Naša generácia nepracuje veľa, len sa tak rada tvári. Vorkoholikov nahradili martýri

Naša generácia nepracuje veľa, len sa tak rada tvári. Vorkoholikov nahradili martýri

Vydané 25.8.2016 o 13:24

Aký je rozdiel medzi vorkoholikom a martýrom? Ste jedným z nich?

Každý máme v okolí aspoň jedného človeka, ktorý pracuje aj cez víkendy, nemá priateľov, lebo žiadnych nepotrebuje, o práci sa mu ešte aj sníva a býva podráždený, ak musí prerušiť nedokončenú prácu. A možno ste tým človekom aj vy - ste vorkoholikom (áno, skutočne sa to v slovenčine píše takto).

Najnovší prieskum však ukázal, že niektorí ľudia možno nie sú vorkoholikmi, ale len chcú, aby ich tak okolie vnímalo. A stávajú sa tým, čo v zahraničí nazývajú pojmom workplace martyr.

Čo to znamená? Aký je rozdiel medzi workoholikom a martýrom?

Kým vorkoholik to s prácou preháňa a chce mať čo najlepšie výsledky, martýrovi záleží na tom, čo na to hovoria ostatní ľudia. Kým vorkoholik v práci trávi veľa času, aby pracoval, martýr je tam dlho preto, aby ostatní videli, že je tam dlho. Prvý prichádza, posledný odchádza. A dá si záležať na tom, aby o tom kolegovia vedeli. Martýr je vlastne upgradovaný vorkoholik, ktorý potrebuje vašu pozornosť a uznanie.

Aby ste ľahšie pochopili, čo tento pojem predstavuje, a zistili, či ste workplace martyr, skúste odpovedať na nasledujúce otázky áno alebo nie

***

1. Odpovedáte na emaily aj po pracovnej dobe, cez víkendy a na dovolenke?

2. Nedokážete pracovať neskoro do noci bez toho, aby ste sa tým nepochválili aspoň jednému človeku?

3. Ste počas dňa menej produktívni, lebo ste deň predtým pracovali do noci?

4. Cítite na pracovisku nátlak v tom, aby ste dokázali, že ste nenahraditeľní?

5. Potrebujete neustále pozitívnu spätnú väzbu, aby ste dokázali ďalej pracovať?

6. Bojíte sa, že pre nedostatky vašich kolegov bude váš šéf vnímať horšie aj vás?

7. Zažili ste niekedy v škole či práci pocit, že vás okolie prehliadalo?

8. Cítite sa stratení, ak nie ste neustále zaneprázdnení a zavalení prácou?

9. Cítite sa v práci neustále pod tlakom?

10. Máte pocit, že ste v práci vylúčení a nikto s vami neráta?

***

Podľa toho, na koľko otázok odpovedali kladne, rozdeľuje Dr. Nathan Anthony z The Insight Network ľudí do troch skupín:

0-3: Nebojte sa, ste normálny pracujúci človek, ktorý dbá o svoju prácu a o to, čo si o ňom ľudia myslia.
4-6: Ste niečo medzi vorkoholikom a martýrom, alebo len máte v práci ťažké obdobie. 
7-10: Zrejme ste to, čo pomenúva pojem office martyr alebo workplace martyr.

Spoločnosť KnowledgePanel skúmala postoje a názory 5641 amerických pracujúcich, ktorí sú starší ako 18 rokov a v práci trávia viac než 35 hodín týždenne. Zamerala sa najmä na ich vzťah k dovolenke, času, ktorý trávia na pracovisku, a k samotnému pojmu workplace martyr. A ich zistenia sú viac než zaujímavé.

S čím martýrstvo súvisí?

Prieskum dokázal, že martýrstvo súvisí so stresom aj pocitom šťastia z vykonanej práce. To, že byť workplace martyrom je dobrá vec, si myslia skôr respondenti, ktorí zažívajú v práci stres. Martýrstvo považujú za dobré skôr ľudia, ktorí sú so svojou prácou nespokojní, ako tí spokojní.

A aké môžu byť jeho následky?

Martýrstvo môže vplývať na viacero vecí: na stres doma aj v práci, väčší pocit nátlaku i na menší zárobok. Kým 71 % respondentov uviedlo, že zažívajú v práci stres, u martýrov bolo percento vyššie - až 84 %. Rovnako, viac martýrov zažíva stres aj doma. Len 31 % ostatných respondentov cíti tlak na to, aby počas dovolenky sledovali aj pracovné záležitosti, kým väčšina martýrov (55 %) pociťuje povinnosť zapnúť email aj na pláži pri mori. 

A to, že v práci ostávajú martýri dlhšie, im paradoxne môže priniesť menší zárobok ako ostatným. Podľa prieskumu dostalo 75 % martýrov za posledné tri roky od zamestnávateľa finančný bonus, kým celoprieskumový priemer bol 81 %. 

Zaujímavé sú aj výsledky, ktoré hovoria o jednotlivých generáciách zamestnancov.

Z celkového počtu respondentov sa za martýrov považovalo 29 % opýtaných. Až 43 % z nich tvoria takzvaní millenials, čo sú ľudia narodení približne v rozmedzí rokov 1980-2000. Tí súhlasili so štyrmi tvrdeniami:

1. Nikto iný nedokáže v práci robiť to čo ja, keď som na dovolenke.

2. Svojej práci chcem vždy ukazovať oddanosť.

3. Nechcem, aby si ostatní mysleli, že som nahraditeľný.

4. Keď som na dovolenke, cítim sa previnilo.

Prekvapivý je aj výsledok, ktorý hovorí o tom, ako chceme, aby nás videli naši kolegovia a šéfovia, a ako na nás pozerá rodina. 39 % zamestnancov povedalo, že chcú, aby ich šéf videl ako martýrov. Doma sa však za to hanbia - 86 % zamestnancov si myslí, že je zlé, ak ich ako martýrov vidí ich rodina.

Pozoruhodnejšia je štatistika o tom, ako sa na martýrstvo pozerajú tri generácie: Baby Boomers (1946-1964), Generácia X (1960-1980) a Millenials (1980-2000). 

To, že nás šéf vidí ako martýrov, považovala za dobré 32 % boomerov, 39 % ľudí z Generácie X a až 48 % millenialov. U kolegov to bolo podobné - to, že nás kolegovia vidia ako martýrov, považovalo za dobré 20 % boomerov, 26 % ľudí z Generácie X a až 35 % millenialov.

Za pozitívny prístup k martýrstvu u millenialov môže podľa autorov štúdie aj ekonomický strach. Spomedzi všetkých generácií majú najväčší strach o stratu zamestnania. Preto si najmenej často "vyberajú dovolenky" a aj keď na nejakej sú, technológie a internet ich lákajú ostať s prácou v kontakte.

 

Najčítanejšie na Fičí.sk

Ďalšie na Fičí.sk

Čo tak ešte jeden článok ?