Týchto 5 viet nehovorte človeku, ktorý trpí depresiou. Skôr nimi uškodíte ako pomôžete

Týchto 5 viet nehovorte človeku, ktorý trpí depresiou. Skôr nimi uškodíte ako pomôžete

Vydané 3.11.2017 o 14:31

''Jednoducho na to nemysli'' naozaj nie je čarovná fráza.

Mnoho ľudí si myslí, že mať depresiu prosto znamená byť smutný kvôli nejakej vopred známej príčine. Smútok je absolútne bežná vec, všetci sme z času na čas smutní, no pri depresii môže tento smútok trvať celé týždne či mesiace.

Je však dôležité pochopiť, že samotný smútok nie je jediný symptóm depresie. Patrí medzi ne napríklad strata identity, nechuť do jedla či neschopnosť vykonávať úplne bežné činnosti. Vstať a umyť si zuby zrazu stojí hrozne veľa energie a úsilia, vyjsť z bytu zasa často býva priam až nesplniteľná úloha.

Na depresii je nebezpečné to, že väčšinou nedáva najavo žiadne vonkajšie známky. Človek v depresii sa totiž radšej snaží od ostatných ľudí odtrhnúť, aby jeho utrpenie nevideli, pretože si myslí, že je pre nich len zbytočnou záťažou. Samotné rozhodnutie, aby s tým vyšiel von (ak také vôbec urobí) znamená, že si uvedomil, že už s touto chorobou nedokáže bojovať sám.

Tu je preto niekoľko rád, ktorých viet sa po priznaní vyvarovať.

1. Skús robiť čo ťa baví, možno to prejde.

Jednou z nevýhod depresie je, že bráni človeku robiť to, čo ho napĺňa. Ak sa aj prinúti vykonávať svoje koníčky, pre myšlienky, že na ničom nezáleží, z nich nemá jednoducho také potešenie ako predtým. Šport je určite veľmi užitočnou záležitosťou, pretože sa pri jeho vykonávaní vylučuje dopamin - hormón šťastia. Ak však počas obdobia depresie nájdete sily, aby ste si išli zabehať či zacvičiť, pochopíte, že potešenie, ktoré vďaka tomu máte, je iba dočasné a o pár hodín sa budete cítiť rovnako mizerne ako predtým, navyše budete mať pravdepodobne aj svalovicu.

Pre porovnanie, je to niečo podobné ako radiť človeku, ktorý ma zlomenú (či inak poranenú) nohu, aby sa to pokúsil rozchodiť. Na okamih bude šťastný, že dokáže plnohodnotne chodiť, no po chvíli pochopí, že bez odbornej liečby a riadnej rekonvalescencie a odpočinku to pravdepodobne tak rýchlo nepôjde.

2. Neber tie lieky, len ťa oblbujú.

Aj keď nie je úplne jasné, ako depresia vzniká, najviac rozšírený názor hovorí, že jej príčinou je chemická nerovnováha v mozgu (veľmi zjednodušene povedané). Depresia teda môže zastihnúť aj na prvý pohľad zdravého a úspešného človeka, pretože to, v akej miere náš mozog vyplavuje chemikálie, dokážeme ovplyvniť asi rovnako, ako našu výšku či farbu očí.

Úlohou antidepresív nie je človeka nadrogovať tak, aby nevnímal realitu, ale upraviť spôsob, akým sa takzvané neurotransmitery (chemické látky uvoľňované z nervových zakončení v mozgu) správajú. Medzi takéto látky patrí serotonín, dopamín a noradrenalín.

Rozdiel medzi bežnými ľudmi a tými s depresiou je teda ten, že bežní ľudia majú šťastnou náhodou správny pomer hormónov, ktoré ich mozog vylučuje. Človek v depresií teda často potrebuje lieky, aby sa chemicky dostal na úroveň zdravých ľudí a radiť mu, aby ich vysadil, je veľmi nezodpovedné.

3. Zase depkuješ?

Úroveň depresie je prakticky nemožné svojvoľne kontrolovať. Pokiaľ svojmu blízkemu hovoríte veci ako "nedepkuj", "nestresuj", "nebuď nervózny," je pravdepodobné, že to pochopí tak, že v tejto zlej situácií je svojou vinou a môže sa kedykoľvek svojvoľne vyliečiť. Takýto pocit však môže spôsobiť, že upadne do ešte väčšej depresie.

4. Druhí ľudia sú na tom horšie a nesťažujú sa.

V psychológií existuje termín "hedonická adaptácia", ktorý hovorí o tom, že bez ohľadu na to, ako sa vaša situácia zhorší či zlepší, po určitom čase sa plne adaptujete a bude vám pripadať ako bežná. Keď vám napríklad zvýšia plat o 100 eur mesačne, určitý čas budete šťastní, že máte veľa peňazí nazvyš a môžete si dovoliť kúpiť viac vecí. Táto eufória však bude trvať len určitú chvíľu, kým si zvyknete a nový plat bude zrazu štandard.

Funguje to aj opačne, ak prídete na nové pracovné miesto, kde máte horšie platové podmienky, potrvá určitý čas, kým si na to zvyknete. Porovnávať preto situáciu odlišných ľudí je nerozumné, pretože každý je adaptovaný na niečo iné. Aj keď je fajn sa pozerať na veci z trochu širšej perspektívy, vety ako "iným ľudom sa o tom všetkom len sníva a ty tu depkuješ" určite nepomôžu, skôr naopak.

5. Viem ako sa cítiš, občas tiež mávam depku.

Človek, ktorý akurát prežíva epizódu depresie, si doslova prechádza peklom. Keď naznačíte, že sa vám to podarilo prekonať vo veľmi krátkom časovom úseku, je možné, že to dotyčný človek zoberie tak, že nie je dostatočne silný, a tým mu jeho stav ešte viac zhoršíte.

Bez ohľadu na to, v akej situácií ste boli (či ste), skúste radšej povedať niečo typu "Neviem si predstaviť, čím prechádzaš, no určite to zvládneš."

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Mladá žena na Facebooku odhalila, ako v skutočnosti vyzerá depresia. Nie je len o smútku

Najčítanejšie na Fičí.sk

Ďalšie na Fičí.sk

Čo tak ešte jeden článok ?