Český youtuber začal bojovať proti Bubbleology. Ich čaje majú viac cukru než Coca-Cola

Český youtuber začal bojovať proti Bubbleology. Ich čaje majú viac cukru než Coca-Cola

Vydané 18.8.2016 o 10:18

Bublinkové čaje milujú najmä tínedžeri a youtuberi ich masívne propagujú.

Bubbleology je britská spoločnosť, ktorá sa výrobou čaju vraj inšpirovala v newyorskej čínskej štvrti. K tradičným čajom primiešali rôzne druhy sladkých sirupov a farebné, ochutené guľôčky. Za posledné roky firma zaznamenáva veľkú popularitu u mladých.

Ak zájdete do stánkov Bubbleology v slovenských nákupných centrách, kde sieť loví zákazníkov, s vysokou pravdepodobnosťou tam vždy uvidíte hlúčik mladých ľudí, čakajúcich na sladký čaj, ktorý sa dá namixovať v stovkách rôznych kombinácií.

Značka má veľmi silnú prítomnosť aj na sociálnych sieťach. Ich čaje sú kvalitným instagramovým materiálom a firme výrazne pomáha aj to, že spolupracujú so známymi youtubermi, ktorí ich produkt propagujú státisícom odberateľov. Neobišli ani tých na slovenskej a českej scéne. Viacerí z nich priamo spájajú svoje meno so značkou, a tak majú veľký vplyv hlavne na mladších divákov. Najnovšie vytvorili svoje špeciálne príchute čajov youtuberi Moma a Explo.

Loading

...

 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Čo všetko si ochotný urobiť pre internetovú slávu? Títo ľudia hltajú škoricu, zväčšujú si pery a kúpu sa v ľade

Social media lásku vystriedal hejt

Sila Bubbleology na sociálnych sieťach sa však značke Bubbleology nedávno vypomstila. Český youtuber CaptainJTV minulý mesiac vydal vyostrené video o údajnej škodlivosti týchto nápojov. Rozoberal nejasné zloženie, zavádzajúce popisy a v sugestívnom experimente čaj uvaril na panvici. Vďaka pripáleniu a množstvu cukru vznikla lepkavá čierna hmota.

CaptainJTV sa pustil aj do youtuberov, ktorí značke Bubbleology robia reklamu na svojich kanáloch. Firma si zaplatila vloggerov ako Expl0ited s frajerkou Momou, Shoppaholic Nicol či Teri Blitzen. Títo vloggeri majú spolu viac ako 1,5 milióna odberateľov (samozrejme, s možnými prekryvmi). "Uvedomte si, že máte neskutočnú moc, hlavne nad mladšími divákmi. Tí sú neskutočne jednoducho ovplyvniteľní. Myslím, že by ste sa mali zamyslieť nad tým, čo budete propagovať," nešetril Captain kritikou.

Na YouTube sa vyrojili podporné videá (pozrite si ich na konci článku) a zrazu mal k téme každý čo povedať. Väčšina z reakcií sa zhodla na spoločnej nenávisti k zapredaným youtuberom, ktorí si dovolili zarábať na propagácii produktu vo svojich videách.

Na druhej strane niektorí považovali Captainove video za prehnané a nafúknuté. "Antiéčkovská kampaň bola celkom cool... pred pár rokmi. Je to zbytočná hystéria. Za bubble tea by sa mohol dosadiť hociktorý sladený nápoj, ale z toho by neboli zhliadnutia a odberatelia," uviedol youtuber Metadon.

Cukrová bomba

Bubbleology na svojej stránke uvádza, že v ich čajoch sú samé prírodné ingrediencie, vrátane farbív. "Naše ovocné perlové čaje, rovnako ako mliečne verzie, ktoré neobsahujú laktózu, sú ochutené prírodnými ovocnými príchuťami, ktoré sa pýšia minimálne 45-percentným podielom ovocných štiav."

Takýto opis môže na bežného konzumenta pôsobiť veľmi lákavo a neškodne. Žiadne hrozivé čísla, žiadne kalorické podiely. Na čaji s ovocím predsa nemôže byť nič zlé. Čaj sa dá dokonca objednať bez cukru.

To je síce pravda, no v momente, keď si objednáte príchuť, obsluha vám primieša do nápoja sirupy plné cukru. To, akú kalorickú bombu ste si namiešali, sa z "menučka" nedozviete. Čaje Bubbleology spadajú pod kategóriu výrobkov, ktoré nemusia uvádzať počet kalórií priamo na balení. Informáciu by vám však mali poskytnúť pracovníci v predajni. 

