa v príbehu vyskytujú dve Katky, aj šaty, ktoré mali na sebe herečky, musela kostýmová výtvarníčka Alžbeta Vakulová šiť v dvoch verziách.

A toto je tím mladých filmárov, ktorý stojí za vznikom krátkeho filmu Ríbezľák.

Hotovo! Ríbezľák je upečený.

Na jeho premiéru sa môžete tešiť už v decembri 2017 v Bratislave. V roku 2018 ho čaká cesta po filmových festivaloch na celom svete, kde bude bojovať v silnej konkurencii. Držíme palce!

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Od slohu o psíkovi k celovečernému filmu. Scenáristka Lenka sa nedala odradiť rodičmi a žne úspechy