Bratislavčan Milan vymenil nudnú prácu v kancelárii za cestovanie po svete. Neľutuje ani sekundu

Na začiatku októbra nasadol Milan do lietadla s jednosmernou letenkou na Filipíny.

(Zdroj: scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net)

Nevedel, kam pôjde, ani kedy sa vráti späť na Slovensko. Jediné, čo vedel, bolo, že chce navštíviť Austráliu a Fidži. Aktuálne je na cestách piaty mesiac a za ten čas si už stihol vyskúšať, aké to je byť jediným turistom v meste či mať za spolubývajúceho obrovského pavúka.

...

Za takmer pol roka navštívil nielen vysnívanú Austráliu a Fidži, ale aj Spojené arabské Emiráty, Filipíny, Malajziu, Thajsko a Havaj. Zo všetkých týchto krajín si však najviac zamiloval Austráliu. A to aj napriek tomu, že sa musel deliť o izbu s 15-centimetrovým pavúkom, ktorého pomenoval Mikuláš.

„Mikuláš bol mojim verným ochrancom a kamošom. Keď mi majiteľ povedal, že v mojej izbe žije gigantický pavúk, zhrozil som sa. Prečo ho nemôžem vyhodiť? Zistil som, že ak je pavúk veľký, je neškodný. Ak by tam nežil on, nasťahovali by sa tam tí malí, ktorí ťa môžu zabiť jedným uhryznutím. Ponaučenie? Veľký pavúk je kamarát, lebo sa ho boja tie malé, ktoré ťa môžu zabiť. Každý dom v Austrálii by mal mať svojho veľkého pavúka. Haluz, že,“ smeje sa cestovateľ Milan, ktorý strávil u protinožcov časť novembra a celý január.

...

Keďže ubytovanie v Austrálii je dosť drahé a Milan naňho nechcel minúť všetky svoje peniaze, rozhodol sa pomáhať jednej rodine na farme. Neďaleko Brisbane tak strávil tri týždne. Keď sa raz rodina vybrala počas víkendu na výlet, zverila mladému Slovákovi nielen svoj dom, ale aj sliepky, psa a dvoch 16-ročných papagájov. Keď sa vrátila, čakalo ju nemilé prekvapenie.

„Prvé ráno som išiel papagáje nakŕmiť a jeden už bol mŕtvy. Vysvetlil som si to tým, že noc pred tým bola veľká búrka a dostal infarkt. Nakŕmil som teda toho, čo prežil a nevenoval sa mu viac. Na druhý deň ráno som si uvedomil, že som nezatvoril klietku a druhý papagáj uletel. Moje skóre - dva papagáje za dva dni. Majitelia neboli nadšení, ale pochopili to,“ prezradil pre Fičí Milan.

Týmto sa Milanove útrapy neskončili

Boli dve hodiny v noci a Milan nemohol spať. Práve sa nachádzal v Kuala Lumpur, keď dostal nápad. Spraví si jednodňový výlet do Singapuru, keďže spiatočná letenka by ho vyšla asi na 15 eur. Kúpil si letenku, zarezervoval si ubytovanie, a potom si to uvedomil...

„Keď som sa pozrel do mailu a videl som tam napísané Kota Bharu, napadlo mi, že ide o názov letiska v Singapure. Tak som to neriešil. Časom mi to ale začalo vŕtať v hlave. Keď som si nakoniec pozrel, kde Kota Bharu vlastne je, skoro ma porazilo. Mesto leží sedemsto kilometrov severne od Singapuru,“ prezradil Milan, ktorý nakoniec do neznámej destinácie predsa len letel.

...

Svoju nepozornosť však nakoniec využil vo svoj prospech a rozšíril si obzory o Malajzii. Kým Kuala Lumur je vraj metropola s množstvom kultúr, Kota Bharu je striktne moslimské mesto s množstvom mešít. A každá jedna žena je tam zahalená.

„Za celý čas som bol jediný turista a objavil som vynikajúci nočný trh, kde som si dal malajský národný drink Teh Tarik. Pil som ho pri stole s gumeným obrusom a s ostatnými pozeral futbal. Následne som nevedel zaspať, lebo Teh Tarik obsahuje veľmi veľa kofeínu,“ opísal výlet Milan.

Zážitkov má veľkú kopu

V Dubaji sa stretol s kamarátom a opil sa s ním na pláži, za čo im hrozilo väzenie. Na Fidži spoznal Číňanku, ktorá žila niekoľko rokov v Nitre a hovorila po slovensky. Na Filipínach zas s miestnymi deťmi otváral orechy na pláži. Na Havaji pracoval ako dobrovoľník na farme v džungli, kde nemal elektrinu ani internet. Vonku pritom chodili divé prasatá.

„Celý tento výlet je jeden veľký zážitok a už sa teším na budúcu zimu, keď si ho zopakujem. Najviac ma bavilo v Thajsku ochutnávať všetky kuriózne potraviny a najmä šváby a múčne červy. Ono to nechutí až tak zle, keď si odmyslíš, že ide o hmyz. Jeden horúci večer som sedel pri pive a vyjedal popri tom chrobáky z vrecúška, ako keby to boli pukance. Zásadou je odosobniť sa od toho, že je to chrobák a presvedčiť samého seba, že je zdravý. Hmyz má veľa proteínu.“

Aktuálne je Milan v Thajsku so skupinkou slovenských turistov, ktorým robí sprievodcu. Na poznávací výlet priletela aj jeho mama. Babke bude musieť stačiť len video.

„Ide o to, že z každej destinácie, ktorú navštívim, zavolám svojej babke a poviem jej dáku vtipnú príhodu z cesty. Moja babka nemá internet, ale sesternice jej tieto videá pravidelne ukazujú. Projekt mi napadol počas dlhej cesty autobusom naprieč filipínskym ostrovom Cebu. Cesta trvala päť hodín a ľudia nastupovali a vystupovali. Sledoval som jednu filipínsku babku a spomenul si na tú svoju, že čo by si myslela, ak by toto všetko videla. Zobral som do ruky mobil a jednoducho jej natočil video. Ľudia sa do skypu s babkou zamilovali,“ vysvetlil mladý Bratislavčan.

Na trip si zarobil blogom

Niektorí si možno myslia, že Milan len celé dni vylihuje na pláži a okukáva miestne ženy. Nie je to však celkom tak. Okrem cestovania po svete a spoznávania nových miest a kultúr aj pracuje. Živí sa písaním článkov o cestovaní a architektúre, keďže vyštudoval záhradnú architektúru. Okrem toho si zarába aj blogom.

Na polročnú cestu po svete nemal našetrené skoro nič. Odložených mal iba tisíc eur, ktoré aj veľmi rýchlo minul. Preto sa Milan snaží na svojom tripe nielen oddychovať, ale aj pracovať. Ideálne je vraj striedať deň voľna s pracovným dňom. A to bez ohľadu na to, či je víkend alebo bežný deň.

...

„Udržať si produktivitu na cestách je občas ťažké, najmä vtedy, keď mám v danej destinácií bohatý program. Keď som sa stretol s čitateľmi v Thajsku, dva dni sme si robili výlety. Na tretí deň odišli. Tento deň som si dal ako pracovný a vôbec som sa nevedel nakopnúť k ničomu. Nepomohla mi ani káva. Človek, ktorý pracuje ako ja, musí mať naozaj silnú pracovnú disciplínu, inak to môže zabaliť. Nikto nado mnou nestojí a nepozerá, či pracujem. O to je to ťažšie.“

Okrem toho si Milan zarába aj predajom svojich elektronických kníh – Ja cestujem za tretinu a Bez mapy po Koala Lumpur. Prvá kniha obsahuje konkrétne rady a tipy, ako cestovať po svete lacno. Taktiež prezrádza viac o novodobých fenoménoch v cestovaní, hlavne o error fares. Teda o chybových cenách leteniek. Napísal ju spolu s Crazy Sexy Fun Traveler. Druhá kniha je malý sprievodca po Kuala Lumpur.

Havaj ho vyšiel najdrahšie, najlacnejšiu letenku kúpil do Varšavy

„Aj keď bola letenka na Havaj moja najdrahšia letenka vôbec, keďže som ju kupoval pár dní pred odletom, stálo to za to. Peniaze zarobím, zážitky nie,“ priznal sa Milan, ktorý neplánovane odletel z Austrálie na Havaj a strávil tam celý mesiac.

...

Vraj čím viac cestuje, tým menej plánuje. Samozrejme, na internete si pozrie, čo chce kde vidieť, no občas má dni, keď si vezme len fľašu vody, okuliare a ide, ani nevie kam. Všetky „must see veci“ si pozrie v prvých dňoch a potom už len necháva veci plynúť. Nebolo to však vždy tak.

„Pamätám si jednu zo svojich prvých ciest do Švédska, kde som mal na papieri rozpísaný každý jeden deň a čo v ňom chcem vidieť. Štýl môjho cestovania sa mení postupne, ako sa mením ja a starnem,“ prezradil Milan, ktorý za najlacnejšiu letenku v živote utratil 0,45 eur. Išlo o let z Budapešti do Varšavy.

...

Za týždňový výlet na Kubu zaplatil päťsto eur. Spiatočná letenka z Madridu ho pritom vyšla na neuveriteľných 175 eur. Na Kube navštívil Havanu, Viñales a Varadero. Počas letu sa mu podarilo napísať aj diplomovku.

„Let na Kubu trvá z Madridu takmer desať hodín, čo je tam aj späť dokopy skoro dvadsať hodín čistého času, ktoré som využil na písanie. Veľkú časť tejto práce som teda napísal nad Atlantickým oceánom a od konzultantky som potom počul jednu jedinú vetu: Milan, vám písanie ide,“ zaspomínal si mladý cestovateľ.

Dohromady už precestoval 42 krajín

Medzi nimi bola aj Juhoafrická republika, Keňa, Maroko, Arménsko, Azerbajdžan, Filipíny, Gruzínsko, Indonézia, Izrael, Malajzia, Maldivy, Thajsko, USA či viaceré európske krajiny a mnohé ďalšie kúty sveta.

Ako uviedol, čím viac cestuje, tým menej vecí ho dokáže prekvapiť. I keď občas sa niečo pritrafí.

„Vždy, keď sa vrátim na Slovensko a pozdravím čo i len pokladníčku v potravinách, pozerá na mňa, prečo na ňu hovorím. Keď si zabudnem drobné v automate na lístok do metra v Malajzii, dobehne za mnou domáci a podáva mi mince,“ opisuje Milan, ktorý sa už onedlho vráti z polročného výletu späť na Slovensko.

...

Dlho sa tu však neohreje. Na Slovensko príde presne na 18 hodín. Hneď na druhý deň po prílete totiž odlieta do Srbska, kde bude pracovať na propagácii turizmu a zvýšení povedomia o atrakciách v Srbsku medzi Slovákmi. Po týždni sa vráti na Slovensko, kde bude až do novembra. Ďalšiu zimu plánuje stráviť v Južnej Amerike.

Výpoveď bola najlepšia vec v živote, ktorú urobil

„Keď som sedel v lietadle na letisku v Prahe s jednosmernou letenkou na Filipíny, bál som sa. Nevedel som, do čoho idem a či ma blog a písanie uživí. Dnes, o päť mesiacov neskôr, môžem povedať, že išlo o najlepšie rozhodnutie v mojom živote. Opustil som svoju komfortnú zónu, zbalil sa do príručnej batožiny a odišiel do neznáma,“ zhodnotil Milan, ktorý 8. apríla chystá neformálny piknik v Medickej záhrade.

Prinesie naň rôzne sladkosti z Thajska, s ktorými sa veľmi rád podelí. Okrem toho bude mať 26. apríla prednášku o Havaji. Takže, kto sa chce dozvedieť o cestovaní po svete viac, nech sa pridá.

Milana môžete sledovať na jeho blogu, na Facebooku a na Instagrame.

Prečítajte si tiež: Ultimátny sprievodca nakupovaním leteniek: Ako nájsť tie najlepšie a najlacnejšie letenky? Čítajte