Kampaň Skutočná pravda vyvracia mýty o Rómoch. Ak odpoviete zle, prispeje rómskej rodine

Kampaň Skutočná pravda vyvracia mýty o Rómoch. Ak odpoviete zle, prispeje rómskej rodine

Vydané 13.6.2017 o 10:58

Kto na Slovensku poberá najviac dávok v hmotnej núdzi?

Prezident Andrej Kiska pred pár mesiacmi vyzval ľudí na boj s extrémizmom v online priestore. Ľudia mu mohli v rámci Výzvy proti extrémizmu do 15. mája posielať svoje projekty a nápady, ako bojovať proti prejavom neznášanlivosti na internete. Do akcie sa zapojilo 139 tímov, víťaza vyhlásil prezident 12. júna.

Stala sa ním iniciatíva #somtu, ktorej cieľom bolo upozorniť na to, že mnoho ľudí si na Facebooku nečíta články, ale iba komentáre. Prišla preto s nápadom, ako priniesť do nenávistných diskusií slušnosť, fakty a empatiu.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Víťazom Kiskovej výzvy proti extrémizmu sa stala iniciatíva #somtu

Porota vybrala projekt #somtu spomedzi piatich finalistov. Do užšieho výberu sa dostali aj ďalšie štyri iniciatívy: Patroll, Konšpirátori.sk, Ľudia proti rasizmu a Skutočná pravda.

Projekt Skutočná pravda má priniesť ľuďom fakty o rómskej problematike.

Po kliknutí na webstránku budete môcť zodpovedať 5 otázok, v ktorých sa otestujete z najčastejších hoaxov o rómskej komunite. Dozviete sa tak skutočnú, dátami podloženú pravdu o údajnej rómskej kriminalite či poberaní sociálnych dávok.

"Rómovia sa podľa nás na Slovensku najčastejšie stretávajú s extrémizmom v rôznych formách, v online prostredí aj bežnom živote. Takouto formou by sme radi aspoň u niektorých ľudí zbúrali obľúbené predsudky o Rómoch," uviedol Marek Šulik z agentúry Visibility, ktorá kampaň vytvorila. Autori ju chceli zamerať najmä na mladých ľudí, ktorí ešte nemajú zradikalizované názory. "Často sú len zmätení a ľahšie menia názor, ak spoznajú skutočné fakty," dodal Marek Šulik.

Nie je náhoda, že webstránka projektu vyzerá ako náhodný konšpiračno-alternatívy web s veľmi zlou grafikou. "Bol to zámer, chceli sme sa čo najviac priblížiť k cieľovej skupine čitateľov alternatívnych a konšpiračných webov. Zároveň sme nechceli, aby to vyzeralo ako ''slniečkársky'' projekt. To by mohlo negatívne ovplyvniť počet ľudí, ktorí kvíz vyplnili," hovorí Marek Šulik.

Okrem toho, že projekt prináša do verejnej diskusie reálne podložené fakty, pomáha aj inak - za každú zle zodpovedanú otázku autori projektu darujú peniaze rómskej rodine v núdzi. Aktuálne pomáhajú 8-ročnej Manuelke, ktorá má rakovinu.

"Chceme pomôcť aj ďalším rodinám, s ich výberom nám pomohol Dobrý Anjel. Pomoc pre Manuelku zaplatíme my vo Visibility, urobili sme si internú zbierku. Na ďalšie rodiny ale budeme potrebovať ďalších sponzorov," hovorí Marek Šulik. Pre Manuelku sa už podarilo vyzbierať 800 eur. Ak sa chcete stať sponzorom, autorov môžete kontaktovať na sponzor@skutocnapravda.sk.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Naučte sa odhaliť propagandu, falošné správy a konšpirácie v médiách. Pomôže vám tento manuál

Najčítanejšie na Fičí.sk

Ďalšie na Fičí.sk

Čo tak ešte jeden článok ?