Ako vyzerá práca profesionálnej baletky? Strávili sme s ňou jeden deň

Ako vyzerá práca profesionálnej baletky? Strávili sme s ňou jeden deň

Balet je síce umenie, ale baletky makajú ako vrcholoví športovci.

Na vlastné oči sme sa o tom mohli presvedčiť v Balete Slovenského národného divadla (SND), do ktorého zákulisia sa len tak hocikto nedostane. Našou sprievodkyňou bola jedna z tanečníc, Klaudia Görözdös.

Rodená Bratislavčanka tancuje už od troch rokov. Najprv chodila do základnej umeleckej školy, no s tancom to myslela vážne. V 12 rokoch teda nastúpila na Tanečné konzervatórium Evy Jaczovej v Bratislave, kde študovala osem rokov. Po jeho úspešnom absolvovaní ju zavialo do zahraničia, bakalársky diplom v tanečnom odbore si odniesla z umeleckej školy Palucca Hochschule v Drážďanoch.

Po škole prijala angažmán v švajčiarskom Zürich Ballet. Po dvoch rokoch v tejto inštitúcii jej kroky zamierili do Belgicka, kde pôsobila v Kráľovskom balete v Antverpách. "Po siedmich rokoch v zahraničí som sa rozhodla vrátiť na Slovensko a pokračovať vo svojej kariére tu," vysvetľuje Klaudia, ktorá je od roku 2016 členkou baletného súboru Slovenského národného divadla.

7:30

Klaudia zvyčajne vstáva okolo pol ôsmej. "Niekedy aj trištvrte na osem, keď mi je ťažko vstávať," pousmeje sa. Pred dlhým dňom sa nezabudne naraňajkovať, napríklad jogurt s müsli, a dať si kávu. Keď je dobré počasie, rada si ju vychutná na terase, keďže býva v dome. Pred deviatou hodinou sadá do auta, cesta do divadla jej trvá približne desať minút.

9:15

Klaudia pribieha do svojej šatne, o ktorú sa delí s troma ďalšími tanečnicami. Musí sa rýchlo prezliecť a spraviť si vlasy, pretože o 9:30 už začína prvý tréning. V sále sa najprv trochu rozcvičí, aby sa rozohriala na zvyčajne hodinu a pol trvajúci tréning.

Každá z baletiek nájde svoje miesto pri tyči a cvičí podľa pokynov trénerky. Bežný človek by z nich mal španielsku dedinu, baletkám stačí, že im set francúzskych pokynov ako battement či développé dvakrát zopakuje a presne vedia, čo majú robiť. Tréning tak prebieha v zmesi francúzštiny a angličtiny, pretože zloženie tanečníc je skutočne pestré. V Balete SND totiž tancuje až 22 rôznych národností.

V ďalšej časti tohto tréningu sa baletky presunú do priestoru sály. Nasleduje totiž precvičovanie piruet a skokov. Niektoré z nich si obuli aj tvrdé baletné špičky, Klaudia sa to rozhodla radšej ešte nehrotiť a neriskovať zranenie, keďže predtým mali štyri dni voľno. Možno to neznie ako veľa, no aj tak málo stačí na to, aby telo stuhlo a bolo ho treba znovu dôkladne rozhýbať. A keďže je u tanečníkov nástrojom ich obživy, dávajú si mimoriadny pozor na to, aby za každú cenu predišli zraneniu.

11:00

Po prvom tréningu majú tanečnice asi 20 minút na to, aby sa v šatni osprchovali a prezliekli na ďalšie skúšky. Od 11-tej do 14-tej skúšajú predstavenie z repertoára, ktoré budú hrať. V ten deň to bolo detské predstavenie Z rozprávky do rozprávky, v ktorom Klaudia hrá 3 druhy postáv v zbore tanečníčok. Stvárňuje čerticu, kamarátku princeznej a vílu. Naposledy ho hrali pred dvoma či troma mesiacmi, teraz majú dve skúšky vo štvrtok a piatok na to, aby si ho znovu prešli a v sobotu s ním mohli vystúpiť.

Tento tréning je na rozdiel od toho ranného zmiešaný. Kým ráno trénovali ženy a muži oddelene, teraz sa vo veľkej sále stretlo asi 40 tanečníčok a tanečníkov. Najprv si choreografie prechádzajú v náznakoch, potom začne zasahovať aj trénerka a "čistiť" chyby.

Na skúškach by sa mali snažiť ísť ako naostro, Klaudia však priznáva, že tanečníci do toho dávajú tak 90 % svojich možností. Počas dlhého tréningového dňa si totiž musia rozumne rozložiť svoje sily, aby to ich telá vydržali.

