Fičí logo Fičí
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Ako je na tom bratislavská MHD v porovnaní s Prahou? Čísla nepustia

A to tu niektorí hovoria o doprave zadarmo.

Všetky vyspelé mestá si význam verejnej prepravy uvedomujú a snažia sa infraštruktúru MHD čo najviac zdokonaľovať a sprístupňovať ho tak pre čoraz širšiu škálu ľudí. V takom New Yorku napríklad nie je neobvyklé, že sa v jednom vozni metra stretne naraz manažér v obleku na ceste do práce a muž, ktorú poberá sociálnu podporu. Niet sa však čomu diviť, isto si viete predstaviť, ako to v New Yorku počas rannej špičky vyzerá.

O bratislavskej hromadnej doprave by sa toho však dalo písať či diskutovať veľmi dlho. Kritizovať sa však dá za každých okolností a niekoľko nepríjemných zážitkov nemusí nutne odzrkadľovať situáciu v mestskej hromadnej doprave nášho mesta.

Skryť Vypnúť reklamu

Poďme ju teda porovnať so situáciou v susednej Prahe. Susedova tráva je síce vždy zelenšia, no čísla jednoducho neklamú.

Možnosti dopravy

Na prepravu po meste môže viac ako stotisíc Slovákov žijúcich v Prahe využiť hociktorú zo 178 liniek, ktoré sa rozprestierajú na dĺžke 2308 kilometrov. U nás máme podľa očakávaní vzhľadom k rozdielu veľkosti týchto miest liniek menej, konkrétne ich je 109. Rozdiel celkovo 69 liniek nie je určite tak priepastný.

Rozdielová je však prítomnosť, resp. neprítomnosť metra v našom hlavnom meste. Je nutné povedať, že vtipov o bratislavskom metre bolo za posledné roky povedaných asi o 99 % viac, ako je tých skutočne vtipných. To, že sa podzemnými trasami u nás tak skoro neodvezieme a Bratislava ostane jedinou stredoeurópskou metropolou bez metra, je jednoducho fakt, ktorý musíme prijať.

Skryť Vypnúť reklamu

Kompetentní sa však aspoň snažia o rozširovanie električkových tratí. Pred rokom bola napríklad spustená električková doprava smerom do jednej z najhustejšie obývaných mestských častí strednej Európy - Petržalky. Výsledkom vysoko medializovanej výstavby sú dnes 3 (slovom tri) zastávky, ktoré pešo prejdete do 15 minút. Dúfajme, že sa naše deti aspoň dočkajú opätovného sprístupnenia električky na Špitálskej ulici.

V tomto bode teda vyhráva Praha.

Prečítajte si tiež: Pre opravu Špitálskej uzatvárajú križovatku s Mickiewiczovou Čítajte 

Cena dopravy

Ľudia brázdiaci pražské ulice vo vozoch mestskej hromadnej dopravy zaplatia ročne 140 €. V Bratislave si musíme kvôli ročnej električenke siahnúť do vrecka o čosi hlbšie, stojí totiž 264 €, krátkodobé cestovné je však zhruba rovnako drahé, v oboch mestách 90 centov.

Ked to zhrnieme - narozdiel od Prahy nemáme metro, zato však máme o 124 € drahšie ročné cestovné.

Skryť Vypnúť reklamu

Opäť teda vyhráva stovežatá.

Komfort pri cestovaní

Pohodlie pri cestovaní verejnou dopravou je veľmi relatívna vec. Počas letných mesiacov môžete cestovať aj v tej najmodernejšej električke, no pokiaľ sú všetky okná otvorené dokorán a vy ste s ostatnými ľuďmi natlačení ako sardinky v konzerve, pätminútová cesta sa zrazu javí ako cestovanie na druhý koniec vesmíru a späť.

Preto by som ako spoločnú premennú v tomto bode určil rýchlosť cestovania, ktorá sa dá porovnať veľmi jednoducho. Napriek tomu, že je Praha omnoho väčšie mesto s neporovnateľne zložitejšou infraštruktúrou, rýchlosť, ktorou autobusy verejnej dopravy odvezú ľudí je priemerne o 6 km vyššia, než to zvládnu autobusy u nás. Žeby sa dopravný podnik Bratislava riadil heslom "pomalšie a drahšie"?

Skryť Vypnúť reklamu

Pražská verejná doprava dala tej naša jasný hattrick a vyhrala v pomere 3:0. Ostáva nám teda len dúfať, že s prichádzajúcimi voľbami sa situácia zmení a cestovanie v MHD bude aspoň o čosi kvalitnejšie. Ostatne tak, ako každé štyri roky.

Prečítajte si tiež: Nebaví vás ranné cestovanie v MHD? Tento chlapík to vyriešil svojsky - do práce každé ráno pláva Čítajte 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na Fičí.sk

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 519
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 805
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 676
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 289
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 344
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 369
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 291
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 306
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 296
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 482
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME