Slnko pečie ako bláznivé. Pripomeňte si, čo by ste určite mali vedieť o ochrane pred jeho lúčmi

Slnko pečie ako bláznivé. Pripomeňte si, čo by ste určite mali vedieť o ochrane pred jeho lúčmi

Vydané 27.6.2017 o 12:08

Zistite, kto z nás je na spálenie sa náchylnejší a ako tomu predísť.

1. Načo nám je UV faktor?

Telové mlieka s týmto faktorom pomáhajú našej pokožke pri ochrane pred UVA a UVB lúčmi, ktoré - okrem iných poškodení - môžu byť spúšťačom rakoviny kože.

Opýtali sme sa odborníkov ako by nám laicky vysvetlili, čo UV faktor v skutočnosti prakticky znamená, a poradili nám, ako sa pred slnkom chrániť.

"Faktor znamená, že tým číslom, napríklad 15, sa násobí čas, ktorý sme na slnku bez poškodenia, opálenia kože. Napríklad opálim sa za 20 minút, mám faktor 10, na slnku môžem byť 200 minút bez poškodenia kože, potom je ju potrebné znova natrieť," vysvetľuje zdravotná sestra Zdenka Babičová.

2. Ochrana nielen v podobe UV faktoru

Je potrebné, aby ste počas horúcich dní chránili časti tela, ktoré sú vystavené slnku najviac. Prevažne sa nám spáli nos, líca, ramená a chrbát. Tieto partie si môžete jednoducho natrieť telovým mliekom s ochranným faktorom. To vám ale nezaručí ochranu vždy. Pri mori a v horách sa odporúča použiť vyšší ochranný faktor a niekedy aj dlhé rukávy a pokrývku hlavy, obzvlášť pri turistike.

3. Vhodný čas

Ak sa vám nepozdáva predstava, že by ste sa mali kryť oblečením, v tom prípade si musíte zvoliť vhodný čas slnenia. Neodporúča sa pohybovať sa po priamom slnku od desiatej do pätnástej hodiny. Ak túto radu nepočúvnete, môžete skončiť s nepeknými a bolestivými popáleninami.

4. Na farbe pleti záleží

Zvýšenú pozornosť ochrane kože by mali venovať ľudia so svetlou pokožkou, blond a ryšavými vlasmi. Ich pokožka je totiž oveľa citlivejšia a náchylnejšia na slnečné žiarenie a spálenie. To však neznamená, že ľudia s tmavou pokožkou sa nespália.

5. Opálenie vo vode

Málo ľudí si uvedomuje, že vo vode nás opáli slniečko inak, ako na súši. Preto je potrebné vedieť, že hladina vody zakrývajúca naše telo nepôsobí ako ochrana, práve naopak. Lámajúce sa svetlo vo vode sa odráža a dopadá na našu pokožku, čím ju nechráni, ale opaľuje. Viaceré telové mlieka a oleje vydržia chrániť pokožku aj vo vode, no po vyjdení na breh je potrebné znova sa natrieť.

6. Vysoký faktor UV

Ani pri ochrane vlastného tela a zdravia to netreba preháňať. Slnečné lúče nie sú totiž len škodlivé. Aj toto tvrdenie sme prekonzultovali v ambulancii obvodného lekára: "Vysoký faktor môže znemožniť premenu provitanímu na vitamín D, ktorého nedostatok môže následne vyvolať ťažkosti s kĺbmi, kosťami, dokonca až osteoporózu. Vitamín D sa totiž veľmi zriedka nachádza v potravinách a vstrebáva sa len za prítomnosti tuku. Celému tomu významne napomáha slnečné žiarenie."

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Spálili ste sa na slnku? Výskum ukázal, že pomáhajú dávky vitamínu D

7. Chrániť sa potrebujete aj v meste

Krém si pribaľujete len na dovolenku? V meste však slnko svieti rovnako intenzívne a práve preto, že v každodennom živote často menej dbáme na ochranu pred ním, môžu byť jeho lúče o to nebezpečnejšie. Ak viete, že sa budete počas dňa viac pohybovať vonku, radšej si natrite miesta, ktoré sú slnečnému žiareniu vystavené najviac, ako tvár či ramená.

8. Opálite sa aj v tieni či v aute

Ochranu potrebujete aj v prípade, že ste sa rozhodli stráviť deň v tieni. Aj tam preniká značná časť UV žiarenia, najmä, ak sa odráža od piesku či od vody. Dostatočnou bariérou nie je sklo, dajte si na to pozor najmä pri dlhších cestách autom, aby ste v cieli nevystúpili aj s červenými fľakmi.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Aby ste nezabudli na Kevina, skontrolujte si tento dovolenkový zoznam na balenie kufrov

Najčítanejšie na Fičí.sk

Ďalšie na Fičí.sk

Čo tak ešte jeden článok ?