Ak by všetci vodiči mysleli na tieto veci, boli by slovenské cesty bezpečnejšie a menej na nervy

Ak by všetci vodiči mysleli na tieto veci, boli by slovenské cesty bezpečnejšie a menej na nervy

Vydané 2.8.2016 o 14:13

Všetko, čo potrebuješ vedieť, aby ťa za volantom nefakovali.

1. Jazda v diaľničných pruhoch

Obvyklá situácia najmä na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou, keď vodiči trochu pozabúdajú na to, že aj na diaľnici sa treba po obiehaní zaradiť a netreba blokovať jazdný pruh. Čiže ak obehnem kamión, ktorý ide 90 km/h, neznamená to, že mám ísť aj zvyšok cesty 105 km/h v strednom pruhu. Ešte väčší extrém je, ak si idete týmto tempom v ľavom pruhu a čudujete sa, prečo vás autá obiehajú po pravej strane.

2. Vybrzďovanie a "školenie" ostatných šoférov

Týchto šoférov nájdete na všetkých druhoch ciest. Na diaľnici sú schopní prejsť do ľavého pruhu, pretože nemáte ísť rýchlejšie ako 130.  Ak sú pred vami, jednoducho vás nechcú pustiť pred seba, pretože si myslia, že robia svetu výchovnú službu. Tým si neuvedomujú, že práve svojím správaním sa stávajú nebezpečnými. V meste si takisto treba uvedomiť, že aj keď môžete jazdiť vo všetkých pruhoch, neznamená to, že máte nárok spomaľovať premávku svojou štyridsiatkou.

3. Telefonovanie, fajčenie, jedenie, kontrolovanie telefónu

O telefonovaní za volantom snáď ani netreba písať. Bez ohľadu na to, ako veľmi si pripadáte skúsení, telefón vždy odvádza trochu vašej pozornosti. Jedenie a pitie za volantom by ste si mali takisto nechať až na parkovisko, prípadne na miesto, kde na to budete mať dostatočný čas.

Mnoho ľudí si však zvyklo kontrolovať svoj telefón na svetelných križovatkách počas červenej, dokonca aj za jazdy. Prinajmenšom zdržujete, keď naskočí zelená, a o nebezpečenstvách snáď ani netreba informovať. A pre slečny platí, že make up sa dáva doma, nie na križovatke.

4. Smerovky a ich ignorácia

Mnoho vodičov ešte nepochopilo ten krásny zázrak po ľavej ruke, ktorý dá ostatným vedieť, čo chystáte v blízkej budúcnosti. Nepoužívať smerovky je nielen nebezpečné, ale ešte k tomu aj arogantné. To, že má človek SUV alebo auto za päťdesiat priemerných výplat, ešte neznamená, že sa môže radiť z pruhu do pruhu a nedajbože sa ešte čudovať, keď naňho niekto zatrúbi.

Takisto sa očakáva, že oboznámite ostatných o svojom pláne výjazdu z kruhového objazdu.

5. Jazda na spotrebu za každých okolností

Nikto netvrdí, že jazdiť ekonomicky je zlé, práve naopak, ovládať základy ekonomickej jazdy by mal každý. Na mysli mám teraz však prípady toho, ak sa na križovatke rozbiehate rýchlosťou slimáka, a tak za vami prejde maximálne jedno auto.

Takisto nie je vôbec zodpovedné myslieť na spotrebu pod tri litre v prípade, ak sa pripájate na diaľnicu, keď je naopak potrebné čo najskôr sa dostať na minimálnu bezpečnú rýchlosť, pri ktorej sa môžete pripojiť. Ak samozrejme nechcete riskovať trúbenie kamiónov, ktoré vďaka vašej rýchlosti musia dupať na brzdy.

Pointa obiehania je v tom - čo najrýchlejšie a plynulo sa dostať pred obiehané vozidlo. Ak vám predbiehací manéver trvá od dediny po dedinu, možno by nebolo odveci podradiť a pridať.

6. Svetlá a hmlovky

Modernejšie autá už majú väčšinou denné svietenie zapnuté automaticky, ale  vždy je treba myslieť aj na situáciu, keď sa vám napríklad vypáli žiarovka. To veľa šoférov podceňuje a jej výmenu odkladajú do doby, kým prestanú svietiť obe.

