Fičí logo Fičí
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Prečo sa u nás šoféruje napravo a v Británii naľavo? Na Slovensku rozhodnutie urýchlila vojna

Aj na Slovensku sa do roku 1939 jazdilo na ľavej strane.

(Zdroj: pexels.com)

Ak ste už niekedy navštívili krajinu, v ktorej sa jazdí na ľavej strane, určite poznáte ten pocit, že sa oproti vám rúti v protismere auto a nehode sa už nedá nijako predísť. Väčšina krajín jazdí na pravej strane, preto je to pre našinca naozaj nezvyk. V dnešnej dobe jazdí vľavo približne 35 % svetovej populácie, pričom ide hlavne o bývalé britské kolónie.

Kedysi pritom vľavo jazdili všetci.

Už starovekí Gréci a Rimania podľa archeológov chodili a jazdili na koni po ľavej strane cesty. Dôvod je jednoduchý - keďže väčšina ľudí sú praváci, bolo pre nich ľahšie ubrániť sa protiidúcemu alebo na neho zaútočiť práve takto. Praváci totiž držia zbraň v pravej ruke. Praktickejšie to bolo aj preto, že praváci vystupujú a zosadajú z koňa na ľavú stranu, keby teda jazdili na pravej, zosadli by rovno do stredu cesty.

Skryť Vypnúť reklamu

V Spojených štátoch boli koncom 18. storočia časté ťažké vozy, ktorými sa prepravoval náklad alebo ľudia. Vozy nemali sedadlo pre pohoniča a ťahali ich viaceré kone, pohonič preto sedel na jednom z koní. Keďže to boli väčšinou praváci, držali bič v pravej ruke a aby vedeli dobre poháňať kone, sedeli zväčša na ľavom zadnom koni. Jazdili napravo, vďaka čomu mali lepší prehľad o dianí na ceste a tiež sa im ľahšie vyhýbalo protiidúcim.

Prvý zákon o jazdení na pravej strane prijali Spojené štáty americké v roku 1792 a týkal sa prvej vydláždenej diaľkovej cesty v krajine - Philadelphia and Lancaster Turnpike v štáte Pennsylvania. V prípade Američanov išlo okrem toho aj o formálne gesto, ktoré potvrdzovalo nezávislosť krajiny od Spojeného kráľovstva, kde sa jazdilo vľavo.

Skryť Vypnúť reklamu

K zmene premávky v Európe na pravostrannú prispela hlave Veľká francúzska revolúcia.

Vo Francúzsku bola ľavá strana vyhradená pre koče, v ktorých sa najčastejšie vozila šľachta, zatiaľ čo po pravej chodili pešo poddaní a chudoba. Po revolúcii bola aristokracia, ktorá prehrala, "vytlačená" na pravú stranu. V roku 1794 vyšiel vo Francúzsku právny predpis o jazde na pravej strane. Nebola to však prvá krajina, ktorá uzákonila pravostrannú premávku, tou bolo Dánsko v roku 1793.

Vďaka Napoleonovym vojenským výbojom sa pravostranná premávka rozšírila do ďalších európskych krajín, ako je Taliansko, Španielsko, Švajčiarsko, Belgicko, Holandsko, Nemecko, Rusko a polovica Rakúska. Štáty ako Spojené Kráľovstvo, väčšina Rakúsko-Uhorska alebo Portugalsko, ktoré Napoleonovi odolali, jazdili naďalej na ľavej strane. Európa tak zostala rozdelená na vpravo a vľavo jazdiacu časť až do začiatku 20. storočia.

Skryť Vypnúť reklamu
Rybné námestie v Bratislave okolo roku 1920. Rybné námestie v Bratislave okolo roku 1920. (zdroj: Občianske združenie Bratislavské rožky)

Vtedy totiž začali byť autá čoraz rozšírenejšie a v roku 1926 na konferencii v Paríži vyšlo odporúčanie pre celé územie Európy, aby sa jazdilo na pravej strane.

Krajiny, ktoré mali ešte stále ľavostrannú premávku, postupne začali prechádzať na pravostrannú. Tá časť Rakúska, ktorá dovtedy jazdila na ľavej strane, prešla na pravú, keď krajinu anektovalo Nemecko a Hitler nariadil prechod.

Medzi krajiny s ľavostrannou premávkou patrilo aj Československo ako nástupnícka krajina Rakúsko-Uhorska. V Československu bol prechod naplánovaný na máj 1939, zmenil to však vpád nemeckých vojsk. Slovensko uzákonilo pravostrannú premávku po vzniku Slovenského štátu v marci toho istého roka.

Poslednými krajinami, ktoré v Európe prešli na pravostrannú premávku, boli Švédsko v roku 1967 a Island o rok neskôr. Švédska vláda prijala zákon o jazdení vpravo aj napriek tomu, že väčšina obyvateľov v referende v roku 1955 s tým nesúhlasila. Všetky okolité krajiny totiž jazdili na pravej strane.

Skryť Vypnúť reklamu
Načítavam video...

V Európe zostali len štyri krajiny, ktoré sa nevzdali ľavostrannej premávky.

Okrem Spojeného kráľovstva ide o Írsko, Cyprus a Maltu. Briti jazdenie na pravej strane tvrdošijne odmietali a keď v roku 1960 začala krajina uvažovať o zmene, konzervatívci urobili všetko pre to, aby k nej nedošlo. Dôvodom boli okrem iného aj peniaze, keďže takáto zmena by krajinu stála miliardy libier. Krajiny vo zvyšku sveta, ktoré doteraz jazdia na ľavej strane, sú väčšinou bývalé britské kolónie.

Výnimkou je Japonsko, v ktorom tento zvyk pretrval ešte z obdobia Edo, keď krajine vládli samuraji. Tí chodili po ľavej strane z rovnakých dôvodov, aké boli spomínané na začiatku - aby mohli ľahko vytasiť zbraň. Okrem toho Japonsku Spojené kráľovstvo, ktoré jazdí tiež naľavo, výrazne pomáhalo s budovaním železníc, čo znamená, že sa strany nezmenili. Oficiálne sa však ľavostranná premávka v Japonsku uzákonila až v roku 1924.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Japonská firma odmeňuje nefajčiacich zamestnancov. Pracujú totiž viac hodín ako fajčiari Čítajte 

zdroje: worldstandards.eu, books.google.sk, 2pass.co.uk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na Fičí.sk

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Zelená Bratislava
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 983
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 217
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 286
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 512
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 871
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 189
  7. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 11 007
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 798
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 178
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 980
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minúta po minúte: Vláda bude každý týždeň opatrenia prehodnocovať

Denný počet nových nakazených prekonal hranicu tritisíc.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Komentár Petra Schutza

Cap záhradník Prymula

Výmena ministra Česku sotva pomôže vo chvíli, keď divoko sa šíriaci vírus láme kapacitu nemocníc.

Peter Schutz
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.