Fičí logo Fičí
Utorok, 7. júl, 2020 | Meniny má OliverKrížovkyKrížovky

Açai, stévia, pšeno... Spýtali sme sa odborníčky, či sú trendy zdravé potraviny naozaj také zázračné

Slivky sú lepším antioxidantom než ospevované açai.

(Zdroj: Instagram @p_verdinho)

Je açai skutočne zázračným antioxidantom a agáve sirup najzdravším sladidlom?

Barbara Sviežená, vedúca lektorka Inštitútu Welko, ktorý organizuje kurzy výživy na Slovensku, vysvetľuje, ako je to naozaj so „zázračne zdravými“ potravinami, ktoré sú momentálne v kurze.

1. Chia

Toto nájdete na internete: Chia podporuje rast svalovej hmoty, znižuje hladinu cholesterolu, riziko srdcových chorôb a pomáha pri chudnutí. Na internete nájdete recepty na gél z Chia semienok a vody, ktorý nemá žiadne kalórie, ale dokáže telo zasýtiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Názor odborníčky: "Chia semienka možno sú zaujímavým doplnkom stravy najmä pri modernom stravovaní a rôznych alternatívnych štýloch. Na druhej strane, podstatne vyššiu biologickú hodnotu majú určite u nás bežne dostupné semienka, ako ľanové, slnečnicové, tekvicové alebo aj konopné, prípadne ich kombinácia, ktorá už môže dosahovať úroveň superelixíru, nielen vzhľadom na obsah mastných kyselín, ale množstva bioaktívnych látok."

2. Açai

Toto nájdete na internete: Zázračné bobule, ktoré majú mimoriadny antioxidačný účinok. Priaznivo pôsobia pri chudnutí a prečistení organizmu, brzdia príznaky starnutia. Tvrdí sa aj to, že sú antioxidantom, ale menej účinným než napríklad šťava z hrozna.

Názor odborníčky: "Na čo sa ale hnať za exotickým ovocím, keď máme na našom území čučoriedky a obdobné drobné ovocie. Açai sa nenachádza ani medzi prvými 20timi potravinami s najsilnejšími antioxidačnými účinkami, na prvom mieste sú celkom obyčajné slivky."

Skryť Vypnúť reklamu

3. Agáve

Toto nájdete na internete: Mnohí považujú agáve sirup za najlepšiu náhradu cukru a najzdravšie sladidlo. Je vhodným aj pre diabetikov. Podporuje aj správnu činnosť čriev, žlčníka, trávenie tukov a pôsobí preventívne pri zanášaní ciev vplyvom cholesterolu.

Názor odborníčky: "V skutočnosti ide o jeden z ďalších bludov tzv. zdravej výživy a tentoraz nebezpečných. Sirup z agáve má síce nízky glykemický index kvôli nízkemu obsahu glukózy, ale na druhej strane obsahuje vysokú koncentráciu fruktózy, o ktorej škodlivých účinkoch na organizmus sa už dnes vie."

4. Stévia

Toto nájdete na internete: Tí, čo stéviu propagujú, tvrdia, že je sladidlom tretieho tisícročia. Udržiava rovnováhu glukózy, zvyšuje prílev energie, stabilizuje krvný tlak, zvyšuje schopnosť tela spaľovať tuk, kapacitu pamäti, znižuje chuť na sladké. Utišuje bolesť.

Skryť Vypnúť reklamu

Názor odborníčky: "Stévia je rastlina s vyšším obsahom glykozidov (rastlinných látok, ktoré obsahujú sacharidovú i nesacharidovú zložku), ktoré majú prirodzene sladkú chuť. Na náš organizmus však môže pôsobiť mätúco, keďže sladká chuť nepochádza zo sacharidov. Pri častej konzumácii môže aj v tomto prípade dôjsť k nepriaznivým biochemickým reakciám a hlavne, ak používame priemyselne upravené produkty."

5. Kokosový olej

Toto nájdete na internete: Vhodný pri diétach, lebo energiu uvoľňuje postupne. Neobsahuje cholesterol. Nazýva sa “najzdravším olejom na Zemi.” Stabilizuje hladinu cukru v krvi. Preventívne pôsobí proti rakovine, senilite, srdcovým chorobám.

Názor odborníčky: "Nerafinovaný kokosový olej je jeden z najzdravších olejov pre vysoký obsah nasýtených mastných kyselín so stredným reťazcom, ktoré sa metabolizujú v pečeni a neukladajú sa do zásoby. Podporuje obranyschopnosť organizmu a výhodou je jeho vysoká stabilita aj pri vyšších teplotách.

