V nemeckej vianočnej reklame našli neonacistické symboly. Reťazec sa bráni, že je to náhoda

V nemeckej vianočnej reklame našli neonacistické symboly. Reťazec sa bráni, že je to náhoda

Vydané 25.11.2016 o 14:37

Reklama vraj zobrazuje prílišnú idylku.

O vianočnej reklame nemeckého reťazca Edeka sme písali nedávno. Jej posolstvom bolo, že najlepším darčekom, ktorý môžeme rodine na Vianoce darovať, je náš čas.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Netradičná reklama ľuďom pripomína, o čom skutočne majú byť Vianoce. Najdôležitejší dar nič nestojí

Reťazec však teraz čelí kritike pre podozrenie, že do svojej reklamy prepašoval neonacistické symboly.

Podľa stránky The Guardian to tvrdí riaditeľka hamburgského Ústredia pre občianske vzdelávanie Sabine Bamberger-Stemmann.

V Nemecku sú personalizované evidenčné čísla rozšírené, niektoré kombinácie písmen či čísel sú však z politických dôvodov zakázané (patrí medzi ne aj SS). Napriek tomu bol v poslednom čase zaznamenaný nárast používania rôznych kombinácií, pomocou ktorých neonacisti ukazujú svoje politické presvedčenie. V reklame sa objavujú dve autá s evidenčnými číslami SO LL 3849 a MU SS 420.

Bamberger-Stemmann je presvedčená, že čísla neboli vybrané náhodne. Číslo 84 predstavuje ôsme a štvrté písmená abecedy - H a D, čo reprezentuje pozdrav Heil Deutschland, 39 zase kresťanskú identitu a antisemitizmus. SS symbolizuje ochranný oddiel NSDAP a číslo 420 zase 20. apríl, kedy sa narodil Hitler. A pravicoví extrémisti majú na tieto kombinácie zjavne patent.

Alebo aj nie.

Čo ak reklama odkazuje na americkú interpretáciu čísla 420, čo je kód milovníkov zelených byliniek? Možno len chcú, aby si na Vianoce všetci posadali do kruhu a upokojili sa.

Edeka tvrdí, že evidenčné čísla boli vymyslené a nacistická symbolika sa do reklamy nedostala úmyselne.

Kombinácia MUSS však zámerná bola. Podľa hovorcu reťazca odkazuje na jednu z hlavných myšlienok reklamy a na pesničku použitú v spote. Müssen znamená musieť a v pesničke sa spieva o tom, čo všetko musia ľudia na Vianoce robiť. "Je nám ľúto, že sme vytvorili nesprávny dojem. V žiadnom prípade to nebolo zámerné," vyjadril sa k podozreniu hovorca.

Riaditeľka hamburgského Ústredia pre občianske vzdelávanie toto vysvetlenie odmieta. "Neverím, že je to len faux-pas, ako tvrdia niektorí ľudia na internete. Počet extrémne pravicových symbolov je priveľký na to, aby to bolo nechcené."

Náhoda?

Bamberger-Stemmann si to nemyslí. Spot podľa nej okrem spomínaných odkazov ukazuje príliš idylický svet presne s tými hodnotami, za ktoré nová pravica bojuje, čo je samozrejme vždy dôvodom na podozrenie. Riaditeľ hamburgskej reklamnej agentúry, ktorá je za reklamu zodpovedná, sa zatiaľ k téme nevyjadril.

Najčítanejšie na Fičí.sk

Ďalšie na Fičí.sk

Čo tak ešte jeden článok ?