Mladí nadšenci tuningu by sa takisto nemali čudovať, ak ich polícia zastaví, pretože ich cool LED diódy neplnia spoľahlivo svoju funkciu. Netreba zabúdať ani na povinnosť zapnúť svetlá pri vjazde do tunelov alebo napríklad podzemných garáží, a tiež aj počas dažďa vám to pomôže byť viditeľnými aj zozadu.

Večer si stačí ustrážiť diaľkové svetlá. A ak nechcete, aby sa vám veľmi štikútalo, tak vypínajte hmlovky, pokiaľ stojíte v kolóne, alebo ak ich naozaj nepotrebujete.

Len ako bonus - ak večer stojíte na križovatke, nie je nevyhnutné stáť na brzde, kým sa auto samovoľne nehýbe. Uvidíte, aký je to pekný pocit nepozerať do jasných červených svetiel.

7. Pretekári na krátke a dlhé trate

Extrémny opak školiteľov a šetričov. Títo šoféri sa zjavia znenazdajky a hneď vás začnú vyblikávať a trúbiť. Ich tempo v meste je normálnym tempom mimo mesta a ich rýchlosť mimo mesta je ako na nemeckej diaľnici. Je im úplne jedno, že vy sa chcete na miesto určenia dostať celí a jediná škodoradostná útecha prichádza v momente, keď vás tromi myšičkami obehnú, len aby na najbližšom semafore ostali stáť vedľa vás.

Extrémne nebezpečná situácia prichádza v momente, ak sa snažíte pustiť niekoho cez prechod, dotyčný pretekár preletí okolo vás a takmer má na svedomí zopár životov. Situácia sa môže opakovať na zastávkach MHD, keď nepúšťa ani chodcov, ani autobus.

8. Čiaroslepci a značkoslepci

Vďaka týmto expertom sa stáva najmä parkovanie nočnou morou. V prvom rade je vždy vhodné si po zaparkovaní skontrolovať, či netrčíte autom cez čiary, prípadne do ulice. Pri parkovaní v meste je dobré upozorniť smerovkou na svoj úmysel a snažiť sa parkovať cúvaním a nie štýlom šikmý šíp.

Nezabúdajte na to, že žltá čiara na ceste nie je len tak, a že vyhradené parkovacie miesta sú vyhradené z nejakého dôvodu. Inak sa napríklad v Bratislave môže veľmi rýchlo stať, že sa niekto o vašom parkovaní porozpráva s linkou 159 a vaše auto bude v lepšom prípade čakať nie veľmi elegantná papuča.

Pozor aj na parkovanie v obytných zónach, ktoré je zakázané, ak značka nehovorí inak. Parkovať na vyhradených miestach pre rodiny s deťmi je otázkou zdravého rozumu. Keď raz budete mať dieťa v autosedačke, pochopíte význam týchto miest.

9. Prednosť z pravej strany

Jedna z vecí, na ktoré zabúda najviac absolventov autoškoly, a potom často dochádza k nezmyselnému chaosu. Predovšetkým sa na to nemyslí na verejných parkoviskách a pred nákupnými centrami.

Nie vždy platí, že dlhá a rovná cesta je tá hlavná. Treba vždy skontrolovať značenie a nie trúbiť, ak sa z pravej strany snaží dostať vozidlo, ktoré má prednosť.

Ak v meste vypne semafor, takisto netreba panikáriť, stačí si len uvedomiť, kde je hlavná cesta a trošku si spomenúť na obrázkové križovatky z autoškoly. Ak riadi premávku policajt, je fajn nestresovať, väčšinou sa na vás pozerá a podľa logického mávania zistíte, či máte ísť alebo počkať.

10. Zopár cenných rád na záver

Pokiaľ neriadite bojové vozidlo pechoty, tak je dosť zbytočné na navigáciu používať 3 zariadenia a tablet. Nie každý má dobrý orientačný zmysel, ale viac ako jedno zariadenie vás už dokonale oberá o pozornosť.

Pri prechádzaní okolo nehody ju netreba dokumentovať do večerných správ (práve vďaka zvedavcom sa tá kolóna tiahne 8 kilometrov).

V mestách si treba držať rozostupy, ale nie vytvárať medzeru pre päť áut.

Ak vidíte v spätnom zrkadle majáky, uhýbajte sa smerom ku krajnici, aby mohlo auto prejsť stredom.

A hlavne nezabúdajte na to, že ak večer vypijete fľašu vodky, ste schopní ešte ďalší večer nafúkať dostatočnú hodnotu promile, aby vám zobrali vodičák!

Najčítanejšie na Fičí.sk

Ďalšie na Fičí.sk

Čo tak ešte jeden článok ?