Chcete prestať s fajčením? Pustite sa do toho, telo aj myseľ vám poďakujú

Fajčenie je zlozvykom, ktorému v súčasnosti čelia mnohí.

(Zdroj: cdn.stocksnap.io)

Na Slovensku v dôsledku fajčenia každý deň zomiera 30 fajčiarov - za týždeň ide o vyše 200 ľudí a za rok ich zomrie približne 11 000. Odstrániť závislosť od nikotínu chce stále viac ľudí, a to nielen ako súčasť novoročných predsavzatí. Ale ako určite sami potvrdia, nie je to jednoduché.

Niektorí sa snažia len silou vôle. Iní sa zveria do rúk odborníkom alebo skúšajú rôzne osvedčené náhrady nikotínu, ako sú žuvačky alebo náplaste. Úspech ale nie je vždy zaručený. Prípadná recidíva ohrozuje vysoký počet fajčiarov. Nepoľaviť v snahe je dôležité. Prestať fajčiť má nielen pozitívny vplyv na vaše zdravie či peňaženku, ale aj na vašu psychiku.

Článok pokračuje pod video reklamou

Reštart pre telo

Po zahasení poslednej cigarety sa najrýchlejšie zotaví práve telo. Počas niekoľkých desiatok minút totiž klesne krvný tlak na normálnu hodnotu, čím sa znižuje riziko infarktu a zlepšuje sa krvný obeh.

Počas prvého dňa odvykania sa hladina oxidu uhoľnatého a nikotínu v krvi zníži až o polovicu. Zanesené pľúca naberajú druhý dych a začnú sa pomaly očisťovať od cigaretových splodín. Pľúcne tkanivo sa začína obnovovať.

Už v prvom týždni sa čerstvému nefajčiarovi ľahšie dýcha a záchvaty fajčiarskeho kašľa pomaly odoznievajú. Chuť aj čuch sa zlepšujú a nutkanie zapáliť si mizne. Sami od seba budete aktívnejší a budete mať väčšiu chuť do života.

Po roku poctivej abstinencie klesá pravdepodobnosť výskytu mŕtvice či ďalších vážnych chorôb.

Ak sa budete držať svojho záväzku viac ako päť rokov, ste na tom so zdravotnými rizikami tak, ako keby ste si cigaretu nikdy nezapálili. Jediné nebezpečie, ktoré pretrváva, je zvýšené riziko rakoviny pľúc. Toto sa znižuje postupne, a dorovná celoživotného nefajčiara po asi dvadsiatich rokoch nefajčenia.

Poďakuje vám aj vaša psychika

Ale ako ovplyvňuje fajčenie vašu psychiku? Mnohí z nás siahajú po cigarete v momentoch stresu alebo pracovného vypätia. Niekoľko šlukov nám umožní zvládnuť náročný deň a zlepšiť našu mentálnu pohodu. Cigareta nás upokojuje a pomáha bojovať proti tréme alebo iným úzkostiam.

Podľa prieskumu uskutočneného v roku 2015 v Spojenom kráľovstve na vzorke viac ako 6500 respondentov je však opak pravdou. Fajčiari majú totiž o 70 % vyššiu pravdepodobnosť, že budú trpieť depresiou alebo úzkosťami. Fajčenie je spojené s obmedzenou schopnosťou plánovať alebo vykonávať rôzne úlohy. Fajčiari sa častejšie stretávajú s problémami s koncentráciou.

Ďalším negatívnym účinkom je aj horšia funkcia krátkodobej a dlhodobej pamäte. Našťastie nejde o nezvratné zmeny. Stačí zahasiť poslednú cigaretu a psychika sa tiež začne vracať do normálu.

Mnoho bývalých fajčiarov sa mohlo po prvýkrát v ich živote sústrediť na svoju kariéru alebo rodinu.

Jedna štúdia taktiež preukázala, že pacientom s klinickou depresiou sa zlepšil ich stav vtedy, keď prestali fajčiť. S týmto rozhodnutím bola ale často spojená úplná zmena v životnom štýle a zrieknutie sa nielen cigariet, ale aj alkoholu.

Spánok a pokoj

Nefajčiť prináša zlepšenie na všetkých frontoch, ale ako to najlepšie urobiť? Dôležitá je najmä silná vôľa a odhodlanie: skrátka nefajčiť. Už na začiatku by ste si mali ujasniť motiváciu, či chcete iba zlepšiť svoje zdravie alebo, napríklad, iba ušetriť. Tá vám potom pomôže prekonať ťažké prvé dni.

