SME
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Prečo sa u nás šoféruje napravo a v Británii naľavo? Na Slovensku rozhodnutie urýchlila vojna

Aj na Slovensku sa do roku 1939 jazdilo na ľavej strane.

(Zdroj: pexels.com)

Ak ste už niekedy navštívili krajinu, v ktorej sa jazdí na ľavej strane, určite poznáte ten pocit, že sa oproti vám rúti v protismere auto a nehode sa už nedá nijako predísť. Väčšina krajín jazdí na pravej strane, preto je to pre našinca naozaj nezvyk. V dnešnej dobe jazdí vľavo približne 35 % svetovej populácie, pričom ide hlavne o bývalé britské kolónie.

Kedysi pritom vľavo jazdili všetci.

Už starovekí Gréci a Rimania podľa archeológov chodili a jazdili na koni po ľavej strane cesty. Dôvod je jednoduchý - keďže väčšina ľudí sú praváci, bolo pre nich ľahšie ubrániť sa protiidúcemu alebo na neho zaútočiť práve takto. Praváci totiž držia zbraň v pravej ruke. Praktickejšie to bolo aj preto, že praváci vystupujú a zosadajú z koňa na ľavú stranu, keby teda jazdili na pravej, zosadli by rovno do stredu cesty.

Skryť Vypnúť reklamu

V Spojených štátoch boli koncom 18. storočia časté ťažké vozy, ktorými sa prepravoval náklad alebo ľudia. Vozy nemali sedadlo pre pohoniča a ťahali ich viaceré kone, pohonič preto sedel na jednom z koní. Keďže to boli väčšinou praváci, držali bič v pravej ruke a aby vedeli dobre poháňať kone, sedeli zväčša na ľavom zadnom koni. Jazdili napravo, vďaka čomu mali lepší prehľad o dianí na ceste a tiež sa im ľahšie vyhýbalo protiidúcim.

Prvý zákon o jazdení na pravej strane prijali Spojené štáty americké v roku 1792 a týkal sa prvej vydláždenej diaľkovej cesty v krajine - Philadelphia and Lancaster Turnpike v štáte Pennsylvania. V prípade Američanov išlo okrem toho aj o formálne gesto, ktoré potvrdzovalo nezávislosť krajiny od Spojeného kráľovstva, kde sa jazdilo vľavo.

Skryť Vypnúť reklamu

K zmene premávky v Európe na pravostrannú prispela hlave Veľká francúzska revolúcia.

Vo Francúzsku bola ľavá strana vyhradená pre koče, v ktorých sa najčastejšie vozila šľachta, zatiaľ čo po pravej chodili pešo poddaní a chudoba. Po revolúcii bola aristokracia, ktorá prehrala, "vytlačená" na pravú stranu. V roku 1794 vyšiel vo Francúzsku právny predpis o jazde na pravej strane. Nebola to však prvá krajina, ktorá uzákonila pravostrannú premávku, tou bolo Dánsko v roku 1793.

Vďaka Napoleonovym vojenským výbojom sa pravostranná premávka rozšírila do ďalších európskych krajín, ako je Taliansko, Španielsko, Švajčiarsko, Belgicko, Holandsko, Nemecko, Rusko a polovica Rakúska. Štáty ako Spojené Kráľovstvo, väčšina Rakúsko-Uhorska alebo Portugalsko, ktoré Napoleonovi odolali, jazdili naďalej na ľavej strane. Európa tak zostala rozdelená na vpravo a vľavo jazdiacu časť až do začiatku 20. storočia.

Skryť Vypnúť reklamu
Rybné námestie v Bratislave okolo roku 1920. Rybné námestie v Bratislave okolo roku 1920. (zdroj: Občianske združenie Bratislavské rožky)

Vtedy totiž začali byť autá čoraz rozšírenejšie a v roku 1926 na konferencii v Paríži vyšlo odporúčanie pre celé územie Európy, aby sa jazdilo na pravej strane.

Krajiny, ktoré mali ešte stále ľavostrannú premávku, postupne začali prechádzať na pravostrannú. Tá časť Rakúska, ktorá dovtedy jazdila na ľavej strane, prešla na pravú, keď krajinu anektovalo Nemecko a Hitler nariadil prechod.

Medzi krajiny s ľavostrannou premávkou patrilo aj Československo ako nástupnícka krajina Rakúsko-Uhorska. V Československu bol prechod naplánovaný na máj 1939, zmenil to však vpád nemeckých vojsk. Slovensko uzákonilo pravostrannú premávku po vzniku Slovenského štátu v marci toho istého roka.

Poslednými krajinami, ktoré v Európe prešli na pravostrannú premávku, boli Švédsko v roku 1967 a Island o rok neskôr. Švédska vláda prijala zákon o jazdení vpravo aj napriek tomu, že väčšina obyvateľov v referende v roku 1955 s tým nesúhlasila. Všetky okolité krajiny totiž jazdili na pravej strane.

Skryť Vypnúť reklamu
Načítavam video...

V Európe zostali len štyri krajiny, ktoré sa nevzdali ľavostrannej premávky.

Okrem Spojeného kráľovstva ide o Írsko, Cyprus a Maltu. Briti jazdenie na pravej strane tvrdošijne odmietali a keď v roku 1960 začala krajina uvažovať o zmene, konzervatívci urobili všetko pre to, aby k nej nedošlo. Dôvodom boli okrem iného aj peniaze, keďže takáto zmena by krajinu stála miliardy libier. Krajiny vo zvyšku sveta, ktoré doteraz jazdia na ľavej strane, sú väčšinou bývalé britské kolónie.

Výnimkou je Japonsko, v ktorom tento zvyk pretrval ešte z obdobia Edo, keď krajine vládli samuraji. Tí chodili po ľavej strane z rovnakých dôvodov, aké boli spomínané na začiatku - aby mohli ľahko vytasiť zbraň. Okrem toho Japonsku Spojené kráľovstvo, ktoré jazdí tiež naľavo, výrazne pomáhalo s budovaním železníc, čo znamená, že sa strany nezmenili. Oficiálne sa však ľavostranná premávka v Japonsku uzákonila až v roku 1924.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Japonská firma odmeňuje nefajčiacich zamestnancov. Pracujú totiž viac hodín ako fajčiari Čítajte 

zdroje: worldstandards.eu, books.google.sk, 2pass.co.uk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na Fičí.sk

Inzercia - Tlačové správy

  1. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  2. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  3. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  4. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  7. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  8. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  9. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  1. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  2. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  3. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  4. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  5. Legislative intention - recodification of the corporate law
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  9. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  10. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 13 236
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 509
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 839
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 982
  5. Po Slovensku na motorke 6 793
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 619
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 809
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 426
  9. Crème de la crème po slovensky 3 222
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania 2 728
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Mikulec nevylúčil, že kontrola na hraniciach bude nepretržitá.

Doterajšie pravidlá štát nemení.


2 h
Jakub Filo.

Slepí tiež nemôžu šoférovať.


1 h
Sklárne Slovglass posledné desaťročie chátrajú.

Osud sklární v Poltári je varovaním.


22 h
Dole vodou so Samom Marcom

Ako nazvete tých, ktorí vedome vlastných voličov povzbudzujú v tom, aby umreli?


20. jún

Neprehliadnite tiež

Opýtali sme sa za vás.


18. jún

Vypočujte si nový diel humorného podcastu.


11. jún

Pýtali sme sa Čechov, či nechcú jeden Sputnik.


4. jún

A prezradila aj to, či vyhráme v hokeji.


28. máj