Transsibírska magistrála nie je len nedostupným snom: Čo môžete čakať od tejto legendárnej cesty?

Transsibírska magistrála nie je len nedostupným snom: Čo môžete čakať od tejto legendárnej cesty?

Viete si predstaviť, že by ste cestovali sedem dní a sedem nocí vo vlaku?

Ani ja som si to nevedel predstaviť, kým som nenastúpil prvýkrát na slávnu transsibírsku magistrálu a vydal som sa na Ďaleký východ. Odvtedy som túto cestu absolvoval 7-krát a vždy ma to baví.

Transibírska magistrála je jedným z najväčších snov medzi cestovateľmi.

Nielen u nás na Slovensku, ale aj na západe je každým rokom čoraz viac ľudí, ktorí cestujú jednou z najdlhších železníc na svete. Veď už len to, že prekonáte vyše 9000 kilometrov medzi Moskvou a Vladivostokom, je vzrušujúci zážitok. Niekto si povie, že vidí len brezy, tajgu a brezy. Keby ste sa zobudili na tretí deň, tak vám vlastne nič neuniklo, lebo vidíte stále to isté.

Veľa ľudí cestuje vlakom hlavne kvôli tomu, aby nielen videlo skutočné Rusko, ale aby si vypočuli neuveriteľné príbehy miestnych. Práve kvôli príbehom som cestoval už 7-krát naprieč najväčšou krajinou na svete. Najviac ma zaujali nikdy nekončiace rozhovory s profesorom histórie o dejinách Ruska, ktoré je zakázané viesť na miestnych školách. „Lenin?“ zahučí Voloda a dá si kalíštek vodky. „Nemecký špión a my sme mu na to skočili!“ Rozoberáme všetko od československých legionárov až po romány Dostojevskeho. „Stále tu máme miesta, ktorá vyzerajú ako v 19. storočí. Žiadna elektrina, plyn, len sa musíš sám o seba postarať,“ vysvetľuje profesor. Tie príbehy vás tak vtiahnu, že nablýskaná Moskva a Petrohrad sú míle vzdialené od skutočného života na Sibíri.

Vlak robí klasické ttt ttt, prekračujeme široké ruské rieky. Volga, Irtyš, Ob, Jenisej. Prechádzame cez známe mestá ako Jekaterinburh, Omsk, Novosibirsk, Irkutsk... Vlak v každom meste zastaví na niekoľko minút a my sa ideme trochu prevetrať. Na perónoch sa však predávajúci predháňajú so svojimi ponukami domácej stravy. Čerstvé šaláty, pečené kuriatka či palacinky s tvarohom. Je zbytočné chodiť do reštauračného vozu, vonku čakajú gurmánske zážitky.

Keď sa spomenie železničná stanica, predstavujeme si tie naše slovenské.

Tu však stanica je synonymum čistoty, veľkoleposti a kvalitných služieb. Nielen, že vlaky chodia na minútu presne, ale ani čakanie nemusí byť nuda, ktorá je sprevádzaná pachom.

Na kilometrovníku 1777 prekračujeme nielen pohorie Ural, ale aj hranicu medzi Európou a Áziou. Za Uralom je Sibír, kde vládnu brezy a neskutočná rovina. Vedeli ste, že je tu jeden 600 kilometrový úsek rovný, ako keby z dela vystrelilo? Alebo že voľakedy prechádzala vlaková trasa cez zamrznutý Bajkal? Neveríte? Choďte sa pozrieť do miestneho múzea v Irkutsku, ktoré leží neďaleko najväčšieho sladkovodného jazera na svete. Ani ja si nenechám ujsť jazero, z ktorého môžete piť vodu, také je čisté.

Ani sa nenazdám a po siedmich dňoch prichádzam do cieľa mojej cesty - Vladivostoku. Až keď prejdete cez 9 časových zón, uvedomíte si, aké je to Rusko veľké.

Koľko stojí lístok a kde si ho môžem kúpiť?

Mnoho ľudí má pocit, že za túto cestu zaplatíte stovky, ak nie tisíce eur. Opak je pravdou. Dnešný kurz rubľa je taký nízky, že Rusko patrí medzi najlacnejšie krajiny sveta a cesta vlakom vás vyjde okolo 200 eur.

Na oficiálnej stránke ruských železníc sa zaregistrujete a kúpite si lístok cez internet. Pozrite si nielen číslo vlaku, ale vyberte si aj konkrétne miesto. Pozrieť si môžete aj to, cez ktoré mestá vlak pôjde, kde bude stáť a ako dlho. Ak by niekto príliš neveril oficiálnej stránke, lístok si môže kúpiť aj na hlavnej stanici v Bratislave. Neponúkajú tam však všetky vlaky.

Cena lístka sa pohybuje v závislosti od čísla vlaku, teda čím nižšie číslo vlaku, tým drahší lístok. Čím vyššie číslo, tým lacnejší lístok. Treba si položiť otázku, aký komfort potrebujete napríklad pri ceste, ktorá bude trvať 7 dní. Dnes je však ruský rubeľ veľmi nízky, a preto je aj komfort oveľa dostupnejší.

Vlak je rozdelený na niekoľko kategórií:

Je jedno, ktorú triedu si vyberiete, vždy dostanete na cestu čistú plachtu, obliečky a malý uterák. V každom vagóne sa nachádzajú spoločné toalety a umyvárky so studenou tečúcou vodou. Sprcha sa vo vlaku väčšinou nenachádza, je iba vo vlaku číslo 1 a 2, dostupná pre 1. triedu. Veľmi čisté sprchy sa inak nachádzajú na vlakových staniciach a keď má vlak dlhšiu prestávku, môžete sa osprchovať za poplatok okolo 200 rubľov, čo je o niečo viac ako 3 eurá.

Ako často vlak zastavuje a ako je to s časovými pásmami?

Vlak sa počas celej cesty od Moskvy po Vladivostok riadi moskovským časom. Na hodinách na vlakových staniciach aj vo vlaku je vždy moskovský čas. Je to z toho dôvodu, aby nevznikol chaos, keď vlak prechádza toľkými časovými pásmami. Keď si teda kúpite vlakový lístok napríklad v Irkutsku, spýtajte sa, či je na ňom napísaný moskovský čas alebo miestny čas.

Vlak zastavuje podľa harmonogramu, ktorý je vo vlaku. Niekde postojí 2 minúty, inde aj 60 minút. Vlak nikdy nečaká! Odchádza presne a nerobí kontrolu pasažierov. Preto vždy majte pas a peniaze so sebou, keby ste náhodou zmeškali vlak, aby ste sa dostali do ďalšieho.

Ak by ste hľadali viac informácií, nájdete ich na stránke travelistan.sk , kde si môžete zadarmo stiahnuť 23-stranový ebook s radami o ceste.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:14 slovenských cestopisov, ktoré vám ukážu svet. Odporúčajú ich nadšení čitatelia