Dá sa prácou v “mekáči” rozbehnúť kariéra? Pýtali sme sa bývalých zamestnancov

Od prípravy hranoliek k vlastnej firme?

Monotónne šichty, stresujúca práca a človek-robot. To sú predsudky, ktoré sa šíria o práci v McDonald's. Práca v reťazci s rýchlym občerstvením však môže byť aj o kariérnom raste. Od prípravy hamburgerov (nezabudnite na uhorku!) však kariérna cesta niektorých ľudí môže viesť na topmanažérske posty či k vlastnej firme.

Peter Krasnec - riaditeľ firmy AVE

Po schodoch pokojne kráča pani, ktorá práve prichádza do práce. No stress. Doslova. “Idete za pánom Krasnecom? Tak to poďte so mnou,” usmeje sa a pokojne vychádza na druhé poschodie. Pomalé tempo, úsmev na tvári. Žiadny “fast” život.

Prídete hore a na telefóne práve človek rieši – podľa výberu slov a tónu hlasu – nejaký problém. Je úplne pokojný, celá firma je akoby vytrhnutá z japonského či kórejského zenového filmu. Ako sa ukáže o chvíľu, nie je to len o pocite.

Peter Krasnec má holú hlavu, šľachovité telo, široký úsmev a vzorne upratanú kanceláriu. Keď spomenieme pokoj vo firme, ukáže na stenu, ktorú sme nemohli vidieť pre otvorené dvere. Japonské znaky, pod nimi katana. “Samurajská kultúra vnútorného pokoja,” hovorí a vysvetľuje, ako sa celý život venoval rôznym športom a bojovým umeniam a v hľadaní vnútornej pohody našiel nielen osobný rozmer, ale aj spôsob, ako urobiť z práce príjemné miesto aj pre iných ľudí.

“Ono to naozaj platí, že ľudia sa musia do práce radi vracať a cítiť sa tu dobre. Tomu potom zodpovedajú výsledky,” hovorí Peter Krasnec. Šéfuje firme AVE, podnikajúcej v odpadovom hospodárstve pre mestá, obce a priemysel. Firma, ktorá už dnes patrí do Energetického a průmyslového holdingu, sa okrem nakladania s odpadmi venuje napríklad aj spracovaniu starých pneumatík na gumový granulát.

Peter Krasnec je jeden z tých ľudí, ktorí pracovali kedysi v mekáči. Vyštudoval právo a prírodné vedy, z nich má aj postgraduál. Keď však začneme spomínať prácu vo fastfoode, nazačne ohŕňať nosom, práve naopak. Začne si to pochvaľovať. Napokon, mekáč ho dostal aj k profesii, ktorej sa venuje dnes.

Peter Krasnec si v McDonald's šesť rokov privyrábal popri tom, ako študoval na právnickej aj prírodovedeckej fakulte. Keď prichádzal nový zákon o odpadoch, tak ho šéfovia poprosili, či by im s tým nevedel pomôcť. Vedel a pomohol. A rovno od burgrov (obrazne povedané) putoval do združenia, ktoré sa zaoberalo nakladaním s odpadmi a ktorého členom bol aj McDonald's. Začal tam fungovať ako projektový manažér.

Prečo sa vlastne študent práva a prírodných vied rozhodne pre prácu v McDonald's? “Mne to veľmi vyhovovalo,” hovorí Peter Krasnec. “Mohol som si smeny naplánovať, ako som chcel.

"Keď som mal dieru v škole, mohol som si privyrobiť."

Peter Krasnec

Začal som úplne jednoducho – od umývania dlážok, cez prípravu burgrov, cez pokladňu, až po nepriame vedenie reštaurácie – mal som na starosti backoffice a sklady.”

Hoci Peter Krasnec súhlasí s tým, že práca vtedy nebola bohvieako zaplatená, stála vraj za to. “Boli sme vynikajúci kolektív a ako človek rástol, aj platové podmienky boli lepšie. Bola to veľmi dobrá práca. Museli sme nielen manuálne pracovať, ale aj rozmýšľať, aby sme si prácu zefektívnili. Na to bol McDonald's veľmi dobrý.”

Priateľov má odtiaľ doteraz. Niektorí jeho kamaráti dokonca v McDonalde zostali a otvorili si vlastné prevádzky ako franšízisti.

