Virtuálna realita: Hit alebo sh#t? Fičí ju otestovalo na vlastnej koži

Virtuálna realita: Hit alebo sh#t? Fičí ju otestovalo na vlastnej koži

Vydané 19.5.2016 o 16:52

Je to drahá zbytočnosť alebo užitočný pomocník?

Trochu do histórie

Zmienky a predstavy o virtuálnej realite sú tu už nejaké to desaťročie. Možno si pamätáte napríklad na hru The Sims a jej možnosť kúpiť si pre Simíka virtuálnu realitu. Už v roku 2000 mali autori z firmy Maxis dosť reálnu predstavu o tom, ako bude podobná hračka vyzerať o 15 rokov. 

Samotná myšlienka virtuálnej reality tu bola však už dávno predtým. V osemdesiatych rokoch sa ju snažil spopularizovať Jaron Lanier zo spoločnosti VPL Research a ďalej sa tento koncept snažili prebudiť firmy ako Sega a Nintendo. Bohužiaľ, v týchto rokoch išlo o takmer nepoužiteľnú hračku, ktorá nenašla širšie využitie.

Moderný zlom

V roku 2007 sa vďaka Googlu a jeho projektu Street View začala širšia verejnosť oboznamovať s funkciou 360-stupňových záberov reálneho sveta. Mnoho ľudí práve túto funkciu pokladá za to, prečo sa o VR začalo koncom roka 2010 rozprávať ako o hudbe budúcnosti. Potenciál využil Palmer Luckey a založil firmu Oculus VR, ktorá začala pracovať na okuliaroch OculusRift.

Nie je 3D ako 3D

Mnohí z vás už zrejme majú zážitok z návštevy 3D kina alebo dokonca s 3D televíziou priamo v obývačke. Tu však prichádza k zásadnému rozdielu medzi jednotlivými zážitkami. Ľudom v kine dokáže 3D spríjemniť zážitok, trochu viac ich vniesť do deja a v prípade napríklad hororu o to lepšie vystrašiť.

Pri okuliaroch je to však práve o dokonalom vtiahnutí do deja, keď sa ocitáte priamo na scéne obľúbeného filmu, dokážete sa prechádzať po Mesiaci alebo sa pohybovať vo svete svojej obľúbenej hry.

Drahá zbytočnosť alebo užitočný pomocník?

Ak chcete do virtuálnej reality zainvestovať, určite to momentálne nebude lacná záležitosť. Áno, dajú sa zohnať kartónové alebo plastové násady na telefón, na týchto si však pozriete maximálne 360-stupňové video, prípadne si zahráte hru, ktorá nevyžaduje herný ovládač.

Alternatívou môže byť Gear VR od Samsungu alebo iné zariadenie, ktoré má priamo na sebe touchpad pre pohodlnejšie ovládanie. Práve spomínaný OculusRift a napríklad HTC Vive už však do budúcna budú plne podporovať herné ovládače a podložky, vďaka ktorým sa môžete v hernom svete hýbať. No nespornou výhodou týchto zariadení sú vlastné displeje, vďaka ktorým je obraz krásne ostrý a prekonáva tak rozdiel medzi naozajstnou realitou a tou virtuálnou.

Čo prinesie budúcnosť?

Výrobcovia mobilných telefónov, filmársky priemysel, herní vývojári, ale aj hráčska komunita vkladajú do zariadení virtuálnej reality veľkú dôveru. Ľudia, ktorí mali možnosť si ju vyskúšať naživo, vedia, že ide o úplne nový druh zážitku, ktorý má pred sebou veľký potenciál. Žijeme v dobe fotorealistickej grafiky a výkonného hardvéru, ktorý dokáže tento potenciál využiť takmer naplno.

Každá technická inovácia chce svoj čas na to, aby si medzi ľuďmi našla uplatnenie, veď čo ak sa rozšíri medzi masy? Kto vie, možno už o pár rokov bude podobná vec povinnou výbavou každej rodiny ako dnes televízia či počítače.

Fičí otestovalo VR

Redakcia a kolegovia Fičí na vlastnej koži a očiach otestovali Gear VR od Samsungu. Pre väčšinu išlo o prvú skúsenosť a tomu zodpovedali aj reakcie - mierne obavy, riadne šoky aj smiech. Nasadili by si ale okuliare aj druhýkrát? Pozrite si video.

 

Najčítanejšie na Fičí.sk

Ďalšie na Fičí.sk

Čo tak ešte jeden článok ?