Tentoraz si Klaudia obúva aj baletné špičky, aby mohla tancovať en pointe, čiže na špičkách. Topánky si začne polievať vodou a stúpať na ne. Hoci to vyzerá, akoby ich ničila, snaží sa tým dosiahnuť, aby boli tvrdé topánky poddajnejšie. Baletky v nich tancujú s neuveriteľnou ľahkosťou, no keď si ich vyskúšate, pochopíte, aké je to v skutočnosti náročné a bolestivé.

14:30

Medzi druhou a treťou poobede tanečníci zvyčajne obedujú. Ak si myslíte, že baletky nejedia, nie je to pravda: "Obed si dám ako normálny človek, nemám problém ani s knedľami, jem normálne domácu stravu," objasňuje tanečnica. V ten deň však Klaudia nemala veľmi šťastie na jedlo, musela len rýchlo zjesť rožok, keďže ju čakala prvá javisková skúška nového baletu. Je totiž predstaviteľkou Júlie v predstavení Rómeo a Júlia - Tak ako včera..., ktorý má premiéru 13. a 14. mája. Niekedy skúšajú celý deň to isté, dnes to však sú dve rôzne predstavenia.

Hoci mala mať viac času na oddych, už o 14.45 musí sedieť u maskérok, aby jej pripravili komplikovaný zapletaný účes. Potom sa ešte musí stihnúť nalíčiť v šatni, to už robí sama. Pripravujú sa tam aj ďalšie dve kolegyne a spoločnosť im robí malý biely psík, ktorý patrí jednej z nich.

15:30

Od 15-tej do 18-tej prebieha javisková skúška Rómea a Júlie. Keďže je prvá, chvíľu trvá, kým scénu správne nasvietia a tanečníci môžu začať prechádzať celý balet. Ak nie sú práve na scéne, popri čakaní si v zákulisí prechádzajú svoje časti alebo sa náhlivo prezliekajú, ak si to vyžaduje ich úloha.

Klaudia má ako Júlia niekoľko bielych šiat a na nohách... ponožky. Tento balet Sergeja Prokofieva totiž nie je spracovaný klasicky, choreografka Natália Horečná mu dodala súčasný nádych. Choreografie sú teda podané v modernejšom prevedení, ktoré nie je technicky zviazané tak ako klasický balet. To však neznamená, že by zvoľnili nároky na tanečníkov a tí sa "namakajú" aj bez baletných špičiek.

Okrem Rómea a Júlie Klaudia hrá v množstve ďalších predstavení. Vidieť ju môžete napríklad v baletoch BESS – Pocta Rudolfovi Labanovi, Giselle, Labutie jazero, Luskáčik či Nižinskij - Boh tanca.

18:30

Posledná skúška zvyčajne končí okolo 18-tej a Klaudia sa vyberie domov. Navečeria sa, oddychuje, venuje sa rodine, ale ani tam však jej baletný život nekončí: "Zvyčajne sa pripravujem na ďalší deň, pozerám si videá tých baletov, pripomeniem si choreografie, mentálne si preberám rolu. Napríklad rola Júlie si vyžaduje nielen fyzickú pripravenosť, ale aj mentálnu," vysvetľuje Klaudia.

Na iné hobby veľmi nemá čas: "Som strašne zaneprázdnená. Mám pocit, že som stále v divadle, žijem pre divadlo. A, samozrejme, pre rodinu. Rodina a divadlo sú teraz dve hlavné veci v mojom živote," hovorí baletka a dodáva, že s takýmto životom je šťastná.

Neľutuje, že baletu obetovala celý život, vrátane radostí tínedžerského života? "Aj to sme postíhali, cez víkendy sme chodili von, snažili sme sa dostať na diskotéky. Niekedy sa nám to podarilo, niekedy nie," smeje sa baletka. So spolužiakmi mali v škole zábavu, tú si vedeli spraviť aj v prestávkach skúšok v divadle: "O nič som neprišla, ani o pubertu, ani o srandu, ani o diskotéky. Možno toho bolo menej ako u bežných detí, ale som rada, že tá škola ma naučila disciplíne. Nemenila by soma myslím si, že keby som si mala znova vybrať, šla by som po tej istej ceste."

Tancovať sa nedá do konca života, má teda Klaudia aj plán, čo by robila potom? "Rada by som zostala v divadelnom živote. Bavilo by ma robiť baletného majstra, skúšať balety. Neviem si momentálne predstaviť nič iné. Pre toto umenie musíme žiť na 100 percent, mám pocit, že všetku silu dávam do tohto, aby to šlo tak, ako si predstavujem," dodáva mladá tanečnica.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Balet SND vytvoril unikátne video. Vezme vás na pódium a naokolo budú krúžiť tanečníci