SME
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Od Raja až po Eset. Viete, čo znamenajú názvy týchto slovenských značiek?

Skratky, mytologické postavy, ale aj slová, ktoré neznamenajú vôbec nič.

Rajo

Mliekarenský podnik v súčasnosti známy ako Rajo má dlhú históriu, ktorá sa datuje až do roku 1886, keď v Bratislave vzniklo prvé mliekarenské družstvo BAMAD. Mliekareň sa v 70. rokoch premenovala na Milex, názov pretrval až do zmeny majiteľa v 90. rokoch.

Vtedy - konkrétne v roku 1992 - vznikla aj značka Rajo. Pôvodne označovala iba rad nízkotučných jogurtov, pričom Rajo je vlastne skratka pre “racionálny jogurt”. V roku 1996 firma, ktorú vlastnil rakúsky Schärdinger, nahradila názov celého koncernu Milex práve názvom Rajo. Ponechal si ho aj súčasný akcionár, nemecký Meggle, ktorý do Raja vstúpil v roku 2001.

SkryťVypnúť reklamu

Eset

Jedna z najúspešnejších slovenských firiem Eset, výrobca antivírusového systému, siahla pri voľbe názvu do mytológie. Eset bola podľa egyptskej mytológie bohyňa a magická liečiteľka. Považovali ju za prototyp ideálnej matky a patrónku prírody a mágie. Slovenský liečiteľ vírusov vznikol ako firma v roku 1992.

Sygic

Ďalšia úspešná slovenská IT firma Sygic má netradičný názov, ktorý vyzerá, že musí ísť o skratku či kombináciu slov…smola. “Slovo Sygic nemá žiaden význam. Vytvoril ho CEO Sygicu Michal Štencl tak, aby bolo ľahko zapamätateľné a neutrálne vo všetkých jazykoch,” uviedla pre Fičí hovorkyňa firmy Daniela Vunhu. Názov sa používa od samého začiatku spoločnosti v roku 2004.

Zlatý Bažant

Možno najznámejšie slovenské pivo, patriace už niekoľko rokov pod pivovar Heineken Slovensko, nesie v sebe názov pekného operenca. Zlatú farbu vzhľadom na farbu piva netreba asi vysvetľovať, prečo však práve bažant?

SkryťVypnúť reklamu

"Výroba piva v Hurbanove sa začala v roku 1969. Najskôr sa pivo vyrábalo pod názvom Hurbanovské svetlé a Hurbanovské tmavé, už po pár týždňoch však vznikla myšlienka pomenovať pivo značkou. Naše pivo bolo pomenované podľa vysokého výskytu bažantov v okolitých poliach a nájsť bažanta v poli zrejúceho jačmeňa bolo vždy znakom dobrej úrody,” vysvetlil brand manager značky Zlatý Bažant Marcel Malý.

Matador

Značka Matador patrí k najstarším slovenským brandom, vznikla už v roku 1905. Pôvodom Dnešný púchovský závod patrí od roku 2007 nemenej známemu výrobcovi pneumatík Continental, ktorý značku Matador zachoval. Prečo sa ale gumy volajú po zápasníkovi s býkmi?

"Ani po usilovnom pátraní sme neprišli na to, prečo zakladatelia značky zvolili v roku 1905 tento názov. Nespomína sa to v žiadnych archívnych a dochovaných materiáloch a nezachovala sa dokonca ani nejaká ústna legenda,” uviedol pre Fičí PR manažér Continental Matador Rubber Miroslav Žiačik.

SkryťVypnúť reklamu

Joj

Dnes sa už nad tým asi nikto nezamyslí, ale názov TV Joj je čudný. Viete si predstaviť televíziu s názvom Auč, Kroch alebo Vŕzg? Názov vymyslel niekdajší šéf českej Novy Vladimír Železný, s ktorou bola Joj istý čas prepojená. "Hľadali sme krátke, viacvýznamové, rýdzo slovenské slovo. Joj sa nám páčilo nielen preto, že má uprostred písmeno O, ktoré sa dá spojiť so špirálou TV Nova, ale toto citoslovce vyjadruje radostné zvýsknutie, nadšenie, až vzrušenie," vysvetlil vtedy Železný.

S Joj si spájal aj citoslovce, ktoré “ženy kričia v okamihu najväčšej rozkoše.” Joj zvolalo celé Slovensko, keď televízia začala špiniť éter showkami ako Farmár hľadá ženu alebo Súdna sieň.

Tuli

Mladej značke Tuli sa na Slovensku do istej miery podarilo to, čo zahraničným značkám ako Xerox alebo Photoshop. Automaticky si ich spojíme s produktom a začneme ich používať ako označenie aj pre konkurenčné výrobky. Tuli vaky sú akoby synonymom všetkých sedacích vankúšov. Názov pochádza od slova túliť sa a vybrainstormoval ho zakladateľ firmy Martin Guttman s manželkou a švagrom.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Otto Berg, Pietro Filipi, Sencor. Tieto česko-slovenské značky sa iba tvária, že sú západné Čítajte 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Fičí.sk

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
          2. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
          3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
          4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
          5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
          6. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
          7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
          8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
          1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
          2. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
          3. Riešenie Atosu zachraňuje životy
          4. Nechajte sa zelektrizovať!
          5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
          6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
          7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
          8. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
          1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 19 760
          2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 645
          3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 346
          4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 284
          5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 006
          6. Dôležitosť duševnej pohody 5 017
          7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 173
          8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 083
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Neprehliadnite tiež

          Volali sme do Fekišoviec aj Jánovi Čarnogurskému.


          a 3 ďalší 11. mar

          Konečne poriadny diss!


          a 2 ďalší 7. jan

          Ďakujeme, že ste sa zapojili!


          a 3 ďalší 31. dec

          Vypočujte si nový diel satirického podcastu.


          a 3 ďalší 17. dec
          SkryťZatvoriť reklamu