Máte priveľa stresu v práci či v škole? Tieto tipy od psychologičky vám pomôžu lepšie ho zvládnuť

Z oddychu si treba urobiť zvyk.

Podľa štatistického úradu Eurostat trávi bežný slovenský zamestnanec v práci priemerne 41,5 hodiny týždenne, čo je o hodinu a pol viac ako by mal. Vysoké nasadenie v práci či dokonca aj v škole môže viesť k zvýšenému stresu. Rozprávali sme so so psychologičkou Petrou Solárikovou o tom, ako proti nemu bojovať.

1. Robte opak aktivity, ktorá vás stresuje

Psychologička radí nájsť opak aktivity, ktorá vás preťažuje. Ak v práci alebo v škole stále sedíte, rozhýbte sa - zacvičte si, chodťe sa prejsť. Ak naopak neustále stojíte alebo chodíte, vyložte si nohy a doprajte si chvíľu pokoja. Keď ste veľa s ľuďmi alebo ste preťažení informáciami, nájdite si priestor, kde môžete byť sami a "vypustiť" myseľ.

Článok pokračuje pod video reklamou

2. Ak na to v práci nemáte na to podmienky, vytvorte si ich

Zamestnávateľ by mal poskytnúť svojim zamestnancom podmienky na to, aby si mohli oddýchnuť. Podľa Petry je nesprávne pozerať sa na to tak, že je to len pre dobro zamestnanca. Pri oddychu sa obnovujú aj mentálne sily a to, že bude zamestnanec zdravší a bude sa lepšie cítiť, má veľký vplyv aj na jeho výkon.

V prípade, že sa zamestnávateľ nesnaží vytvárať podmienky na oddych, treba si nájsť iné riešenie. Ak je vo firme kuchynka alebo nevyužitá miestnosť, dá sa urobiť oddychový priestor z nej. Ak sa naopak chcete hýbať, choďte sa na chvíľu prejsť von.

Prečítajte si tiež: Návod na prežitie v kancelárii: tipy, ako zvládnuť sedavé zamestnanie

3. Neskĺznite k nezdravým únikom

Ak máte voľnú chvíľku, využite ju na oddych. Nechoďte si zapáliť alebo vybavovať veci, na ktoré nemáte čas, len sa tým ešte viac vystresujete. Čo sa týka fajčenia, aj keď ho mnohí ľudia používajú na upokojenie, vedci zistili, že nikotín potláča hormón serotonín, ktorý nám pomáha zvládať stres.

Treba mať na pamäti to, že nám nič neujde. Nie sme naučení oddychovať, považujeme to za luxus a oddych si nechávame na neskôr po práci. Je však dôležité vedieť si oddýchnuť aj v práci, pomáha to nie len vašej psychickej pohode, ale aj výkonnosti.

4. Urobte si z oddychu zvyk

Podľa psychologičky je pre ľudí, ktorí sú nastavení na výkon, oddych nepochopiteľná vec. Treba sa preto naučiť oddychovať a urobiť si z toho zvyk. Tak, ako si štandardne umývame zuby, treba si štandardne robiť aj prestávky na psychohygienu.

Každý z nás vie, čo potrebuje urobiť. Keď máte chuť ponaťahovať sa, urobte to, keď máte chuť prejsť sa, urobte to. Neodkladajte to na vtedy, až budete mať voľno, treba to robiť priebežne, aby sa všetky pocity vyventilovali vtedy, keď to potrebujete.

Prečítajte si tiež: Majú dnešní mladí viac stresu ako ich rodičia? Nemusíme tak veľa pracovať, radí psychologička

5. Poznajte sami seba

Treba poznať seba, vedieť, ako reagujeme na stres a počúvať signály svojho tela. Nesmieme popierať, že nám niečo spôsobuje stres a musíme vedieť, čo nám pomáha ho lepšie zvládnuť. Či už vyrozprávať sa, zacvičiť sa, kresliť si, meditovať, čokoľvek, čo vám napadne, a myslíte si, že by vám to pomohlo. Je dobré mať niečo, čo nám pomôže vyjadriť sa a zbaviť sa zlých emócií, či už je to pohyb, umenie alebo niečo iné.

6. Stanovte si priority

Syndróm vyhorenia ohrozuje všetkých, ktorí majú vysoké pracovné nasadenie a nadmerne veľa stresu. Hlavne dlhodobý stres je rizikovým faktorom pri vyhorení.

Ak vás práca príliš stresuje, je dôležité stanoviť si priority a ujasniť si, či vám naozaj stojí za to. Ak ste v nej len pre peniaze a nemáte čas na ostatné veci, na ktorých vám záleží, treba prehodnotiť, či je to naozaj pre vás to najdôležitejšie. Ak vás naopak práca baví, ale problém je v kolektíve, treba tiež zvážiť, či by vám nebolo lepšie inde. Netreba zabúdať, že ide aj o vaše zdravie, ktoré by medzi prioritami rozhodne nemalo byť na poslednom mieste.

Prečítajte si tiež: Syndróm vyhorenia: Vážny problém, ktorý prichádza potichu

Najčítanejšie na Fičí.sk

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  6. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  7. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  8. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  9. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 16 393
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 969
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 465
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 713
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 586
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 234
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 111
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 5 771
  9. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 5 588
  10. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 5 292