“Asi musíte byť extrovert,” uvažuje Peter Krasnec o tom, pre koho je takáto brigáda či práca vhodná. “Ak je človek introvert, tak v prevádzke asi neprerazí, skôr keby bol v backoffice. Ale keďže väčšinou tam pracujú mladí ľudia, takmer každý z nich je extrovert a nemá problém s prácou s ľuďmi.”

Oľga Hammer - šéfka PR a marketingu Eurovea

Oľga Hammer v McDonald's pracovala sedem rokov. Spomína si na svoju prvú smenu: “Bol október a pršalo. Ja som robila na loby, takže som celú smenu vytierala mokrú podlahu. Skončila som večer s troma mozoľmi na ruke. No napriek tomu ma to uchvátilo od začiatku.”

Oľga nezačala pracovať v McDonald's ako študentka. Prišla do Bratislavy, kde boli vysoké náklady na život, tak potrebovala druhú prácu. Pracovala ako referentka v Sociálnej poisťovni a popri tom si privyrábala v mekáči. Zhruba po trištvrte roku prišla do stavu, že sa bolo treba rozhodnúť – už nemohla ťahať tristo hodín do mesiaca na plný a čiastočný úväzok. Tak sa rozhodla pre "mekáč". Dnes hovorí, že to bolo jedno z najlepších rozhodnutí jej života.

“Nejako od začiatku som cítila, že McDonald's vám môže dať možnosť rásť a učiť sa, ak naozaj chcete,” uvažuje nad otázkou, prečo ona vydržala v prostredí známom vysokou fluktuáciou. “Ak študujete povedzme biochémiu, a práca v mekáči je študentská brigáda, asi sa nedá predpokladať, že by vás to uchvátilo natoľko, aby ste nepracovali v odbore, ktorý ste vyštudovali. Preto je aj v tejto firme taká fluktuácia.”

Ako radový zamestnanec Oľga nevydržala dlho. Stúpala hore, až kým neprišiel na Slovensko do McDonaldu hostesting program, ktorý už má ku komunikácii a marketingu, ktorým sa živí dnes, predsa len o čosi bližšie ako vytieranie podlahy. Vtedy to boli len narodeninové oslavy, ktoré ale rozbehli to, čo sa nazýva lokálny marketing.

“V McDonald's funguje marketing na dvoch úrovniach. Národný, ktorý je o budovaní značky. A potom lokálny, ktorý majú vymyslený veľmi dobre. Práve ten pomáha začleniť každú reštauráciu do komunity. To má zmysel aj v krajinách, kde je McDonald's nový,” vysvetľuje Oľga Hammer a spomenie, že práve v dobe, keď bola zodpovedná za lokálny marketing na Slovensku, vyhrali v rámci siete McDonald's európsku cenu za najlepší lokálny marketing.

“Nejako od začiatku som cítila, že McDonald's vám môže dať možnosť rásť a učiť sa, ak naozaj chcete.”

Oľga Hammer

Oľga vraví, že to bola výborná škola aj pre marketing a PR. “Napríklad som sa veľa naučila o krízovom PR. Majú výborne spracované školenia, pretože krízy môžu reálne vzniknúť. Od tých zameraných na bezpečnosť jedla, až po to, že sa v reštaurácii niečo stane,” vysvetľuje. Zaujímavým prvkom PR bola napríklad práca s deťmi. "Mekáč" im ukazoval svoje zákulisie počas narodeninových osláv alebo školských výletov a deti na vlastné oči videli, ako často si zamestnanci umývajú ruky, a aké pravidlá tam dodržiavajú.

Veľa z toho, čo sa naučila, zveľaďuje aj teraz, ako šéfka marketingu v Eurovea. “Tiež máme brand marketing a tiež pracujeme s komunitami, najmä cez eventy, veď sme a chceme byť plnohodnotným rozšíreným centrom Bratislavy. Dá sa to len tak, že s ľuďmi nadviažete vzťah,” vysvetľuje Oľga Hammer.

