Takto vyzerá šialená doprava na ostrove Bali. Trúfli by ste si tam šoférovať?

Čo v Európe znamená veľký prúser, je na Bali v pohode.

Znalosti z našej autoškoly vám budú na ostrove Bali nanič, pretože tu zažijete rýchlokurz nového štýlu jazdenia priamo v doprave. Ak ste ešte nezažili krajinu bez pravidiel a zároveň s vlastnými pravidlami jazdy, z Indonézie môžete na začiatku dostať mierny šok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Navyše, ak ste zvyknutí jazdiť na pravej strane, treba si zvyknúť na jazdenie v ľavom pruhu. Šoková terapia je vraj najúčinejšia metóda, po pár dňoch (pre niekoho týždňoch) si zvyknete a jazdenie v chaose vám príde absolútne normálne.

Základné pravidlá v doprave bez pravidiel:

Idete vždy, keď sa dá

Neexistuje hlavná ani vedľajšia cesta či prednosť v jazde. Aj keď je jasné, že vy ste na hlavnej, to ešte neznamená, že máte prednosť. Pozor na prichádzajúce autá a motorky musíte dávať stále, bez ohľadu na to, kde sa nachádzate.

SkryťVypnúť reklamu

V križovatke sa jednoducho zapájate do prúdu, ktorý najmä počas zápchy nikdy nekončí, takže by ste čakali márne. Vydobyjete si miesto s ostatnými čakajúcimi tak, že sa pomaly posúvate stále dopredu, až tí druhí nemajú inú šancu, ako zastaviť. To väčšinou platí pre autá, pretože tie sa na rozdiel od motoriek tak ľahko do idúceho prúdu v križovatke nezapoja.

Loading

...

Trúbenie nie je iba znakom nervozity a nadávok

S trúbením sa tu stretnete oveľa častejšie ako v bežnej doprave. Keby za vami alebo pred vami neustále niekto trúbil pre každú hlúposť, asi by ste z toho boli nervózni.

Tu to netreba brať až tak vážne a trúbenie neznamená, že ste museli urobiť niečo zlé. Samozrejme, počas dňa sa nájde milión situácií, keď by ste najradšej niekoho poriadne vytrúbili, ale nemá to zmysel.

SkryťVypnúť reklamu

Väčšinou trúbia, keď vás predbiehajú - nielen motorky, ale aj osobné či nákladné autá. Zakaždým, keď za vami niekto zatrúbi, viete, že vás ide predbehnúť. Tak neutrpíte aspoň ďalší šok, keď z ničoho nič vedľa vás prefrčí obrovské auto, nákladiak alebo autobus, a môžete sa stiahnuť na kraj.

Trúbi sa aj vtedy, ak vychádzate z menšej uličky na cestu, aby ste dali ostatným o sebe vedieť. Platí to aj opačne, pretože veľakrát vychádzajú vozidlá z bočnej ulice priamo na cestu bez toho, aby sa pozreli, či idete. Už vôbec ich nezaujíma, ako rýchlo idete a akú brzdnú dráhu máte, takže dávajte o sebe vedieť aj ostatným.

Pravidlá počas zápchy

Najväčšiu výhodu majú vtedy motorky a skútre, čo je aj najlepší a zároveň najrýchlejší spôsob dopravy na ostrove, pretože v aute by ste stvrdli väčšinu dňa. Počas zápchy sa dva obyčajné pruhy menia na tri alebo dokonca na štyri - na stále nezmenenej dvojprúdovej ceste.

SkryťVypnúť reklamu

Ak je vo vašom pruhu veľa áut, ktoré stoja, prejdete do pruhu oproti a jazdíte v protismere, prakticky v strede cesty medzi všetkými autami. Využiteľná je tiež aj ľavá strana cesty, kde sa vytvára ďalší pruh motoriek.

Niekedy tam však ostáva už málo miesta alebo rovno žiadne, a tak je istejšie ísť v protismere. Chodníky, ktoré ale nie sú všade, sú takisto veľmi vďačné a veľmi často využívané na predbiehanie.

A ak si myslíte, že sa už v zápche a na preplnenej ceste nemáte kam posunúť, verte mi, že máte, pretože Indonézan si to miesto vie nájsť za každých okolností. Veď je aspoň o "jednu motorku" bližšie k svojmu cieľu.

Loading

...

Istotu nemáte ani pri semaforoch

Občas sa stane, že stojíte na zelenej a idete aj napriek červenej. Radšej sa vždy dopredu uistite, čo sa deje. Niekde totiž semafory fungujú len ako informatívne označenie, takže nikdy nejazdite „na istotu“.

SkryťVypnúť reklamu

Označenie ulice ako jednosmerná nič neznamená

Nie je to tak úplne všade, ale existujú ulice, ktoré sú označené ako jednosmerné a pravidelne sa po nich jazdí obojsmerne. Ani označenie "zákaz odbočiť doprava" nemusí vždy znamenať skutočný zákaz a pokiaľ tam vidíte fungujúcu dopravu, pokojne odbočte.