Pred začatím odvykania je dobré si poriadne oddýchnuť a dopriať si kvalitný spánok. Zbaviť by ste sa mali všetkých predmetov, ktoré vám pripomínajú váš zlozvyk, teda zapaľovače, popolníky a, samozrejme, krabičky s cigaretami.

Ujasnite si, čo je váš spúšťač. Pre niekoho môže byť nutkanie zapáliť si podmienené stresom. Pokúste sa teda počas prvých dní až týždňov vyhýbať sa náročným situáciám. Okrem neodolateľnej chuti na cigaretu môžete zaznamenať aj iné abstinenčné príznaky, ako sú bolesti hlavy, podráždenie alebo zvýšenie telesnej hmotnosti.

Kampaň Európskej únie odporúča skúsiť si zo začiatku odložiť každú cigaretu o desať minút – a po nejakom čase o dvadsať.

Zaraďte preto do svojho plánu krátke aeróbne cvičenie. Pravidelný jogging vám pomôže vyčistiť nielen vašu hlavu, ale aj pľúca. Budete sa cítiť plní energie a túžba zapáliť si pomaly odznie.

S odbornou pomocou

Pre väčšiu úspešnosť môžete kontaktovať aj odborníkov. To je dôležité najmä pri silných fajčiaroch, ktorí denne zvykli fajčiť aj krabičku či dokonca viac. Pomôcť im môžu rôzne náhrady nikotínu, ako sú žuvačky, náplaste alebo dokonca obľúbené e-cigarety. S tými však opatrne. Niektorí odborníci varujú pred nejasným obsahom ich náplní.

Najlepšie výsledky dosahujú pacienti špecializovaných ambulancií zameraných na skoncovanie s týmto zlozvykom – najčastejšie dostanú niektorý z liekov, ktorý „zalepí“ nikotínové receptory. Ich cena je len o niečo vyššia, než cena tabaku, a dokonca na ne aj na Slovensku prispievajú niektoré zdravotné poisťovne.

Veľmi úspešným spôsobom je i psychoterapia, ktorá pomáha odbúrať osvojené rituály súvisiace s fajčením. Vždy by ste však mali zvoliť spôsob, ktorý najlepšie vyhovuje práve vám. A ak ste už skúšali prestať, no neúspešne, nebojte sa zveriť sa do rúk odborníkov.

Viac zaujímavého čítania o psychickom zdraví aj vážnych chorobách nájdete na stránkach Patálie.sk, ktoré spolupracovali na príprave tohoto článku.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: 7 najčastejších životných múdrostí od rodičov, ktoré by vlastne mali znieť naopak

Najčítanejšie na Fičí.sk


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  6. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie
  1. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  2. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  3. Šariš obliekol svoje pivá do unikátneho šatu
  4. Chcete zažiť skvelú dovolenku 2018? Na toto netreba zabudnúť!
  5. Events you should not miss during your visit in Bratislava
  6. Modernizácia rozvodov tepla v Medzeve, Slavošovciach a Plešivci
  7. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  8. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  9. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  10. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramov vďaka 3D Chili
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 49 316
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 21 872
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 16 289
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 16 101
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 10 859
  6. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 7 981
  7. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 6 532
  8. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 6 213
  9. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 5 332
  10. Ostrov Ischia sa stáva top európskou letnou destináciou 4 789

Neprehliadnite tiež

Objavte to najlepšie z Európy: 10 top destinácií, ktoré ešte nezahltili davy turistov

Cestovateľský sprievodca Lonely Planet zostavil zaujímavý rebríček.

Kvíz o recyklácii: Viete správne triediť odpad?

Nie všetko je také jednoznačné.

Ako vyzerala Štiavnica v minulom storočí? Pozrite si fotografie

Aj v minulosti to bolo pekné miesto na výlet.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Opustili stranu, prešli do inej. Prečo niektorí poslanci menia stranícke tričká

Nebolo by správne, ak by strana mohla kontrolovať, ako jej poslanec vykonáva mandát, hovorí politológ Pavol Baboš.

PODCAST DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Koľko máme na Slovensku nezávislých poslancov a kto to je

Nezávislý neznamená neplatný.

Stĺpček Jakuba Fila

Nikto by nechcel byť od júla v koži Kalavskej

Žiadna čiastková motivácia nebude fungovať pre vyhoreného lekára.

PLUS

Slovenskí penzisti budú aj naďalej chorí a chudobní

Žiaden dôchodkový strop nepomôže. Toto je vysvetlenie.