Peter Praženka - gastro manažér

Keď chcete cestovať, zamestnajte sa v McDonald's. Takúto radu ste mohli nájsť v cestovateľských príručkách pred dvadsiatimi rokmi aj dnes. Peter Praženka to potvrdzuje. V McDonald's pracoval spolu jednásť rokov v dvoch krajinách sveta. Keď prišiel do Írska, do Dublinu, tak na Grafton street, najrušnejšej ulici metropoly, kde mal McDonald's štrnásť pokladní a niekoľko podlaží, si našiel zamestnanie v priebehu jedného dňa. Do troch mesiacov zastával rovnakú manažérsku pozíciu, z akej odchádzal zo Slovenska.

“Výhodou McDonald's je, že majú perfektne nastavené procesy, ktoré sú rovnaké všade na svete. Takže keď sa manažér v Dubline pozrel do môjho životopisu, vedel, čo viem, ako viem a aký post som tam zastával. Na základe týchto informácií presne vedel, čo môže odo mňa očakávať,” hovorí Peter Praženka.

Ak sa nového človeka opýtate, čím sa živí, zvyčajne dostanete jasnú odpoveď. Pri Petrovi dostanete zoznam.

Jednou z profesií, ktorú zastáva, je fotograf. Úspešný natoľko, že dnes si môže už zákazky vyberať a riešiť len tie najlepšie. Hlavným zdrojom príjmu je jeho vlastný whiskey bar Izzi. Okrem toho pracuje aj ako whisky expert, v rámci čoho školí barmanov, obsluhu, ale i verejnosť poznávať whisky z celého sveta. V rámci tejto profesie robí riadené degustácie, prednášky, ale aj párovanie whisky s jedlom, keď spolu s kuchárom vopred vymýšľajú, aké jedlá sa hodia k akému druhu whisky a potom s tým prekvapujú klientov. Zabudli sme na niečo? Aha, áno. Peter Praženka bol aj šéf Slovenského domu na olympijských hrách v Rio de Janeiro.

“V podstate som bol zodpovedný za všetko. Hlavnou úlohou bol plynulý chod domu vo všetkých smeroch, nielen jedlo, aké sa tam bude ponúkať. Bol som zodpovedný aj za vybavenie Slovenského domu od rovnošaty až po kávovú lyžičku,” spomína Peter na Rio. Vraj veľa známych sa ho vtedy pýtalo, koho pozná, že sa tam dostal. Smeje sa, že nikoho. Na základe odporúčania ako skúsený manažér v gastre bol pozvaný na pohovor. Popýtali sa, porozprávali a na druhý deň mu volali, že je prijatý. Neveril. Ale bol. Vyštudovaný kuchár čašník, ktorý jedenásť rokov pracoval na manažérskych pozíciách v McDonald's, perfektne ovláda angličtinu, veď dva roky žil v Austrálii a päť rokov v Írsku.

“Viete, "mekáč" je výborná škola pre manažment aj podnikanie. Napríklad aj tu, v mojom pube, využívam to, čo som sa tam naučil. Napríklad, že zásoby sa udržujú na úrovni šesť až osem percent. Tak napríklad viem, že pri drahšej whisky, ktorej sa vypije fľaša za rok, mi netreba mať dve fľaše v zásobách a zase naopak pri kusoch, ktorých rotácia je pravidelná, je nutné vždy mať dostatok whiskey, aby sa zabezpečila plynulá prevádzka bez nutnosti sklamania klientely. Je u nás veľmi neštandardné, že by sme museli zákazníka odmietnuť, s tým že sa nám niečo minulo. Ak hej, je to skôr z dôvodu výpadku daného tovaru, alebo jeho ukončenie predaja, čo je vo whisky priemysle viac než bežný úkaz. Aj toto je jedna z vecí za ktoré vďačím firme s dvomi zlatými oblúkmi v logu."

"Výhodou McDonald's je, že majú perfektne nastavené procesy, ktoré sú rovnaké všade na svete."

Peter Praženka

Presne nastavené procesy si však netreba mýliť s továrňou, kde nie je priestor na nápady. Peter Praženka napríklad spomína, ako v Dubline mal jeho nadriadený postoj, že ľudia so špeciálnymi požiadavkami ₋ napríklad burger bez uhorky, placka s cibuľou – sa majú vybavovať prednostne. Peter Praženka mu povedal nie, veď to nedáva zmysel.

