Fičí logo Fičí
Piatok, 19. apríl , 2019

Ako je na tom bratislavská MHD v porovnaní s Prahou? Čísla nepustia

A to tu niektorí hovoria o doprave zadarmo.

Všetky vyspelé mestá si význam verejnej prepravy uvedomujú a snažia sa infraštruktúru MHD čo najviac zdokonaľovať a sprístupňovať ho tak pre čoraz širšiu škálu ľudí. V takom New Yorku napríklad nie je neobvyklé, že sa v jednom vozni metra stretne naraz manažér v obleku na ceste do práce a muž, ktorú poberá sociálnu podporu. Niet sa však čomu diviť, isto si viete predstaviť, ako to v New Yorku počas rannej špičky vyzerá.

O bratislavskej hromadnej doprave by sa toho však dalo písať či diskutovať veľmi dlho. Kritizovať sa však dá za každých okolností a niekoľko nepríjemných zážitkov nemusí nutne odzrkadľovať situáciu v mestskej hromadnej doprave nášho mesta.

Poďme ju teda porovnať so situáciou v susednej Prahe. Susedova tráva je síce vždy zelenšia, no čísla jednoducho neklamú.

Možnosti dopravy

Na prepravu po meste môže viac ako stotisíc Slovákov žijúcich v Prahe využiť hociktorú zo 178 liniek, ktoré sa rozprestierajú na dĺžke 2308 kilometrov. U nás máme podľa očakávaní vzhľadom k rozdielu veľkosti týchto miest liniek menej, konkrétne ich je 109. Rozdiel celkovo 69 liniek nie je určite tak priepastný.

Rozdielová je však prítomnosť, resp. neprítomnosť metra v našom hlavnom meste. Je nutné povedať, že vtipov o bratislavskom metre bolo za posledné roky povedaných asi o 99 % viac, ako je tých skutočne vtipných. To, že sa podzemnými trasami u nás tak skoro neodvezieme a Bratislava ostane jedinou stredoeurópskou metropolou bez metra, je jednoducho fakt, ktorý musíme prijať.

Kompetentní sa však aspoň snažia o rozširovanie električkových tratí. Pred rokom bola napríklad spustená električková doprava smerom do jednej z najhustejšie obývaných mestských častí strednej Európy - Petržalky. Výsledkom vysoko medializovanej výstavby sú dnes 3 (slovom tri) zastávky, ktoré pešo prejdete do 15 minút. Dúfajme, že sa naše deti aspoň dočkajú opätovného sprístupnenia električky na Špitálskej ulici.

V tomto bode teda vyhráva Praha.

Prečítajte si tiež: Pre opravu Špitálskej uzatvárajú križovatku s Mickiewiczovou

Cena dopravy

Ľudia brázdiaci pražské ulice vo vozoch mestskej hromadnej dopravy zaplatia ročne 140 €. V Bratislave si musíme kvôli ročnej električenke siahnúť do vrecka o čosi hlbšie, stojí totiž 264 €, krátkodobé cestovné je však zhruba rovnako drahé, v oboch mestách 90 centov.

Ked to zhrnieme - narozdiel od Prahy nemáme metro, zato však máme o 124 € drahšie ročné cestovné.

Opäť teda vyhráva stovežatá.

Komfort pri cestovaní

Pohodlie pri cestovaní verejnou dopravou je veľmi relatívna vec. Počas letných mesiacov môžete cestovať aj v tej najmodernejšej električke, no pokiaľ sú všetky okná otvorené dokorán a vy ste s ostatnými ľuďmi natlačení ako sardinky v konzerve, pätminútová cesta sa zrazu javí ako cestovanie na druhý koniec vesmíru a späť.

Preto by som ako spoločnú premennú v tomto bode určil rýchlosť cestovania, ktorá sa dá porovnať veľmi jednoducho. Napriek tomu, že je Praha omnoho väčšie mesto s neporovnateľne zložitejšou infraštruktúrou, rýchlosť, ktorou autobusy verejnej dopravy odvezú ľudí je priemerne o 6 km vyššia, než to zvládnu autobusy u nás. Žeby sa dopravný podnik Bratislava riadil heslom "pomalšie a drahšie"?

Pražská verejná doprava dala tej naša jasný hattrick a vyhrala v pomere 3:0. Ostáva nám teda len dúfať, že s prichádzajúcimi voľbami sa situácia zmení a cestovanie v MHD bude aspoň o čosi kvalitnejšie. Ostatne tak, ako každé štyri roky.

Prečítajte si tiež: Nebaví vás ranné cestovanie v MHD? Tento chlapík to vyriešil svojsky - do práce každé ráno pláva

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Fičí.sk

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  9. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 34 938
  2. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 9 472
  3. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 7 529
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 006
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 608
  6. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru 4 392
  7. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 4 162
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 3 936
  9. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 3 863
  10. Volkswagen Touareg ALL INCLUSIVE je ešte príťažlivejší 3 819