Podpaľačstvo či verejné operácie. Aj tieto zvláštne veci sa v 21. storočí považujú za umenie

Podpaľačstvo či verejné operácie. Aj tieto zvláštne veci sa v 21. storočí považujú za umenie

Vydané 17.3.2017 o 13:38

Keď už aj reťaze z bicykla vedia poslúžiť umeniu.

Už od vystavenia slávneho pisoára zo začiatku 20. storočia si mnohí začali klásť otázku, kam vlastne moderné umenie smeruje. Počas tohto storočia sa vo sfére umenia vystriedalo naozaj takmer všetko. Preto sa dnešní umelci snažia prichádzať s tými najväčšími extrémami a hlavne - šokovať.

Umenie 21. storočia charakterizuje hojné využívanie moderných technológií, internetu či médií, rovnako ako aj zapájanie netradičných materiálov. Ďalej sú tu „performance art“ umelci, ktorí často idú až do extrémov, aby svojím predstavením vyjadrili nejakú myšlienku. No a v neposlednom rade sú tu tí, ktorí sa stále obracajú na tie najslávnejšie umelecké diela a snažia sa ich priblížiť súčasnému publiku.

Súčasné umenie má samozrejme stovky a stovky ďalších podôb, no tento článok vám priblíži tie kuriózne.

Performance art 21. storočia

Performance art je druh umenia, ktorý veľmi úzko hraničí s predstavením alebo divadlom. Vzniklo v 20. storočí a v dnešnej dobe nadobúda priam groteskné rozmery. Umelci sa ním často snažia vyjadriť svoj protinázor na politický režim alebo konvencie spoločnosti.

Pyotr Pavlensky je jeden z najkontroverznejších „performance artistov“. Svojím „umením“ si vyslúžil zatknutie aj obvinenie z mentálnej poruchy. Jeho najznámejšie „predstavenie“ sa udialo na Červenom námestí v Moskve, kde si priamo pred Leninovým mauzóleom pribil klincom k zemi vlastné semenníky. Podľa jeho slov to mala byť „metafora apatie, politickej ľahostajnosti a fatalizmu ruskej spoločnosti.

Mnohí si iste po tomto zážitku položili otázku, či psychická choroba je nejakým novým druhom umenia. To ale nebolo všetko, v rámci „boja za spravodlivosť“ si už aj zašil ústa, odrezal ušný bubienok a podpálil sídlo ruskej Federálnej bezpečnostnej služby. Samozrejme, verejne aj s fotografom, ktorý tento „umelecký čin“ aj podrobne zdokumentoval.

Yang Zhichao je ďalší umelec, ktorý je schopný urobiť so svojím telom takmer čokoľvek „v prospech“ umenia. Preslávil sa verejnou operáciou, počas ktorej mu do nohy implantovali kovové a prírodné predmety. Tie prírodné jeho telo neprijalo a spôsobili mu infekcie, zatiaľ čo kovové sa jeho telu prispôsobili bez problémov. Samozrejme, symbolizmus sa dá nájsť aj tu. Umelec ním chcel upozorniť na to, že v dnešnej technologickej dobe už naše telo nevlastníme my, ale spoločnosť.

V jeho portfóliu sa nájde aj iné bizarnosti, ako napríklad dielo „Pestovanie trávy“, v rámci ktorého si vypestoval skutočnú trávu na vlastnom chrbte.

Wafaa Bilal sa špecializuje na nové formy umenia ako je Video Art a New Media Art. Svojím najznámejším projektom s názvom „Domáce násilie“ chcel vyjadriť protest proti vojne v Iraku, kde na vlastné oči videl, ako sa zabíjajú nevinní ľudia.

Bilal bol 30 dní zavretý v malej miestnosti v galérii, kde ho 24 hodín denne snímala kamera. Diváci mali celú dobu možnosť strieľať naňho paintballovou pištoľou, ktorá zakaždým znela ako výstrel z tej skutočnej. A vôbec ho nešetrili. Za mesiac dostal 6000 nečakaných zásahov.

Pravdepodobne mu nepomohlo ani to, že po celú dobu mal pripojenie na internet. Bilal po tomto zážitku ešte nejakú dobu zažíval post-traumatický stres, akoby bol naozaj vo vojnovej zóne.

Netradičné materiály

Nemecká umelkyňa Cornelia Konrads je predstaviteľkou prírodného umenia nazývaného Land Art. Na vytvorenie prekrásnych diel používa artefakty prírody, ako kamene, vetvy alebo kmene. Pomocou nich vytvára nádherné ilúzie letiacich kameňov alebo palíc, zdanlivo porušujúcich gravitáciu.

Ak predošlá umelkyňa na svoju prácu využívala len prírodu, v prípade Kórejského umelca menom Young-Deok Seo je to presne naopak. Využíva len jeden druh materiálu, a to reťaze bicykla. Desiatky a desiatky.

Napriek tomu, že to nemusí znieť úplne lákavo, Young-Deok Seo z nich vytvára skutočné majstrovské diela. Tvorí z nich sochy ľudského tela a tváre, ktoré majú zobrazovať zložité emócie a utrpenie. Kovové reťaze slúžia zároveň aj ako symbol – veľká časť stresu a úzkostí, s ktorými sa súčasné ľudstvo stretáva, je totiž úzko spojená aj s charakterom dnešného priemyselného sveta.

Technológie oživujú minulosť

Fotograf Lo Caillard využíva digitálne technológie na to, aby “obliekol” klasické sochy do moderného oblečenia. Tvrdí, že účelom bolo „zaujať diváka spojením dvoch úplne odlišných svetov”.

Diela tohto projektu s názvom Street Stone vytvoril tak, že najskôr odfotografoval sochy, a potom jeho priateľov v podobných pózach. Fotografie spojil, a tak vytvoril ilúziu, že Michelangelove sochy boli práve na nákupoch v hipsterskom obchode.

Ukrajinský umelec Alexey Kondakov vytvára pomocou Photoshopu neskutočné diela. Postavy zo slávnych renesančných malieb umiestňuje na bežné miesta 21. storočia, ktoré nafotil po Európe. A tak môžeme slávnych anjelov od Bouguereaua vidieť trebárs v metre alebo na autobusovej stanici.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Pri pohľade na týchto 13 umeleckých diel si položíte len jednu otázku: WTF?

Najčítanejšie na Fičí.sk

Ďalšie na Fičí.sk

Čo tak ešte jeden článok ?