Skryť Vypnúť reklamu

Na druhej strane, ideálne je používať širšie spektrum olejov a tukov, najmä pre rôzny obsah nasýtených a nenasýtených mastných kyselín a ďalších bioaktívnych látok. Aj v tomto prípade platí, že najoptimálnejším zdrojom sú potraviny v najprirodzenejšej podobe zastúpené orechmi, semienkami, makom, kakaom ale napríklad aj avokádom."

6. Quinoa

Toto nájdete na internete: Pôsobí protizápalovo, má pozitívny vplyv na srdce a cievy. Je zdravšou alternatívou k ryži, cestovinám, kuskusu, ovseným vločkám alebo iným obilninám. 

Názor odborníčky: "Quinoa je považovaná za pseudoobilninu, podobne ako pohánka. Neobsahuje lepok a má vysoký obsah kvalitných bielkovín ale aj omega 3 mastných kyselín. Je rozhodne vhodná pre doplnenie, spestrenie či oživenie jedálnička, ale nemožno ju považovať za alternatívu našich zdravých obilnín, medzi ktoré jednoznačne patrí ryža natural, pšeno, pohánka ale aj špalda."

Skryť Vypnúť reklamu

7. Goji

Toto nájdete na internete: Bobuľa, inak nazývaná kustovnica čínska, sa považuje za superpotravinu. Obsahuje množstvo vitamínov a aminokyselín, je antioxidantom. Znižuje krvný tlak, cholesterol, pomáhajú liečiť cukrovku, slabý zrak, impotenciu. Posilňuje imunitný systém, pomáhajú pri chudnutí.

Názor odborníčky: "Plody kustovnice čínskej sú výživovou alternatívou našich bobuľovín, ako čučoriedky, ostružiny alebo maliny, vzhľadom na obsah vitamínov, stopových prvkov a napríklad karotenoidov."

8. Sója

Toto nájdete na internete: Má vysoký obsah bielkovín, vlákniny, železa, vápnika, draslíka, horčíka a vitamínov. Znižuje cholesterol, priaznivo pôsobí na činnosť srdca.

Názor odborníčky: "Problematika sóje ako potraviny je relatívne široká, rozhodne nemožno hovoriť len o jej prospešných vlastnostiach. Optimálne je konzumovať ju najmä vo fermentovanej podobe, v ktorej je obsah antinutričných látok minimálny."

Skryť Vypnúť reklamu

9. Pohánka

Toto nájdete na internete: Pomáha pri chorobách žíl a ciev, zlepšuje imunitu. Priaznivo ovplyvňuje krvný obeh, posilňuje potenciu a libido. Je vhodnou potravinou pri diéte.

Názor odborníčky: "Pseudoobilnina pohánka je našou pôvodnou potravinou a ako taká by mala mať významné postavenie v našom jedálničku. Nielen pre vyvážený obsah makro a mikroživín, ale napríklad aj pre flavonoid rutín v semenách a šupke pohánky. Je prirodzene bezlepková a obsahuje aj vysoký podiel antioxidantov."

10. Bataty

Toto nájdete na internete: Zdravá alternatíva voči klasickým zemiakom. Obsahujú antioxidanty, zabezpečujú zdravý zažívací trakt. Veľmi vhodné pri redukcii váhy.

Názor odborníčky: "Batáty sú zaujímavé pre vyšší obsah betakaroténov, podobne ako mnohé iné plodiny oranžovej farby. K redukcii váhy môžu prispievať vďaka kyseline chlorogenovej, ktorá sa vyskytuje ešte aj v zelenej káve a má vplyv aj na krvný tlak a hladinu cholesterolu. Dôležitý je aj obsah vitamínu B6 a draslíka, takže ich občasné zaradenie do jedálnička ocenia aj ľudia so srdcovocievnymi ochoreniami."

Skryť Vypnúť reklamu

11. Aloe

Toto nájdete na internete: Zlepšuje fungovanie tráviacej sústavy, zrýchľuje metabolizmus. Pôsobí pozitívne proti syndrómu chronickej únavy.


