Ako je na tom bratislavská MHD v porovnaní s Prahou? Čísla nepustia

A to tu niektorí hovoria o doprave zadarmo.

Všetky vyspelé mestá si význam verejnej prepravy uvedomujú a snažia sa infraštruktúru MHD čo najviac zdokonaľovať a sprístupňovať ho tak pre čoraz širšiu škálu ľudí. V takom New Yorku napríklad nie je neobvyklé, že sa v jednom vozni metra stretne naraz manažér v obleku na ceste do práce a muž, ktorú poberá sociálnu podporu. Niet sa však čomu diviť, isto si viete predstaviť, ako to v New Yorku počas rannej špičky vyzerá.

O bratislavskej hromadnej doprave by sa toho však dalo písať či diskutovať veľmi dlho. Kritizovať sa však dá za každých okolností a niekoľko nepríjemných zážitkov nemusí nutne odzrkadľovať situáciu v mestskej hromadnej doprave nášho mesta.

Článok pokračuje pod video reklamou

Poďme ju teda porovnať so situáciou v susednej Prahe. Susedova tráva je síce vždy zelenšia, no čísla jednoducho neklamú.

Možnosti dopravy

Na prepravu po meste môže viac ako stotisíc Slovákov žijúcich v Prahe využiť hociktorú zo 178 liniek, ktoré sa rozprestierajú na dĺžke 2308 kilometrov. U nás máme podľa očakávaní vzhľadom k rozdielu veľkosti týchto miest liniek menej, konkrétne ich je 109. Rozdiel celkovo 69 liniek nie je určite tak priepastný.

Rozdielová je však prítomnosť, resp. neprítomnosť metra v našom hlavnom meste. Je nutné povedať, že vtipov o bratislavskom metre bolo za posledné roky povedaných asi o 99 % viac, ako je tých skutočne vtipných. To, že sa podzemnými trasami u nás tak skoro neodvezieme a Bratislava ostane jedinou stredoeurópskou metropolou bez metra, je jednoducho fakt, ktorý musíme prijať.

Kompetentní sa však aspoň snažia o rozširovanie električkových tratí. Pred rokom bola napríklad spustená električková doprava smerom do jednej z najhustejšie obývaných mestských častí strednej Európy - Petržalky. Výsledkom vysoko medializovanej výstavby sú dnes 3 (slovom tri) zastávky, ktoré pešo prejdete do 15 minút. Dúfajme, že sa naše deti aspoň dočkajú opätovného sprístupnenia električky na Špitálskej ulici.

V tomto bode teda vyhráva Praha.

Prečítajte si tiež: Pre opravu Špitálskej uzatvárajú križovatku s Mickiewiczovou

Cena dopravy

Ľudia brázdiaci pražské ulice vo vozoch mestskej hromadnej dopravy zaplatia ročne 140 €. V Bratislave si musíme kvôli ročnej električenke siahnúť do vrecka o čosi hlbšie, stojí totiž 264 €, krátkodobé cestovné je však zhruba rovnako drahé, v oboch mestách 90 centov.

Ked to zhrnieme - narozdiel od Prahy nemáme metro, zato však máme o 124 € drahšie ročné cestovné.

Opäť teda vyhráva stovežatá.

Komfort pri cestovaní

Pohodlie pri cestovaní verejnou dopravou je veľmi relatívna vec. Počas letných mesiacov môžete cestovať aj v tej najmodernejšej električke, no pokiaľ sú všetky okná otvorené dokorán a vy ste s ostatnými ľuďmi natlačení ako sardinky v konzerve, pätminútová cesta sa zrazu javí ako cestovanie na druhý koniec vesmíru a späť.

Preto by som ako spoločnú premennú v tomto bode určil rýchlosť cestovania, ktorá sa dá porovnať veľmi jednoducho. Napriek tomu, že je Praha omnoho väčšie mesto s neporovnateľne zložitejšou infraštruktúrou, rýchlosť, ktorou autobusy verejnej dopravy odvezú ľudí je priemerne o 6 km vyššia, než to zvládnu autobusy u nás. Žeby sa dopravný podnik Bratislava riadil heslom "pomalšie a drahšie"?

Pražská verejná doprava dala tej naša jasný hattrick a vyhrala v pomere 3:0. Ostáva nám teda len dúfať, že s prichádzajúcimi voľbami sa situácia zmení a cestovanie v MHD bude aspoň o čosi kvalitnejšie. Ostatne tak, ako každé štyri roky.

Prečítajte si tiež: Nebaví vás ranné cestovanie v MHD? Tento chlapík to vyriešil svojsky - do práce každé ráno pláva

Najčítanejšie na Fičí.sk

Inzercia - Tlačové správy

  1. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  2. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  3. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  4. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  5. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  6. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  7. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  8. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  9. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  10. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  1. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  2. Brieždenie pod lomenicou
  3. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  4. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  5. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  6. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  7. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  8. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  9. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  10. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 891
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 234
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 336
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 6 952
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 533
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 926
  7. Najužitočnejšia appka 4 918
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 335
  9. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 891
  10. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 2 907

Neprehliadnite tiež

Mémcyklopédia #24: Čo znamená orokuratie?

Takto to dopadne, keď sa budete príliš dlho baviť s Andrejom Dankom.

Týchto 11 pesničiek bojuje proti predsudkom. Vy by ste zmenili názor?

Každú spoločenskú zmenu sprevádza „hymna“, ktorá zjednocuje aj burcuje.

Škótske študentky dostanú menštruačné potreby zdarma

Veľa dievčat má problém dovoliť si ich.

Do študentskej jedálne v Mlynskej doline dostala vegánske jedlo

Zostaviť vegánsky jedálniček bola výzva.

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Príbehy, ktoré odlíšia pravdu od klamstva, môžu stáť život

Prejav šéfredaktorky SME Beaty Balogovej na odovzdávaní medzinárodnej Ceny Alfreda Frieda pre fotografiu roka na tému mier.

DOMOV

Súd uznal Rybaniča vinným, dostal tri roky podmienečne

Filip Rybanič sa musí Kaliňákovi ospravedlniť.

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Rybanič hazarduje s basou

Možno porušovanie zákona ospravedlniť bohumilým úmyslom?