Na Slovensku vzniká nový komiksový film. Jeho tvorca sa do výroby odvážne pustil na vlastnú päsť

Na Slovensku vzniká nový komiksový film. Jeho tvorca sa do výroby odvážne pustil na vlastnú päsť

Na Slovensku či v Česku nevzniká veľa kvalitných animovaných filmov. Možno sa to čoskoro zmení.

Tridsaťročný nezávislý český tvorca Matyas Brych, žijúci na Slovensku, totiž pracuje na animovanom celovečernom filme s názvom Parralel. Film vzniká hlavne v Košiciach a vo Svidníku, ale tiež v českej dedinke Kněžice na Vysočine.

Hlavným hrdinom filmu je horolezec - muž s rozdvojenou osobnosťou.

Svojej žene, slávnej spisovateľke príbehov pre deti, pred smrťou sľúbil, že dokončí jej posledný príbeh pre ich dcérku. Sám sa stáva súčasťou príbehu a ako rytier bojuje s drakom, aby vyslobodil princeznú. Keď zdoláva nebezpečnú horu, spadne, udrie sa do hlavy a príde o zrak. Skutočný svet sa vtedy úplne stráca a zostáva mu len poraziť draka a vyslobodiť princeznú. Zároveň však musí prežiť v divočine a dopovedať príbeh svojej dcérke.

Matyas kreslí takmer celý film sám, hudbu k nemu vytvoril Tonebox zo San Francisca. Momentálne sa snaží získať zdroje na zafinancovanie postprodukcie pomocou crowdfundingovej kampane.

Porozprávali sme sa o tomto zaujímavom projekte s jeho tvorcom.

Ako ste sa dostali k tvorbe animovaných filmov?

Už ako malý chlapec som stále kreslil, môj zošit z matematiky bol plný kresieb a skíc a príklady nikde, preto som na strednej z počtov prechádzal len s odretými ušami. Ostatné vedy ma ale fascinovali. Skúšal som ísť aj na vysokú školu, nebolo to však pre mňa, a tak som sa po roku štúdia vrátil ku kresleniu. Ako samouk som sa naučil zaobchádzať s grafickými programami a začal som pracovať v reklame.

Prišla láska a sťahovanie na Slovensko. Sedem rokov som v Košiciach odpracoval v oblasti marketingu, počas týchto rokov som si však pripravoval všetko na osamostatnenie, tvorivú slobodu a plynulý prechod do sveta filmu. Bol to môj osobný cieľ, ktorý sa mi teraz plní.

Robili ste už aj predtým na podobne veľkom projekte?

Bohužiaľ nie, je to moja prvotina a od jej úspechu sa samozrejme bude odvíjať moja ďalšia tvorba. Mám 30 rokov a keď to hodnotím spätne, moja cesta k filmu a nezávislosti nebola jednoduchá a keby som bol rozhodnutý skôr, mohol som na podobných projektoch pracovať už v minulosti a teraz by som len zúročoval skúsenosti. Takto sa učím za pochodu.

Čo je na jeho výrobe najnáročnejšie?

To je dobrá otázka. Pre mňa sú najnáročnejšie veci vždy najväčšou výzvou, takže sa v nich priam vyžívam, posúvam vlastné hranice a učím sa na nich. Kreslenie niektorých scén, napríklad scény v rieke, ktorá je súčasťou traileru, bolo skutočne náročné. Kreslil som tam vlnky vody, to bola skutočne lahôdka. Človek musí dávať pozor na prechody v scéne, nekreslím totiž dej kontinuálne od začiatku do konca, ale preskakujem medzi scénami, a tak sa ľahko môže stať, že v jednej scéne napríklad hlavný hrdina má kravatu a v ďalšej nie.

V hranom filme na to dozerá špecialista, nazýva sa to skript. Ja ale musím na všetko dozerať sám. Predpokladám, že najťažšie bude poskladať všetko do kompletného filmu. So zvukom, dabingom a hudbou to iste bude najväčšia výzva a dúfam, že ju zvládnem.

Ako dlho trvá vyrobiť takýto film?

Asi pred tromi rokmi som sa s mojim priateľom Viktorom Flekáčom, s ktorým spolupracujem na námetoch a scenároch, rozhodol sfilmovať príbeh o horolezcovi, ktorému sa v horách stane nehoda a vinou nárazu hlavy o skalu najprv stratí vedomie, ale čo je horšie - vinou opuchu mozgu stratí aj zrak. Následne sa snaží dostať späť do civilizácie.

Je veľmi ťažké predstaviť si takú cestu, dlhú niekoľko desiatok kilometrov, navyše s ďalšimi zraneniami, ktorých po ceste pribúda. Skúste vo vlastnom byte zájsť poslepiačky na záchod a naspäť, človek je pomalý, nemotorný, stráca orientáciu, je zmätený. Vtedy sa nám tá myšlienka veľmi zapáčila a pustil som sa do písania scenára (to trvalo asi pol roka), ktorý bol na začiatku myslený ako hraný film.