Názor odborníčky: "Aloe vera má široké využitie, opäť však nemožno hovoriť o zázračných účinkoch. Dlhodobé používanie šťavy z aloe môže vyvolať istú formu závislosti, a pri prípravkoch sa stretávame aj s formami alergických reakcií, či v extrémnych prípadoch až poškodenia pečene. Gély z aloe môžu po určitej dobe strácať svoje účinky. Terapeuticky môže pôsobiť pri niektorých diagnózach, ako sú ochorenia obličiek, tráviaceho traktu či astmy."

12. Amarant

Toto nájdete na internete: Považuje sa za najzdravšiu obilninu. Má nízky glykemický index, dokáže zasýtiť na dlhšiu dobu. Podporuje rast svalovej hmoty, zlepšuje trávenie a urýchľuje metabolizmus.

Skryť Vypnúť reklamu

Názor odborníčky: "Amarant patrí medzi obilniny s vysokým obsahom bielkovín, vrátane vzácneho lyzínu. Podstatný je aj vysoký obsah vlákniny, železa, vápnika a horčíka. Základom zdravej stravy je však používanie čo najširšieho spektra potravín v ich prirodzenej podobe, pretože žiadna potravina neobsahuje komplexný súhrn všetkých potrebných živín, čo platí aj pre obilniny. Ideálne je, ak klasické obilniny z pšenice alternujeme čo najčastejšie inými netradičnými, ktoré tu už boli spomínané (pohánka, quinoa, ale aj ovos, pšeno a pod)."

13. Pšeno

Toto nájdete na internete: Je zdrojom mnohých vitamínov a a minerálov. Neprekysľuje organizmus. Detoxikuje, vzpruží organizmus a pozitívne pôsobí aj na imunitný systém.

Názor odborníčky: "Pšeno vzniká po odstránení šupky z prosa, ktoré je asi najstaršou kultúrnou plodinou našich predkov. Obsahom minerálnych látok a vitamínov prevyšuje pšenicu, kukuricu aj ryžu. Je významné z hľadiska obsahu železa, kremíka, horčíka ale aj vitamínov skupiny B, taktiež prítomnosťou antioxidantov a karotenoidov. Je prirodzene bezlepkové a vo všeobecnosti možno hovoriť o lacnej a výživnej potravine zohľadňujúcej filozofiu sezóna-región."

Skryť Vypnúť reklamu

14. Avokádo

Toto nájdete na internete: Má ideálnu kombináciu tukov, mastných kyselín, živín, vitamínov… Neobsahuje cholesterol. Má nízky glykemický index. Je antioxidantom s protizápalovými účinkami.

Názor odborníčky: "Olej z avokáda je veľmi podobný olivovému zložením, ako aj prospešnosťou pre zdravie. Vzhľadom na obsah omega-3 mastných kyselín je vhodné zaraďovať ho do jedálnička pravidelne, spolu s orechmi a semienkami v prirodzenej forme."

 

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na Fičí.sk

Inzercia - Tlačové správy

  1. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  2. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  4. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  5. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách
  6. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií
  7. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark?
  8. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom
  9. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší
  10. Najrýchlejší dopravný prostriedok je bicykel
  1. Garmin pridáva technológiu solárneho dobíjania
  2. Discover even more with the Spectacular Slovakia bundle offer
  3. Najviac slovenských dodávateľov vlastnej značky má COOP Jednota
  4. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  5. Nechceli ich pustiť na pozemok
  6. Užite si sedem dobrých rokov s hypotékou
  7. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  8. V Poprade pribudnú byty, Barbora už rastie
  9. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  10. Terasa upratovala s Kositom. Čistili Borovicový háj i Pľuvátko
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 32 177
  2. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 27 048
  3. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 21 507
  4. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 16 941
  5. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 14 342
  6. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 13 233
  7. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 862
  8. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie – vyhnite sa im 10 980
  9. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 585
  10. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 9 725
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Módne trendy 2018

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Antioxidanty, Inšpirujúce, Jedlo
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kollár ostáva šéfom parlamentu, za odvolanie hlasovalo päť poslancov (minúta po minúte)

Matovič skritizoval SaS a Za ľudí, že sa nezúčastnili hlasovania.

Boris Kollár zostáva predsedom parlamentu.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kollár nedostal dôveru, nech ide

Keď sa poslanec Pčolinský pomýli, tak aj utrafí.

Peter Tkačenko
Boris Kollár.

V Česku sa čelne zrazili vlaky, zahynuli dvaja cestujúci

Vlaky sa zrazili v ťažko prístupnom úseku medzi stromami. Zranili sa desiatky ľudí.

Nehoda sa stala v ťažko dostupnom teréne.