Kalórie sú aj na internetovej stránke Bubbleology. Keď si ju preštudujete, asi by ste sa radšej mali zamyslieť, či by tento čaj mal byť súčasťou vášho pitného režimu. Napríklad grepový čaj (180 kcal) s ktorýmikoľvek guľôčkami (54-94 kcal) má viac kalórií ako pollitrové balenie Coca-Coly (210 kcal). 

Najkalorickejší je mliečny nápoj s kokosovou príchuťou (380 kcal). Keď si doňho pridáte tapiokové guľôčky (94 kcal), dostanete približne štvrtinu vášho odporúčaného denného energetického príjmu. A to ešte aj v podobe samých cukrov. 

Boj s riaditeľom

Youtuber CaptainJTV spochybnil aj zloženie čajov. "Aj keď si dáte tento čaj bez cukru, stále tam máte tie éčka, rakoviny a sra*ky," konštatoval rozhorčený Jirka, ktorý si na internete vyhľadal zoznam rôzných éčok používaných v potravinárskom priemysle, z ktorých mnohé sa skutočne neodporúčajú konzumovať deťom.  

To už vzbudilo pozornosť riaditeľa firmy, ktorý zverejnila jedna z propagátoriek čaju Teri Blitzen. Vytkol mu, že zavádzajúco ukázal internetový zoznam "éčok" a alergénov, no neuviedol, ktoré z nich reálne sú v produktoch Bubbleology.

Túto chybu vlogger nakoniec uznal, no doplnil, že v ochutených čajoch sa nachádzajú viaceré éčkové farbivá, pri ktorých sa v Európskej únii musí uvádzať, že môžu spôsobovať hyperaktivitu detí.

Táto informácia, spolu so zložením ochutených čajov, sa nenachádza ani v produktových listoch na webe Bubbleology. Dočítate sa tam síce informácie o kalóriách a alergénoch, ale aké je presné zloženie ochutených čajov - to na webe nenájdete. Ak teda Bubbleology tvrdí, že všetky ingrediencie sú prírodné, môžeme tomu len slepo veriť. 

Šéf Bubbleology youtuberovi vytkol aj test, v ktorom z čaju vznikne čierna masa, čo bol podľa neho podvod. Jirka na e-mail riaditeľa zareagoval, ako inak, ďalším videom. V ňom nastavil tri rôzne kamery a stopky na tablete, aby dokázal, že z bubble tea sa dá naozaj vyrobiť skaramelizovaná placka. Prekvapivé je to, že karamel sa vytváral aj z čaju, ktorý má byť bez cukru. Neskôr spoločnosť objasnila, že určitý podiel cukru tam predsa len je. Čo čaju chýba, je takzvaný "pridaný cukor". 

Úspech youtubera

Aj keď sa Jirka ospravedlnil za príliš všeobecné tvrdenia o zozname éčok v čajoch a za spájanie Bubbleology s rakovinou sa mu povyhrážali právnici, youtuber dosiahol aj úspech. 

Ako uviedol, Bubbleology uznalo, že označovanie čajov "bez cukru" nie je pre kupujúcich dostatočné. Malo sa vzťahovať na to, že ochutené čaje sú síce plné cukrových sirupov, no žiadny cukor navyše v nich už nie je. Toto slovné spojenie vraj firma už nahradila prehľadnejšími hviezdičkami.

Zaujímavé je, že samotných konzumentov zrejme až tak cukor alebo iné zloženie nápoja netrápia. Mesačne Bubbleology predá niečo okolo 300-tisíc nápojov a len 800 ľudí si vyžiada čistý čaj bez pridania akýchkoľvek látok, pre ktorý ako jediný môže platiť, že je bez cukru a že skutočne obsahuje iba prírodné látky. 

Jirko tvrdí, že po siahodlých telefonátoch, stretnutiach a upozorneniach na právnu dohru tému na 99,9 percenta už rozoberať nebude, pokiaľ nepríde žiadna žaloba. Celú kauzu ukončil slovami: "Sladené nápoje sú podľa mňa sra*ka."

Reakcie na jeho video

Natáčali sa videá, hejtovalo sa ešte viac, vynášali sa súdy. Zvučnejšie mená prinášajú videnia a to si každý "správny" youtuber uvedomuje.

Niekto celkom rozumne

Niekto s humorom

Niekto brutálne dlho

A potom je tu Lucka...

 

 

 

Najčítanejšie na Fičí.sk

Ďalšie na Fičí.sk

Čo tak ešte jeden článok ?