Občas sa samozrejme jazdenie obojsmerne na jednosmernej ceste nevypláca. Predovšetkým pri úzkych cestách, ktoré sú na ostrove, to potom vyzerá asi takto:

Loading

...

Pri zákaze odbočiť vpravo križovatka nedáva veľký zmysel a jediný moment, kedy môžete odbočiť doprava, je počas toho, keď má pruh oproti zelenú. Takže opäť čakáte uprostred najväčšej križovatky. Z každej strany vás niekto obieha a vy dúfate, že prežijete a vcucnete sa niekde medzi nich.

SkryťVypnúť reklamu

Vôbec tu nenájdete bežné dopravné značky ako označenie križovatky, hlavnej či vedľajšej cesty - a ani nič podobné. Iba orientačné tabule s názvami miest.

Pýtate sa na rýchlostné limity na Bali? Tie tu neexistujú.

Ak sa stane, že dopravu riadi polícia, zápcha je ešte väčšia ako obyčajne

V chaose bez pravidiel sa asi nájde aj kúsok samoorganizovanej dopravy, ktorá funguje lepšie bez polície. S riadenou dopravou trvá všetko ešte dvakrát dlhšie ako obyčajne.

Prekážka vo vlastnom pruhu neznamená "daj prednosť v jazde"

Ak je prekážka v protismere a oproti idúce auto ju musí obísť a prejsť tak do vášho pruhu, vôbec nevadí, že idete. Prednosť dávate ešte vy jemu alebo vás jednoducho vytlačí na okraj cesty.

Nikoho nezaujíma či ste pili, koľko ste pili a že aj tak šoférujete

To síce nevytvára najbezpečnejšie situácie na ceste, ale nikto vás tu nezastaví a nedá vám fúkať. Pivko alebo nejaké tie alko miešané drinky na pláži si teda môžete dať aj cez deň.

SkryťVypnúť reklamu

Samozrejme, všetko s mierou, ale večer sa o množstve alkoholu v krvi u niektorých ľudí na ceste ani nechcete vedieť.

Nespoliehajte sa na smerovky

Že ich dávate poctivo vy, ešte neznamená, že ich používajú poctivo aj iní. Do poslednej chvíle sa na nich radšej nespoliehajte, predídete tak možnému (prinajlepšom) nedorozumeniu.

Vodiči ich zabúdajú vypínať, a preto niekedy smerovky blikajú, aj keď reálne nikam nemajú v pláne odbočiť. Ani pri odbočovaní ich veľakrát nepoužijú, a tak je istejšie sledovať, či spomaľujú alebo sa radia vpravo či vľavo. Smerovka doprava môže tiež niekedy znamenať odbočenie doľava a naopak.

Je jedno koľko máte rokov, koľkí jazdíte na skútri a čo prevážate

Na ceste niekedy nájdete aj školopovinné deti, ktoré majú ledva 15 rokov. Veľakrát za nimi sedí ich ďalší kamoš a dokonca jazdia na väčšom skútri ako vy sami. S motorkami sa asi naozaj rodia, pretože aj v oprave nájdete opravovať motorky malých chlapcov.

SkryťVypnúť reklamu

Alebo vidíte prevážať náklad rôzneho druhu a absolútne nechápete, ako to môžu udržať. Toto je ešte jeden z tých lepších prípadov:

Loading

...

To, že je skúter najlepší spôsob dopravy, je už viac ako jasné. Ak ste si mysleli, že je iba dvojmiestny, tak sa veľmi mýlite. Na skútroch a motorkách tu vidíte prevážať všetko, čo vám príde neprevoziteľné, a vozí sa na ňom celá rodina. Mama, otec, nejaká tá batožina a tri deti medzi nimi.

Loading

...

Kto vôbec vymyslel spätné zrkadlá?

Niekedy ich jednoducho ani nemajú, alebo sú pokrivené či zlomené. Ak ich aj majú, tiež asi nevedia, na čo slúžia a prečo by ich mali používať.

To dvojnásobne platí o autách, pretože tie ich nepoužívajú hádam vôbec. Ak ich predbiehate, ostáva sa vám akurát tak modliť do poslednej chvíle, či auto nezačne prechádzať svojvoľne z pruhu do pruhu. Majú to veľmi v obľube.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek doprave bez pravidiel a chaosu treba stále jazdiť s rozumom, pretože nie všetko, čo si môže dovoliť domáci, si môžete dovoliť aj vy. Netreba zabúdať na skorumpovanú políciu, ktorá sa z vás snaží vytiahnuť peniaze pri každej príležitosti, ktorú im dáte. Len preto, že ste bieli - alebo ako nás volajú oni -"bule".

Prečítajte si tiež: Nenávidíte vybavovačky na Slovensku? Je to nič oproti systému, ktorý som zažila na Bali Čítajte 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu