Ponúkol vám kamoš na káve prácu manažéra? Zistite, ako fungujú praktiky multilevel predajcov

Ponúkol vám kamoš na káve prácu manažéra? Zistite, ako fungujú praktiky multilevel predajcov

Vydané 13.12.2016 o 14:25

Stojí vám za to rozbaliť lákavé pozlátko multi-level marketingu?

"Mám pre teba skvelú pracovnú príležitosť, ktorá ti môže zmeniť tvoj život od základov. Jediné čo od teba potrebujem, je 30 minút tvojho času a chuť spraviť niečo odvážne."

Ak ste takúto vetu v živote ešte nepočuli, gratulujeme: ešte žiadny z vašich kamarátov sa nerozhodol, že sa nechá zlákať firmou, ktorá funguje na princípe MLM - multi-level marketingu.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:10 vecí, ktoré zažijete, ak padnete do oka finančnému poradcovi

Multi-level marketing, sieťový predaj, pyramídový predaj

Označení nesie viac, ale vždy ide o predaj produktov alebo služieb prostredníctvom siete predajcov, ktorí sú ďalej odmeňovaní za ich samotné predaje. Cieľom teda nie je (iba) samotný predaj produktov koncovým zákazníkom, ale oslovenie čo najväčšieho počtu ľudí do systému. Používatelia saponátu či výživového doplnku sú až na konci rebríčka.

Na Slovensku je MLM firiem veľa. K najznámejším patria HerbaLife, Mary Kay, Oriflame, Avon, Lyoness, Zepter Finance, OVB, Partners Group a mnoho ďalších. Vo väčšine prípadov ide o spoločnosti, ktoré ponúkajú finančné služby a poradenstvo, ale takisto aj predaj produktov zdravej výživy, doplnkov stravy a kozmetiky.

Produkty týchto firiem väčšinou nenájdete v obchodoch, ale sú predávané sieťou podomových predajcov. Čo sa týka finačných služieb, zástupcovia MLM firiem väčšinou sprostredkujú produkty veľkých bánk alebo finančných inštitúcií.

Ak patríte medzi ľudí, ktorí si aktívne na internete hľadajú prácu a natrafíte na ponuku, ktorá je na prvý pohľad veľmi atraktívna a lákavá, určite si najprv dobre pozrite, akým štýlom je písaná. Vo veľa prípadoch ide o cool ponuku, kde vám firma hneď tyká, snaží sa navodiť priateľskú atmosféru a používa výrazy ako:

  • Budeš svojím šéfom
  • Zarobíš obrovské peniaze
  • Voľný pracovný čas
  • Pracuješ z domu a kedy potrebuješ.

Takisto pozícia väčšinou býva ozdobená slovom "manažér", "obchodný manažér" alebo dokonca "riaditeľ pobočky".

Čo vás čaká, ak by ste sa rozhodli pracovať v podobnej firme s podobnou firemnou politikou?

Predajcovia nie sú v trvalom pracovnom pomere, firmy s nimi uzatvoria nanajvýš zmluvu o dohode o vykonaní práce alebo dohodu o pracovnej činnosti.

V mnohých prípadoch od vás budú chcieť založenie živnosti s odôvodnením, aby ste mohli zarábať na seba a byť pánmi svojho času. To však so sebou prináša platenie odvodov, zdravotného poistenia a vybavovanie potrebných vecí na úradoch.

Vyššie postavení obchodníci, ktorí od svojho nadriadeného dostanú titul "manažér", majú pocit, že sú pripravení riadiť ľudí a nechávajú väčšinou predaj len na obchodníkov zo spodných priečok pyramídy. Na stretnutia chodia sporadicky, predovšetkým, aby ukázali svoje nové sako, hodvábnu kravatu a manžetové gombíky, ktoré si vo väčšine prípadov kúpili za takmer všetky úspory. Prípadne si na vybudovanie svojho imidžu vzali menšie pôžičky a úvery.

Spoločnosti sa snažia prezentovať svoje výrobky s priam nadľudskými účinkami.

Používajú odkazy z pochybných médií o ich magických schopnostiach. Často sa môžete stretnúť s tvrdeniami, že produkty zdravej výživy a doplnkov stravy slúžia ako spoľahlivý detox organizmu, ale majú dokonca protirakovinové účinky. Tieto informácie často nemajú preukázané, ale odvolávajú sa na nezávislé testy a odporúčania zákazníkov.

Nezriedka s takouto spoločnosťou spolupracuje známa celebrita, ktorá sa stane tvárou značky s cieľom zvýšiť dôveryhodnosť firmy a osloviť čo najviac ľudí.

Zamestnanci nemajú komplexný prehľad o tom, koľko zarábajú.

Vo väčšine prípadov ide o percentá a podiely z predaja, ktorý však nebýva konštantný a je podmienený mnohými faktormi, ako napríklad objemom predaja, počtom oslovených zákazníkov, počtom dohodnutých stretnutí... A tak ani samotný obchodník občas na konci týždňa alebo mesiaca nevie, koľko peňazí mu vlastne patrí.

Samotní predajcovia však za predané produkty alebo služby nezarobia ani minimálnu mzdu. Takmer v každej z týchto firiem vás nalákajú na to, že skutočné prachy začnete zarábať vtedy, ak si pod sebou vytvoríte skupinu predajcov, ktorí budú tieto produkty predávať a vám sa len budú hromadiť odmeny z ich predaja.

Obchodníci na spodných priečkach chcú samozrejme to isté.

Preto sa budú snažiť získať niekoho, kto bude predávať pre nich a pyramída tak pokračuje. Na tieto spodné pozície je však vytváraný nátlak a sú pravidelne kontrolovaní, či majú naplánované stretnutia a či už s ponukou stihli osloviť svojich známych, rodinu alebo kamarátov. Samozrejme, že týchto ľudí je vždy najľahšie osloviť a často ide o stretnutia dohodnuté pod zámienkou spoločnej kávy alebo posedenia, keďže majú teraz takú skvelú prácu.

Hneď ako na stretnutí zistia, že o ich produkt nemáte záujem alebo nemáte peniaze, využijú to vo svoj prospech a začnú vám prezentovať, ako by ste vďaka práci pre nich mohli žiť rozprávkový život. Pri predaji výživových doplnkov ďalším zákazníkom predajcovia väčšinou dostanú zľavu na tovar od firmy pod podmienkou, že ho následne predajú.

Výška zľavy núti predajcov nakúpiť zbytočne veľké množstvo do zásob, ktoré skončia u nich doma a často ich už ďalej nepredajú. V mnohých prípadoch sú tlačení k výsledkom, a tak si produkty kúpia pre seba, len aby mohli vykázať predaj a boli im vyplatené odmeny.


Multi-level firmy svojim zamestnancom zvyknú ponúkať kurzy a školenia, ako zvládať námietky zákazníka a ako viesť obchodný rozhovor.

Praktiky MLM firiem často využívajú argumenty, ktoré zastrašujú a poukazujú na "Čo by sa stalo, keby...". Ide o narážky na to, čo by sa stalo, ak by sa vám stala neočakávaná situácia typu nehoda, úraz, smrť alebo smrť niekoho z vašich blízkych.

Finančné produkty sú sprevádzané obavami o dôchodok či ako budete žiť v starobe. Obchodník sa vás bude snažiť presvedčiť o tom, že on má správne riešenie vášho problému, o ktorom ste v podstate ani nevedeli.

Hlavná nevýhoda pyramídovej schémy je však to, čo vám žiadny ich pracovník nepovie.

Lákavá predstava o tom, že si vybudujete svoj tím a ten si vybuduje tím, krachuje na jednoduchej matematike. Ak oslovíte päť ľudí a tí majú následne osloviť ďalších päť, vyzerá to spočiatku veľmi jednoducho. Ani neviete ako a 25 ľudí vie o vašom produkte. No celý tento cyklus zopakovaný trinásťkrát znamená, že ste prekročili číslo všetkých ľudí na zemeguli. A to za predpokladu, že si chce každý kúpiť proteínový shake, ktorý chutí ako piliny, alebo chce každý na svete to najvýhodnejšie životné poistenie.

Treba si však uvedomiť, že sa nájdu aj tí, ktorí sa v MLM dostali na po hlavách svojich známych tak vysoko, že sa teraz o svoje miesto viac-menej nemusia báť. Takisto aj medzi predajcami sa nájdu takí, ktorí túto prácu berú s nadšením a vkladajú do toho svoju energiu a čas. Preto vám nie každý povie rovnaký názor a vždy sa práce pre MLM zastane skupina ľudí, ktorí na tomto systéme nevidia nič zlé.

Sami si musíte dobre rozmyslieť, či vám stojí za to pracovať za nejasný plat v systéme postavenom na víťazoch a porazených, ale zato s ilúziou slobodného podnikania.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Párty, striptérky a finanční poradcovcia. Študent natočil dokument o OVB, tí ho chcú zakázať

Ak vás téma zaujala a chceli by ste sa dozvedieť niečo viac o tom, ako funguje MLM vo svete, odporúčame túto časť show Last Week Tonight s Johnom Oliverom, v ktorej sa dozviete, prečo v niektorých prípadoch MLM hraničí s fanatizmom a dokáže vás pripraviť o peniaze aj sny.

Najčítanejšie na Fičí.sk

Ďalšie na Fičí.sk

Čo tak ešte jeden článok ?