Ľudia si v práci vyberajú málo dovoleniek. Platené voľno pritom môže firmám viac prospieť

Ľudia si v práci vyberajú málo dovoleniek. Platené voľno pritom môže firmám viac prospieť

Vydané 19.10.2016 o 15:11

Kde udělali soudruzi z NDR chybu?

"Aké sú vaše slabé stránky?" Takto znie jedla z typických otázok, ktoré môžete dostať na pracovnom pohovore. Aby im odpoveď neuškodila, mnohí sa snažia urobiť zo silnej stránky slabú a povedia napríklad, že priveľa pracujú. Čo ak to však prekročí zdravú mieru?

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Naša generácia nepracuje veľa, len sa tak rada tvári. Vorkoholikov nahradili martýri

Zamestnanci dovolenkujú čoraz menej

Nedávna štúdia, ktorú uverejnila stránka Project: Time Off zistila, že počet nevyužitých dovoleniek v USA každoročne stúpa. Firma GfK uskutočnila online výskum, na ktorom sa zúčastnilo 5641 amerických zamestnancov vo veku od 18 rokov, pracujúcich viac ako 35 hodín týždenne. Boli rozdelení na radových zamestnancov a manažérov. 

Manažéri boli ďalej rozdelení na "senior leaders", čiže predstaviteľov firiem, ktorí zodpovedajú za rozhodnutia a sú v pozícii viceprezidentov, generálnych riaditeľov a podobne, a "executive leaders", čiže výkonných predstaviteľov firiem, ktorí zastávajú tie najvyššie pozície (CEO, CFO, prezidenti, vlastníci).

Čakajú zamestnanci, že ich na dovolenku pošle šéf?

Pohľad manažérov na dovolenky je rozporuplný, ako vidno z nasledujúceho obrázku. Tvrdia, že podporujú svojich zamestnancov v tom, aby si ich vyberali, nedávajú to však najavo. Zamestnanci si preto často myslia, že ich postoj k dovolenkám je negatívny. Navyše samotní manažéri si ich tiež neberú často. Jedným z dôvodov je aj to, že ich k tomu ich nadriadení nepovzbudzujú. 

93 % manažérov si myslí, že dovolenky sú pre ich zamestnancov dôležité, ale až 59 % tie svoje minulý rok neminulo. 91 % hovorí, že aktívne podporujú svojich zamestnancov v tom, aby si vybrali voľno, avšak až 43 % sa so zamestnancami o tom rozpráva len raz ročne alebo ešte zriedkavejšie. 55 % manažérov má pocit, že ich nadriadení podporujú vo vyberaní dovoleniek, zatiaľ čo len 39 % radových zamestancov to cíti rovnako.

Platené voľná pomáhajú celej firme

Väčšina firiem poskytuje tri týždne dovolenky ročne ako benefit a nerobí nič viac pre to, aby ju ľudia využívali. Odborníčka na korporátnu produktivitu Maura Thomas si myslí, že to nestačí. "Keď nepodporujete ani neodrádzate svojich zamestnancov od toho, aby si vyberali voľno, možno si myslíte, že vaše mlčanie pôsobí neutrálne. Oni ho však môžu vnímať negatívne. Vrcholoví predstavitelia firiem rozumejú, že platená dovolenka zlepšuje výkon zamestancov, niekedy to však zatieni silný a často podvedomý pocit, že viac práce zaručí viac úspechu," napísala pre Harvard Business Review.

Dovolenky sú prospešné nielen pre zamestnancov, ktorým pomáhajú oddýchnuť si a zregenerovať sa, ale aj pre zamestnávateľov. Až 72 % manažérov potvrdilo, že keď povzbudzovali svojich podriadených k tomu, aby si zobrali voľno, tí boli neskôr ochotnejší zostať v práci dlhšie, keď to bolo potrebné.

Na účtoch amerických spoločností je v súčasnosti 272 miliárd dolárov určených na preplácanie dovoleniek zamestnancov, čo je o 21 % viac ako v roku 2015. 84 % manažérov pritom súhlasí, že po voľne sa ich podriadení vracajú do práce so zlepšeným sústredením a kreativitou. Navyše sú po návrate z dovolenky plní nových nápadov a entuziazmu, ktorí prenášajú na celý svoj tím.

Sú manažéri naozaj nenahraditeľní?

Za najčastejší dôvod, prečo sa bránia dovolenkám, manažéri označujú množstvo práce, ktoré by ich čakalo po návrate. Pre svoju pozíciu sa cítia byť pod tlakom a majú pocit, že sú nenahraditeľní. Potvrdzujú, že čím sú vo vyššej pozícii, tým je to horšie.

Manažéri, ktorí veria, že nikto iný nezvládne urobiť ich prácu, by sa podľa Jima Moffata z konzultantskej firmy Delloite mali zamyslieť. "Ak vaša firma nedokáže prežiť vašu dovolenku, máte veľký problém," hovorí. "Jediným spôsobom, ako dať ostatným príležitosť robiť rozhodnutia a nadobudnúť vieru vo svoje schopnosti je, že im budete veriť. Keď to neurobíte, nemôžete si byť istí, či vaša manažérska stratégia funguje."

Záverom teda je, že to s prácou netreba preháňať. Oddych je dôležitý a dovolenky sa môžu stať pre firmy konkurenčnou výhodou, ale len v prípade, že ich zamestnanci naozaj budú čerpať. Manažéri na vysokých pozíciách sa musia zbaviť pocitu viny a nenahraditeľnosti uvedomiť si potenciál, ktorý sa ukrýva v dovolenkách. Inak ich firmy začnú zaostávať za ostanými, ktorí sa ho naučia využívať.

 

Najčítanejšie na Fičí.sk

Ďalšie na Fičí.sk

Čo tak ešte jeden článok ?