Je nesmierme náročné, takmer nemožné, získať na svoju stranu investora, ktorý by na filmový debut prispel čiastkou okolo milióna eur, čo je približne suma, ktorá by bola na natočenie potrebná. Preto som sa rozhodol, že film nakreslím, a to úplne sám, aby boli výrobné náklady čo najmenšie. Bol to trochu risk, keďže som s podobným projektom nemal žiadne skúsenosti - najdlhšie animované video, ktoré som vytvoril, malo asi tri minúty. Aj tak som sa ale pustil do toho. Kreslenie filmu potrvá do augusta tohto roku, celková dĺžka výroby samotných animácií by teda mala trvať o niečo viac ako rok. Do jesene by som chcel mať film hotový kompletne.

Čo bolo inšpiráciou pre jeho príbeh?

Bolo to niekoľko vecí. Najväčšou inšpiráciou bola samotná príroda, ktorú naozaj milujem a považujem ju za druhú matku. My ľudia sa považujeme za nejakú oddelenú zložku, pritom sme súčasťou prírody, ľudia dýchajú kyslík, ktorý zeleň vydychuje, a naopak, takže všetko je v dokonalej symbióze.

Veľmi sympatický je mi indiánsky spôsob života, s ktorým sa úplne stotožňujem v prístupe k svetu, prírode, ale aj k medziľudským vzťahom či práci. Moderný človek má strach o svoj plat, indián sa bál o dušu. Samozrejme, peniaze sú dôležité, keď nechceme žiť z korienkov, ale sú naozaj najdôležitejšie? Tieto otázky si kladie aj hlavný hrdina filmu Parralel. Postupne sa stáva súčasťou prírody a vracia sa do nej, aby ho nezničila ako votrelca, ale aby ho prijala, ako stratený kus seba.

Inšpiráciou mi bol tiež úžasný dokument o horolezcoch "Dotyk prázdnoty", kde sa pri zlaňovaní hory kdesi v peruánskych Andách jednému z dvojice lezcov zlomila noha. Zvyčajne sa podobné situácie končia tragicky, obaja muži však podali nadľudský výkon a dostali sa z hory, aby nám odovzdali toto neobyčajné a úžasné svedectvo. Je to však len jeden z podobných príbehov o prežití, ktorých sú viac ako desiatky.

Je celý film financovaný len z príspevkov fanúšikov?

Určite nie, väčšina filmu je financovaná z vlastných zdrojov, ale príspevky fanúšikov sú veľmi dôležité. Rozpočet filmu je veľmi nízky, až minimalistický, v porovnaní s animovanou celovečernou konkurenciou. Podobne na tom bol napríklad Lokalfilmis, ktorý podľa zdrojov na internete stál približne 600-tisíc eur.

Finančná stránka Parralelu sa skladá z troch zložiek:

  1. tvorba filmu (vizuál + hudba) - približne 20-tisíc eur, táto časť je zaistená a naplno prebieha
  2. postprodukcia (zvuk, dabing, obrazová postprodukcia) - približne 7-tisíc eur, je časť, ktorú by sme radi vyzbierali od priateľov, fanúšikov a prípadných partnerov filmu
  3. distribúcia - zatiaľ neznáme náklady, ktoré podľa uváženia nastaví distribútor

Odhadovaný budget je teda dokopy okolo 30 - 35-tisíc eur, čiže približne milión korún. Okrem crowdfundingovej kampane, ktorú som už spustil, budem žiadať o finančnú pomoc aj audiovizuálny fond a ďalšie fondy.

Ak pôjde všetko podľa plánu, kedy ho môžeme očakávať v kinách?

Všetko je o dohode s distribútorom. Momentálne sa rokuje o niekoľkých možnostiach distribúcie (multiplexy vs. jednosálové kiná), ale samotný distribútor rozhodne o nasadení snímky do kín až po tom, ako si ho pozrie. Každopádne premiéra je zatiaľ stanovená na 7. 10. 2017, čo je magický dátum, ktorý je rovnaký spredu aj zozadu, perfektne teda sedí pre film PARRALEL.

Premiéry vo vlastnej réžii pre rodinu, priateľov, sponzorov, partnerov filmu, fanúšikov a vybrané médiá sa uskutočnia v Košiciach a Svidníku a následne tiež v Jihlave. Oficiálny štart v kinách však bude v rukách distribútora.

Čo by ste odporučili ľuďom, ktorí sa chcú pustiť do niečoho podobného?

Každému, kto premýšľa o podobnej práci, určite odporúčam študovať kvalitnú školu, sledovať náučné dokumenty a ak bude mať príležitosť, zúčastniť sa výroby filmu. Skúsenosti a prax sú rovnako dôležité ako odhodlanie a sny.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Ela z kapely Tolstoys: Pozvanie na Pohodu považujeme za šťastie, ktoré prišlo v pravú chvíľu