“McDonald's je a má byť fastfood. Ľudia tam prídu preto, aby rýchlo dostali jedlo, prečo majú byť znevýhodnení práve tí, ktorí chcú presne toto? Tak som presadil, aby čakali tí, ktorí chcú niečo špeciálne, pretože mi to dávalo v celom tom koncepte zmysel, veď McDonald's nie je a la carte reštaurácia,” vysvetľuje Peter, pre ktorého práca znamenala nielen pracovnú, ale aj osobnú skúsenosť – s manželkou sa zoznámili práve v McDonald's. Spolu boli aj v zahraničí a dnes spoločne prevádzkujú spomínaný whiskey bar.

Marta Hajdu - manažérka v Competence Call Center

Marta Hajdu začala robiť v McDonald's ešte na strednej škole. Dnes je v top manažmente firmy Competence Call Center a striedavo pracuje z Viedne a Bratislavy. Hoci v "mekáči" brigádovala necelý rok, doteraz časť z toho, ako to tam funguje, využíva v manažmente.

“Aj teraz pracujem v medzinárodnej firme, ktorá má už cez päťtisíc zamestnancov. Takže časť vecí, ktoré som zažila v McDonald's ako študentka, využívam aj tu,” vysvetľuje.

“Konkrétne ide najmä o time management a procesy. Dovtedy som niečo také nepoznala, hoci som už mala za sebou mnohé brigády. Všetko je presne tak vykalkulované, aby efektivita bola čo najlepšia. Čo sa po čom ukladá na burger napríklad, alebo ktorý zamestnanec kde stojí, kto je v čom najlepší a podobne. A potom ešte rozvoj zamestnancov. V McDonald's to bolo veľmi podobné, ako to funguje aj u nás. Vtedy – neviem, či to tak ešte funguje – sme mali farebné označenia, na ktorých bolo naše meno. Farba znázorňovala, na akej pozícii človek je aj čo vie robiť. S vyššou kompetenciou stúpalo aj ohodnotenie. Takže pre ostatných, to bola motivácia posúvať sa dopredu,” hovorí Marta Hajdu.

Spomenie ešte základnú komunikáciu s klientom, ktorej sa tam človek prirodzene naučí a potom si to vie preniesť do inej práce, napríklad už len do pohovoru.

“Pracujem v medzinárodnej firme, ktorá má cez päťtisíc zamestnancov. Časť vecí, ktoré som zažila v McDonald's využívam aj tu."

Marta Hajdu

Práve komunikácia má pri práci Marty Hajdu veľký význam. Z McDonald's prešla na inú študentskú brigádu, do call centra. Práve do firmy, v ktorej dnes pôsobí v top manažmente. “Aj sem som prišla s tým, že som chcela len brigádu, pretože tu bolo veľa nemecky hovoriacich projektov, a keďže som študovala strednú školu vo Viedni, tak som chcela zostať v nemecky hovoriacej komunite. Ale v živote sa dejú rôzne náhody, len treba byť pripravený,” usmieva sa Marta.

Prvé tri roky nejakú kariéru neplánovala. Ale potom si uvedomila, že sa dá nielen mať dobré výsledky, ale aj rásť. Tak sa začala snažiť viac. Keď sa uvoľnilo miesto projektového manažéra, dostala ho. Nasledovalo miesto vedúcej Bratislavskej pobočky a ďalšie miesto už bolo vo Viedni, až sa dostala na úroveň regionálneho manažéra.

“Tak nejak to prichádzalo,” hovorí dnes, keď má zodpovednosť za dve pobočky, v Bratislave a vo Viedni. Veľa cestovania jej nebráni v tom, aby si vedela upratať aj osobný život – napriek tomu, že reálne žije v dvoch metropolách, vie si nájsť čas na to, aby päťkrát do týždňa cvičila jógu. Aj to je prejav skvelého time manažmentu a “procesov” zvládnutých aj v osobnom živote.

Rozbehni svoju kariéru vďaka McDonald's, či už si hľadáš brigádu, alebo prácu na plný úväzok. Nájdi si voľnú pracovnú pozíciu na tomto linku.

Tento článok vám prináša McDonald's.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

Autor: Pavol Hlubina pre SME Creative, McDonald's

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu